Jump to content
Annons

Cubase VÄLDIGT segt


mrbjoorn

Recommended Posts

Hej alla glada forumsnissar!

Jag har problem med Cubase och har haft det väldigt länge nu. Sitter på min laptop från i våras (med Vista), Dell, Intel Dual Core-Inside, 2 GB ram etc.

Problemet är att vissa saker tar väldigt lång tid, t.ex. att bara växla från ett spår till ett annat kan ta flera minuter ifrån att man klickat.. Sen att

få upp [edit]-rutan med EQ och sånt kan också ta jättelång tid.

Har Tascam US-122L som ljudkort och kör Cubase SE3.

Är detta nånting man får leva med? Är det Vista som ställer till det eller är det för dåliga drivrutiner till ljudkortet eller vad tror ni?

Finns det något man kan göra åt det?

Mina mixar blir ofta väldigt dåliga eftersom jag inte har tålamodet att sitta och vänta på spårbyten och EQ-rutor som aldrig kommer upp (och när de väl kommer upp har man redan glömt bort vad det var man skulle ändra).

Desperat tacksam för hjälp!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hade samma problem, bytte till xp och allt funkade skitbra.. enda problemet är att ja med mina 4GB ram inte kan få full effekt med xp men det ska ju inte va några problem för dig.. rekommenderar starkt att byta ner till xp och modda systemet för cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

hade samma problem, bytte till xp och allt funkade skitbra.. enda problemet är att ja med mina 4GB ram inte kan få full effekt med xp men det ska ju inte va några problem för dig.. rekommenderar starkt att byta ner till xp och modda systemet för cubase.

Tack för svaret!

Eftersom jag är fattig student är det lite svårt att köpa XP-licens och så, har hört att det ingår en XP-licens i Vista på något sätt.

Ligger det nån sanning i det? Och hur gör man lättast för att byta ner sig till XP då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lösning framför mig men jag skulle tror att detta beror indexeringsfunktionen i Vista som alltdid vill göra ett index av alla filer och att just ljudfiler är väldigt stora vilket gör att indexering tar tid.

Behöver du inte dom snabba sökfunktionerna i Vista så ska det gå att slå av denna system-service. i XP går det fint att slå av i alla fall..

Link to comment
Dela på andra sajter

hade samma problem, bytte till xp och allt funkade skitbra.. enda problemet är att ja med mina 4GB ram inte kan få full effekt med xp men det ska ju inte va några problem för dig.. rekommenderar starkt att byta ner till xp och modda systemet för cubase.

Tack för svaret!

Eftersom jag är fattig student är det lite svårt att köpa XP-licens och så, har hört att det ingår en XP-licens i Vista på något sätt.

Ligger det nån sanning i det? Och hur gör man lättast för att byta ner sig till XP då?

ja vet faktiskt inte.. ja hade ett xp från en annan dator som ja drog in.. dock så tycker ja att i det här avseendet är det utan tvekan helt okej att tanka en piratversion alternativt låna från nån polare. det skulle iaf ja inte ha nåt dåligt samvete för.

personligen tycker ja att det enda som är bättre i vista än i xp är grafiken och all sån skit som jag inte bryr ig om.. här ser det ut som att ja kör typ windows 95 liksom. Man betalar ju liksom för att nåt ska funka och sen gör det inte det.. jag tycker bara att det är microsoft som ska ha dåligt samvete!

btw, det är lite meckigt att dra in ett xp om datorn är moddad för vista. se till att tanka viktiga drivers innan ominstallation, typ nätverkskort och sånt !

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Undrar om man köper en med vista installerad och sen byter ned till xp om det sen kommer vara möjligt uppgradera till ersättaren till vista? Kanske låter korkat men jag är ingen expert på såna här saker. Skulle inte vara kul köpa ganska ny dator och sen går det inte göra det när snart ersättaren kommer och det visar sig att den är kanon. 😮

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lösning framför mig men jag skulle tror att detta beror indexeringsfunktionen i Vista som alltdid vill göra ett index av alla filer och att just ljudfiler är väldigt stora vilket gör att indexering tar tid.

