Jump to content
Annons

Få till ljudet på digitalpiano


Annelie

Recommended Posts

Hej gott folk!

Har ni nått bra knep hur man får till ljudet i mixen på inspelat digitalpiano? Har ett Rolandpiano med vägda tangenter, helt ok, inte så billigt men inte i övre 20.000 kronorsklassen heller...! =) Kan tycka att det är svårt att skruva till i EQ:n, man får skära rätt mkt bas men det känns lite lamt o trist och jag har helt enkelt svårt att trycka fram det o få det distinkt, tydligt och snyggt. Använder oftast rätt mkt reverb för att göra ngt speciellt utav det, men ibland vill man inte behöva "gömma" soundet på det i nåt för konstlat om ni fattar vad jag menar.

Förstår ju att detta är en smaksak som så mkt annat, men är det nån som sitter på ett schysst tips eller fler så dela gärna med er!...eller bara håll med mig om att det skulle vara gött mos att ha en flygel i sin hemmastudio...=)

/Annelie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Vill du ha tips på uppmickning eller är det redan inspelat material du vill påverka?

Brukar du micka upp digitalpiano Lundin?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Din fråga är ju jättesvår att besvara. Vet inte hur Roland pianot låter... vad vill du ha för sound, naturligt, rockigt...

Ett tips är att låta bli att spela oktaver med vänsterhanden på så vis får du bort dom djupa tonerna du måste skära bort i nuläget.

Är det ett poparr så skall ju elbasen göra basen och inte pianot, om du förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha tips på uppmickning eller är det redan inspelat material du vill påverka?

Brukar du micka upp digitalpiano Lundin?

Självklart.. 😄 Jag tyckte frågeställningen såg lite tvetydig ut : Har ni nått bra knep hur man får till ljudet i mixen på inspelat digitalpiano.. man vet ju aldrig..

EDIT: Bytt sursmiley'n

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha tips på uppmickning eller är det redan inspelat material du vill påverka?

Brukar du micka upp digitalpiano Lundin?

Självklart.. ☺️ Jag tyckte frågeställningen såg lite tvetydig ut : Har ni nått bra knep hur man får till ljudet i mixen på inspelat digitalpiano.. man vet ju aldrig..

EDIT: Bytt sursmiley'n

Haha!

Ja, det var ju inte meningen att skapa denna förvirring..=))

Hela frågan handlar väl mest om att jag tycker att ljudet är småtrist och lamt eller hur man ska uttrycka det, när det inte finns tillgång t snyggt riktigt piano. det blir ofta rätt odistinkt och luddigt ljud, o det slutar med att man skär bort mkt i frekvensspektrat som skulle kunna innehålla nödvändig information om ni förstår hur jag menar...?

Tänkte mest om ngn hade grymt tips på ngn plugg som är extra fördelaktig på digitalpiano, eller till andra mjukvaruinstr, ex syntar. Ibland är det ju schysst att typ lägga på lite Vintage Warmer eller nåt liknande om man vill få upp nivåer eller vassa till/skita till det lite...

Ha det fint!

/annelie

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vill du ha tips på uppmickning eller är det redan inspelat material du vill påverka?

Brukar du micka upp digitalpiano Lundin?

Självklart.. ☺️ Jag tyckte frågeställningen såg lite tvetydig ut : Har ni nått bra knep hur man får till ljudet i mixen på inspelat digitalpiano.. man vet ju aldrig..

EDIT: Bytt sursmiley'n

Ja, man mickar ju gitarrförsärkare så varför inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha tips på uppmickning eller är det redan inspelat material du vill påverka?

Brukar du micka upp digitalpiano Lundin?

Självklart.. 😉 Jag tyckte frågeställningen såg lite tvetydig ut : Har ni nått bra knep hur man får till ljudet i mixen på inspelat digitalpiano.. man vet ju aldrig..

EDIT: Bytt sursmiley'n

Haha!

