Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjaa... vet inte inte riktigt om detta bara gÀller hihats... men hur mÄnga compressors anvÀnder ni? och pÄ vilka grejer?`

samt.. hur hÄrt compressar ni hihatarna?

Jag kör compressors pÄ Kick och bas tillsammans, hihats, crash, clap, ibland lead

har provat lite att compressa kicken och basen för sig sjĂ€lva innan jag skickar dem till samma fx-kanal men jag vet inte riktigt vilket som Ă€r "rĂ€tt" 😳

Just de... anvÀnder en C4 pÄ master-kanalen ibland ocksÄ... lr jag slÀnger pÄ den sÄ att jag vet lite vart jag stÄr... sen tar jag bort den innan jag renderar wav-fil som jag importerar till sound forge dÀr jag mastrar...

- Carl B

Annons
Postat

Vanligvis brukar jag komprimera alla trummor tillsammans för att fÄ en ganska hÄrd komprimering, sen lÀgger jag till en extra kanal med bastrumman som fÄr bli fri frÄn kompression. PÄ sÄ vis hÄller jag uppe volymen och fetheten pÄ bastrumman.

En schysst effekt Àr ju att Àven lÀgga in crashcymbalen pÄ samma kanal som resten av trummorna sÄ att den "andas" riktigt skojsigt... (eller vad man ska kalla det)

Annars brukar jag nog slĂ€nga in en kompressor lite hĂ€r och var i mixen dĂ€r jag kĂ€nner att det behövs. 🙂

• 2 veckor senare...
Postat

Jag anvÀnder mig vÀldigt lite av kompressorn. Det kÀnns som att det gÄtt

inflation pÄ att anvÀnda den, vissa har kompressor pÄ alla ljud, vilket

kan resultera i att man fÄr ett ganska "tjockt" och "smetigt" ljud.

SjÀlv anvÀnder jag bara kompression pÄ sÄng och i vissa fall bas, samt

vid mastering (flerbandskomp. LinMB i wavelab)

Det blir ett mer dynamiskt ljud om man inte komprimerar för mycket.

Men det Ă€r ju efter tycke och smak, och musikstil. 😎

Postat

/me loves Compressors 😎

Kör minst 1 kompressor pĂ„ varje ljud. Dock inte alltid sĂ„ hĂ„rt instĂ€llt. Men lite ska det vara i alla fall 😆

Postat
/me loves Compressors 😎

Kör minst 1 kompressor pĂ„ varje ljud. Dock inte alltid sĂ„ hĂ„rt instĂ€llt. Men lite ska det vara i alla fall 😆

okay.. tack!

Àven pÄ padsen?

vart hÄller du hus pÄ min icq-lista numera dÄ?

Postat
Àven pÄ padsen?

Ja Àven pÄ padsen, fast inte sÄ hÄrd kompression dÀr dÄ förstÄss.. Kan vara att jag jobbar med Reason, det krÀver lite extra krÀm.

*gömmer sig för Carl @ ICQ listan* 😎

Haha! Nej bara skoja, jag Àr bara sÄ jÀvla dÄlig pÄ att dra igÄng ICQ, lovar att bli bÀttre pÄ det.

Postat
Àven pÄ padsen?

Ja Àven pÄ padsen, fast inte sÄ hÄrd kompression dÀr dÄ förstÄss.. Kan vara att jag jobbar med Reason, det krÀver lite extra krÀm.

*gömmer sig för Carl @ ICQ listan* 😎

Haha! Nej bara skoja, jag Àr bara sÄ jÀvla dÄlig pÄ att dra igÄng ICQ, lovar att bli bÀttre pÄ det.

okay.. fÄr ta o prova... men ja e rÀdd att padsen tar över för mycke dÄ...

hehe bra... 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.