Behöver du inte dom snabba sökfunktionerna i Vista så ska det gå att slå av denna system-service. i XP går det fint att slå av i alla fall..

Tack, ska testa detta!

hade samma problem, bytte till xp och allt funkade skitbra.. enda problemet är att ja med mina 4GB ram inte kan få full effekt med xp men det ska ju inte va några problem för dig.. rekommenderar starkt att byta ner till xp och modda systemet för cubase.

Tack för svaret!

Eftersom jag är fattig student är det lite svårt att köpa XP-licens och så, har hört att det ingår en XP-licens i Vista på något sätt.

Ligger det nån sanning i det? Och hur gör man lättast för att byta ner sig till XP då?

ja vet faktiskt inte.. ja hade ett xp från en annan dator som ja drog in.. dock så tycker ja att i det här avseendet är det utan tvekan helt okej att tanka en piratversion alternativt låna från nån polare. det skulle iaf ja inte ha nåt dåligt samvete för.

personligen tycker ja att det enda som är bättre i vista än i xp är grafiken och all sån skit som jag inte bryr ig om.. här ser det ut som att ja kör typ windows 95 liksom. Man betalar ju liksom för att nåt ska funka och sen gör det inte det.. jag tycker bara att det är microsoft som ska ha dåligt samvete!

btw, det är lite meckigt att dra in ett xp om datorn är moddad för vista. se till att tanka viktiga drivers innan ominstallation, typ nätverkskort och sånt !

Kanske blir något åt pirathållet, vi får se.. Kan man köra två operativsystem kanske? Att fortsätta använda Vista för vardagssurfande och liknande men köra XP för musikproduktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du i cubase väljer att köra ASIO Multimedia Driver istället för Tascams ASIO driver. Har du samma seghet då? (alltså bara för att felsöka, jag menar inte att du skall köra på den sen)

Jag kör Vista med Cubase 4 och det funkar skitbra. dina problem låter INTE Vista relaterade. HD indexeringen tar inte så mycket kräm!

Jag tror du har en laptop med ett intergrerat grafikkort. Du bör då stänga av Vista HW accelererad grafik så tror jag det flyter bättre.

Kan du kolla vad du har för grafikkort? Kör du Vista Home Premium eller Home basic. Är det Premium så skall du stänga av Aero. det suger ganska mycket kräm.

/Pär

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du i cubase väljer att köra ASIO Multimedia Driver istället för Tascams ASIO driver. Har du samma seghet då? (alltså bara för att felsöka, jag menar inte att du skall köra på den sen)

Jag kör Vista med Cubase 4 och det funkar skitbra. dina problem låter INTE Vista relaterade. HD indexeringen tar inte så mycket kräm!

Jag tror du har en laptop med ett intergrerat grafikkort. Du bör då stänga av Vista HW accelererad grafik så tror jag det flyter bättre.

Kan du kolla vad du har för grafikkort? Kör du Vista Home Premium eller Home basic. Är det Premium så skall du stänga av Aero. det suger ganska mycket kräm.

/Pär

Tack för bra svar!

Allt verkar ha blivit lite bättre sen jag tog bort indexeringen, men det är inte helt perfekt!

ASIO Multimedia Driver verkar orsaka samma problem.

Kan inte hitta just vilken modell jag har på mitt grafikkort, men det är intergrerat. Och jag

kör på Visa Home basic om jag inte minns fel..

Link to comment
Dela på andra sajter

Din hårddisk e inte full då? Det kan sega ner datorn mycket.

Yes, jag vet! Jag ägnar minst en halvtimme varje dag åt att rensa den.

Har för tillfället ca 43 GB ledigt (av 136 GB). För lite?