Ja, det var ju inte meningen att skapa denna förvirring..=))

Hela frågan handlar väl mest om att jag tycker att ljudet är småtrist och lamt eller hur man ska uttrycka det, när det inte finns tillgång t snyggt riktigt piano. det blir ofta rätt odistinkt och luddigt ljud, o det slutar med att man skär bort mkt i frekvensspektrat som skulle kunna innehålla nödvändig information om ni förstår hur jag menar...?

Tänkte mest om ngn hade grymt tips på ngn plugg som är extra fördelaktig på digitalpiano, eller till andra mjukvaruinstr, ex syntar. Ibland är det ju schysst att typ lägga på lite Vintage Warmer eller nåt liknande om man vill få upp nivåer eller vassa till/skita till det lite...

Ha det fint!

/annelie

Tror nog det blir till att gå till själva källan och se om pianot verkligen låter bra. Gör det det? Annars kan jag tipsa om Native Instruments Akoustik Piano som iaf jag tycker låter bra i många lägen. Mjukvarupluggar och samplingspianon är överlägsna de flesta digitalpianon helt enkelt för att de klarar av större data. Samplingarna är mer detaljerade. Sen finns det inget som hindrar att man kör en instrumentplugg och spelar på sitt digitalpiano(då de oftast har sköna, realistiska tangenter) via midi.

Som någon sa handlar det väldigt mkt om hur man spelar om det sitter bra i mixen. Spelar man överdrivet avancerat och försöker få in massor med information(basnoter, melodier, ackord etc) så kräver pianot mer plats i mixen. Plocka ut det relevanta i ditt pianoarr och gör det enklare.

Som du sa kan du använda en kompressor(t ex vintage warmer) för att t ex förstärka attacken i ett piano. Du bör då använda en halvlång attacktid så det klickar till lite om pianot. Då kan det få låttare att få enskilda noter att höras i din mix.

Om det är matta(bakgrund) du vill ha av pianot så ställer du kort attacktid. Då suddar du till viss del ut attacken på pianot och det kan på så sätt få lättare att hitta sin plats(längre bak då) i mixen.

Vad det gäller EQ så brukar man oftast få skära basen lite om inte pianot är ett huvudinstrument.

Men som sagt: Det viktigaste är grundljudet samt arrangemanget på pianot. "Mkt Reverb" som du talar om talar för att grundljudet inte är tillräckligt starkt kvalitetsmässigt.

Slutligen, vad det gäller panorering, är det oftast fel att sprida ut pianot över hela panoramat. Testa istället(om du har en stereosignal att utgå ifrån) att dra ihop det(det behöver inte vara mono för det) och panna ut det på någon sida. Försök hitta pianots motsvarighet vad gäller andra instrument och panorera motsatt. Då får du balans och pianot en bestämd plats. Mkt enklare att jobba då.

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Hej gott folk!

Har ni nått bra knep hur man får till ljudet i mixen på inspelat digitalpiano? Har ett Rolandpiano med vägda tangenter, helt ok, inte så billigt men inte i övre 20.000 kronorsklassen heller...! =) Kan tycka att det är svårt att skruva till i EQ:n, man får skära rätt mkt bas men det känns lite lamt o trist och jag har helt enkelt svårt att trycka fram det o få det distinkt, tydligt och snyggt. Använder oftast rätt mkt reverb för att göra ngt speciellt utav det, men ibland vill man inte behöva "gömma" soundet på det i nåt för konstlat om ni fattar vad jag menar.

Förstår ju att detta är en smaksak som så mkt annat, men är det nån som sitter på ett schysst tips eller fler så dela gärna med er!...eller bara håll med mig om att det skulle vara gött mos att ha en flygel i sin hemmastudio...=)

/Annelie

jag hade ett gammalt rolandpiano (HP-500 eller nått sånt tror jag det hette, kommer inte ihåg riktigt) där pianoljudet innehöll alldeles för mycket lågt mellanregister (ungefär 300-500 Hz om jag inte minns fel). Antagligen var det anpassat efter de inbygda högtalarna, och blev därför helt fel när man tog ut signalen över ett annat system eller spelade in den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...