Jump to content
Annons

Någon som har en sånginspelning?


Pingpong

Recommended Posts

Annons
Jag har problem att få ett sjyst ljud, det är ingen närvaro, klang och harmoni i ljudet.

Vad är det som får dig att misstänka interfacet? Använder du mickar eller line'ar du ljudkällor? Använder du mickar/lineboxar du känner till sedan tidigare? Kort sagt, vad är det du jämför med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör det via en SM Pro Audio TubePreamp, in på Line ingången i kortet.

Studio gjorde ett test på detta kortet för drygt ett år sedan: Där fick dem ett väldigt bra ljud! Som jag inte kan få även när jag bara kopplar in micken rakt i i ljudkortet. Jag har en ADK Vienna Mikrofon. Jag får ett väldigt hårt och kallt ljud utan preampen. Med den blir det mycket mycket bättre. Men jag vill veta lite närmare hur jag ska bearbeta ljudet i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en ADK Vienna Mikrofon. Jag får ett väldigt hårt och kallt ljud utan preampen.

Har du testat micken på en annan utrustning? Har du hört den prestera vad du är ute efter? Har du testat att spela in någon annan mick genom interfacet?

Men jag vill veta lite närmare hur jag ska bearbeta ljudet i datorn.

Om du är långt ifrån nöjd med det inspelade resultatet tycker jag inte det är någon större idé att bearbeta ljudet i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Har ett M-Audio firewire 410 och spelat in en hel del sång med en ADK A51S type V. För det mesta direkt in i ljudkortet. Det blir helt klart bättre med ett dämpat rum. Sedan brukar jag lägga på kompressor, chorus, delay & reverb på sången. Olika mycket beroende på typ av sång. Pröva dess plugin oxå. Gillar speciellt choruset & tempo delayet. http://www.audiomelody.com/Plug-ins/VSTPlu...ue-LinePack.htm

Bara som en liten fråga.

Varför använder du inte 24 bitar ? Bättre upplösning är väl aldrig fel?! Tänk på bildskärmen vilket är bäst: 600x800 eller 768x1024 !

Spelar alltid in sång i stereo oxå. Låter bättre, pröva !

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde att alla mickar var i mono, jag får iaf bara ljud i en kanal :S kör du dubbla monospår då? har du något ljudexempel jag kan få? :rolleyes:

Det går ju att spela in fler mickar åt gången. Precis som att man spelar in trummor med en kombination av både närmickar och rumsmickar kan man också stereomicka en röst. Ja i princip vad som helst. Beach Boys gjorde t ex en hel platta där allt var inspelat i stereo (var det Smiley Smile? Eller Wild Honey). Väldigt luftigt och skönt resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helst 2 lika dana mickar till stereo men om jag bara har en kör jag via mixern till ett stereospår=fuskstereo. Läste tipset i en bok för några år sedan att stereospår blev bättre. Jag håller med. Speciellt i hemstudion tycker jag att rumseffekten blir mindre tydlig med stereo.

Kolla bara på hur man håller på med gitarr. En i högtalarkonen en snett, vid sidan eller bakom etc etc etc. Hur många varianter som helst.

Finns helt klart utrymme för att expriment med sångmickar ! Exprimentera mera 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...