Jösses, en halvtimma varje dag? Galet, jag skulle fundera på en extern Hd att lägga musik, filmer o bilder på den, alternativt utöka hårddisken i datorn men det kanske är begränsat på en laptop? 43 av 136 låter ok, det e väl cirka 20% ledig plats som brukar rekomenderas, vilket i ditt fall bli typ 30. Tror inte detta är ditt problem angående segt Cubase. Kanske någon uppdatering till Cubase du behöver? Cubase-support? Eller så väntar vi på Claes.. 😳

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Din hårddisk e inte full då? Det kan sega ner datorn mycket.

Yes, jag vet! Jag ägnar minst en halvtimme varje dag åt att rensa den.

Har för tillfället ca 43 GB ledigt (av 136 GB). För lite?

Jösses, en halvtimma varje dag? Galet, jag skulle fundera på en extern Hd att lägga musik, filmer o bilder på den, alternativt utöka hårddisken i datorn men det kanske är begränsat på en laptop? 43 av 136 låter ok, det e väl cirka 20% ledig plats som brukar rekomenderas, vilket i ditt fall bli typ 30. Tror inte detta är ditt problem angående segt Cubase. Kanske någon uppdatering till Cubase du behöver? Cubase-support? Eller så väntar vi på Claes.. 😛

Haha ja, det är nog en halvtimme varje dag.. kör diskrensning och allt sånt (adaware och spywareshit), sitter och kikar igenom alla mappar på datorn vad jag kan ta bort.. gamla Cubase-projekt med alla audio-filer osv...

Hade tänkt att skaffa en extern hårddisk när budgeten finns, tror inte jag köper nån intern, utan det blir nog en extern.

Uppdatering av Cubase? Hur gör man det? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla glada forumsnissar!

Jag har problem med Cubase och har haft det väldigt länge nu. Sitter på min laptop från i våras (med Vista), Dell, Intel Dual Core-Inside, 2 GB ram etc.

Problemet är att vissa saker tar väldigt lång tid, t.ex. att bara växla från ett spår till ett annat kan ta flera minuter ifrån att man klickat.. Sen att

få upp [edit]-rutan med EQ och sånt kan också ta jättelång tid.

Har Tascam US-122L som ljudkort och kör Cubase SE3.

Är detta nånting man får leva med? Är det Vista som ställer till det eller är det för dåliga drivrutiner till ljudkortet eller vad tror ni?

Finns det något man kan göra åt det?

Mina mixar blir ofta väldigt dåliga eftersom jag inte har tålamodet att sitta och vänta på spårbyten och EQ-rutor som aldrig kommer upp (och när de väl kommer upp har man redan glömt bort vad det var man skulle ändra).

Desperat tacksam för hjälp!!

Har du kollat så att Cubase jobbar med båda processorna?

Vet inte hur det är med SE3, men med 4:an har jag haft problem med

att "Multi-Processing" blir urkryssat av sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

www.bytoperativsystem.com 🙂

Bara byta till XP ... Vista är löjligt tillsammans med musikproduktion.

Visst. alla nya synthar kanske pallar vista, men gamla klarar det inte .

Helt otroligt, Vista är ju inte ens färdigutvecklat, ändå släpper dom skiten.

Dessutom krämar det sjuukt mkt mer cpu och kraft överhuvudtaget än XP gör

/Perrra

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla glada forumsnissar!

Jag har problem med Cubase och har haft det väldigt länge nu. Sitter på min laptop från i våras (med Vista), Dell, Intel Dual Core-Inside, 2 GB ram etc.

Problemet är att vissa saker tar väldigt lång tid, t.ex. att bara växla från ett spår till ett annat kan ta flera minuter ifrån att man klickat.. Sen att

få upp [edit]-rutan med EQ och sånt kan också ta jättelång tid.

Har Tascam US-122L som ljudkort och kör Cubase SE3.

Är detta nånting man får leva med? Är det Vista som ställer till det eller är det för dåliga drivrutiner till ljudkortet eller vad tror ni?

Finns det något man kan göra åt det?

Mina mixar blir ofta väldigt dåliga eftersom jag inte har tålamodet att sitta och vänta på spårbyten och EQ-rutor som aldrig kommer upp (och när de väl kommer upp har man redan glömt bort vad det var man skulle ändra).

Desperat tacksam för hjälp!!

Har du kollat så att Cubase jobbar med båda processorna?

Vet inte hur det är med SE3, men med 4:an har jag haft problem med

att "Multi-Processing" blir urkryssat av sig själv.

Det har jag inte kollat upp.. och jag har faktiskt ingen aning om hur man tittar det. Kan du förklara? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla glada forumsnissar!

Jag har problem med Cubase och har haft det väldigt länge nu. Sitter på min laptop från i våras (med Vista), Dell, Intel Dual Core-Inside, 2 GB ram etc.

Problemet är att vissa saker tar väldigt lång tid, t.ex. att bara växla från ett spår till ett annat kan ta flera minuter ifrån att man klickat.. Sen att

få upp [edit]-rutan med EQ och sånt kan också ta jättelång tid.

Har Tascam US-122L som ljudkort och kör Cubase SE3.

Är detta nånting man får leva med? Är det Vista som ställer till det eller är det för dåliga drivrutiner till ljudkortet eller vad tror ni?

Finns det något man kan göra åt det?

Mina mixar blir ofta väldigt dåliga eftersom jag inte har tålamodet att sitta och vänta på spårbyten och EQ-rutor som aldrig kommer upp (och när de väl kommer upp har man redan glömt bort vad det var man skulle ändra).

Desperat tacksam för hjälp!!

Har du kollat så att Cubase jobbar med båda processorna?

Vet inte hur det är med SE3, men med 4:an har jag haft problem med

att "Multi-Processing" blir urkryssat av sig själv.

Det har jag inte kollat upp.. och jag har faktiskt ingen aning om hur man tittar det. Kan du förklara? 🙂

Gå in på Aktivetetshanteraren när du har Cubase igång.

Gå in under flicken "Processer" och högerklicka på Cubase, välj "ange processortilldelning" tror jag det heter,

har inte inte dualcore hemma så jag är inte säker.

Där ska då två CPU vara ikryssade.

Sen går du in på Device Setup i Cubase, alltså under Devices --> Device setup,

där ska "Multi-processing" vara i kryssat på Advanced Options.

Hoppas det var till nytta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Kör själv Vista och använder Cubase 4 & Sonar 8 PE mm.

Kör du med slö diskspeed typ 5300 rpm ? Det kan förklara en del om du inte har en extern disk på 7200 rpm.

Men men, så här har jag gjort.

1. Slå av Vista aero och välj Windows classic som tema.

2. Under advance settings på properties, slå av remote control, kör så Vista prioiterar background services, kör så inte Vista bootar

om automatiskt vid ev fel. Slå av systemskyddet.

3. Välj klassisk startmeny, lås aktivitetsfältet.

4. Under system egenskaper, avancerat, prestanda, inställningar, visuella effekter, välj justera för bästa prestanda.

5. Slå av UAC i kontoinställningar.

6. Slå av automatiska uppdateringar i windows update.

7. Välj en neutral bakgrundsbild på skrivbordet.

Nedan följer flera tips som jag använder på min burk som jag hittat på nätet. Efter allt detta så funkar Vista ungefär som XP

gjorde där man också fick gå in och modda inställningar.

10 Speed Tweaks that can make a huge difference in Vista performance

1. Turn off Windows Search Indexing

Windows Vista search indexing is constantly reviewing files on your system to make their contents available for quick searching. This is handy, but can severely impact system performance.

To disable constant indexing:

• Click Start then Computer

• Right Click the C: Drive

• On General Tab, Uncheck Index this drive for faster searching

• On the subsequent dialog box, Select Include subfolders and files

2. Turn off Remote Differential Compression

Remote Differential Compression measures the changes in files over a network to transfer them with minimal bandwidth rather than transferring an entire file that has previously been moved. By constantly checking for file changes, this service can hinder system performance.

To disable this service:

• Open Control Panel

• Switch to Classic View

• Select Program Features

• Choose Turn Windows features on and off

• Scroll down and uncheck Remote Differential Compression

3. Turn off Automatic Windows Defender Operation

Windows Defender real-time protection against malware continues to run despite having Automatic operation disabled.

To disable this feature:

• Open Control Panel

• Select Windows Defender

• Choose Tools from the top menu

• Select Options

• Uncheck Auto Start at the bottom of the window

4. Turn off Automatic Disk Defragmentation

Windows Vista and its always-on defragment feature isn’t really that necessary and can cause system slow down. Just remember to run a defrag manually every week or so.

To disable this:

• Click Start then Computer

• Right Click the C: Drive

• Click on Properties

• Select the Tools Tab

• Click on Defragment Now

• Uncheck Run on a schedule

5. Add a 2GB or higher USB Flash drive to take advantage of Windows Ready Boost (Additional Memory Cache)

Ready Boost is Microsoft’s name for using a USB thumb/flash drive to provide some quick access memory the operating system can use as extra RAM. The Ready Boost system can significantly improve system performance.

To set this up:

• Insert a USB Flash Drive

• Click Start then Computer

• Right Click the USB Drive in My Computer

• Select the Ready Boost Tab

• Choose Use this device

• Select as much space as you can free up for RAM usage vs. Storage

6. Turn off Windows Hibernation

Windows hibernation background services can use a large amount of system resources. If you don’t use the Hibernate feature on a regular basis you may want to disable it to give Vista a performance boost.

To disable Hibernation:

• Select the Control Panel then Power Options

• Click Change Plan Settings

• Click on Change Advanced Power Settings

• Expand the Sleep selection

• Expand the Hibernate After selection

• Crank the selector down to zero

• Click Apply

7. Turn off System Restore

Analysis and restore point creation by Windows Vista can eat a fair amount of system resources. Disabling this service will obviously mean the system restore feature in Vista will not be available in the event of a system crash. Change this at your own risk.

To disable this service:

• Control Panel > System

• Click System Protection on the left panel

• Uncheck the main system drive

• Agree to the confirmation

8. Disable User Access Control (UAC)

This much-loathed new Vista feature attempts to protect your system from malware infection by making you manually confirm a whole host of everyday user operations. While it doesn’t directly impact performance, it can be annoying and might be more hassle than good.

To disable User Access Control:

• Click Start then Control Panel

• Select User Accounts

• Select Turn User Account Control on or off

• Uncheck User Account Control Box

• Restart as recommended

9. Disable excess Windows Services that Auto-Launch at Startup

Just like Windows XP, Vista ships with all kinds of services enabled that load at startup and may never be used by most users.

To see what loads at startup and disable the ones you likely won’t be needing (they can always be started manually later):

• Click Start then Control Panel

• Select Administrative Tools

• Choose System Configuration

• Click the Services Tab

• You can safely deselect:

o Offline Files (unless you’re using Offline File Sync)

o Tablet PC Input Service (unless you have a tablet PC)

o Terminal Services

o Windows Search (If you have already disabled indexing)

o Fax (unless you’re using a fax modem)

10. Disable Excess Windows Features

Windows ships with other features that are listed separately in the Vista operating system from the startup services.

You can view and disable these features by:

• Clicking Start then Control Panel

• Select Program Features

• On the left panel, select Turn Windows Features on or off

• You can safely deselect:

o Indexing Service

o Remote Differential Compression

o Tablet PC Optional Components

o Windows DFS Replication Service

o Windows Fax & Scan (unless you use a modem for faxing)

o Windows Meeting Space (unless you use the Live Meeting Service)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack allihop! Efter att ha följt dendär långa listan så blev det bättre, inte helt bra men såpass att jag tror att jag kan leva med det! :-)

Det blir antagligen en extern hårddisk som snurrar iaf 7200 närä jag har råd med det, och då kommer det säkert bli ännu bättre.

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...