Jump to content
Annons

Sång och basfunderingar


rockdemon

Recommended Posts

Det finns fyra saker jag länge funderat på men inte få bukt på.

1. sång. Var hittar jag volym automatisering i cubase? Har alltid försökt få till en jämn volym med kompressor men såg i nån tråd här att någon lovordade denna volym automatisering så det låter som nåt jag vill känna till.

2. sång. När man spelar in sång till hårdrock/metal(typ metallica, pantera stuket) hur långt ifrån micken bör man sjunga? jag har som inte kommit på vilket avstånd jag ska köra på.

3. Bas. Hur får man till en jämn basvolym, Jag vet inte om det är min bas som det är fel på men det är alltid vissa frekvenser som sticker ut mer än andra. Är man tvungen att sitta o lyssna och skruva fram o tillbaka med en EQ för att hitta dessa eller? Har provat det och det var för mig iaf, nästan omöjligt.

4. Bas. Detta kan också bero på min dåliga bas men jag kanske har missat nåt knep. När jag bara håller en rak baspump, ja som det är i alla ACDC låtar t.e.x. SÅ blir det mest bara som en rak ton och inte så mkt anslag i ljudet. Höjer jag diskanten så hörs ju själva anslaget mer men det blir liksom inte sån där pump i ljudet eller vad man ska säga. Spelar jag med fingrarna så blir det mer distinktion på varje anslag, vet inte om det blir ett jätte kort brejk varje gång fingret rör strängen eller nåt sånt men jag lirar så otajt om jag inte använder plektrum. Detta kanske är en svin skum fundering. kanske bara beror på teknik och basen eller nåt. men att fråga skadar ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

3 och 4 handar en hel del om spelteknik.

Och vad det gäller frekvernserna kan vara så att du sitter i ett hörn och lyssnar på högtalarna och då brukar området runt 200hz bli förstärkt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

2. Prova 1-2 dm. Ju större avstånd desto mer av rummet kommer du spela in. Ju närmare du kommer, desto större proximitetseffekt kommer du att få.

3. Flera orsaker kan ge dig det resultatet du får. De två jag gissar på som potentiella är basen och rummet. Upplever du samma fenomen om du lyssnar bara på basen och det i lurar? Gör du det är det basen som är felet. Känns basen jämn i lurar så är det ditt rum som är orsaken. Att du skulle få en bashöjning vid 200Hz bara för att det är hörn är lite taget ur luften. Stående vågor får du mellan alla parallella väggar, och i hörn med räta vinklar får du en bashöjning. När det gäller parallella väggar så får du stående vågor och vissa toner kommer uppleva som starkare eftersom du får en konstruktiv interferens, dvs vågorna ligger så fint i fas att de synkar och därför förstärks. Andra våglängder får en destruktiv interferens och kanske knappt hörs alls.

Tveklöst så är rummet din största fiende att tampas med. Ett rum med parallella väggar och räta vinklar till hörn kommer aldrig att låta rätt, utan kräver mycket mycket bearbetning för att låta hyfsat.

4. Om du upplever att du får mer attack när du spelar med fingrarna så är du antingen ett unikum med snorhårda fingertoppar eller kanske mer troligt, så har du att jobba med din plektrumteknik. En bra bas, fräscha strängar och ett plektrum med en välspelande hand, rätt in i en vettig DI-box/preamp. Släng på t.ex. Ampeg SVX så är du långt kommet till ett helt ok basljud. Du kanske helt enkelt är otight när du spelar med plektrum. Synkar du inte med baskaggen så kommer det inte finnas nåt driv eller attack heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Prova 1-2 dm. Ju större avstånd desto mer av rummet kommer du spela in. Ju närmare du kommer, desto större proximitetseffekt kommer du att få.

3. Flera orsaker kan ge dig det resultatet du får. De två jag gissar på som potentiella är basen och rummet. Upplever du samma fenomen om du lyssnar bara på basen och det i lurar? Gör du det är det basen som är felet. Känns basen jämn i lurar så är det ditt rum som är orsaken. Att du skulle få en bashöjning vid 200Hz bara för att det är hörn är lite taget ur luften. Stående vågor får du mellan alla parallella väggar, och i hörn med räta vinklar får du en bashöjning. När det gäller parallella väggar så får du stående vågor och vissa toner kommer uppleva som starkare eftersom du får en konstruktiv interferens, dvs vågorna ligger så fint i fas att de synkar och därför förstärks. Andra våglängder får en destruktiv interferens och kanske knappt hörs alls.

Tveklöst så är rummet din största fiende att tampas med. Ett rum med parallella väggar och räta vinklar till hörn kommer aldrig att låta rätt, utan kräver mycket mycket bearbetning för att låta hyfsat.

4. Om du upplever att du får mer attack när du spelar med fingrarna så är du antingen ett unikum med snorhårda fingertoppar eller kanske mer troligt, så har du att jobba med din plektrumteknik. En bra bas, fräscha strängar och ett plektrum med en välspelande hand, rätt in i en vettig DI-box/preamp. Släng på t.ex. Ampeg SVX så är du långt kommet till ett helt ok basljud. Du kanske helt enkelt är otight när du spelar med plektrum. Synkar du inte med baskaggen så kommer det inte finnas nåt driv eller attack heller.

köper hela akustik läran, läste en kurs i det en gång och jag tror mig minnas nåt liknande.

När jag lyssnar välproducerad musik så uppstår ju inte denna förstärkning av vissa frekvenser, vad jag märker iaf, hur kommer det sig?

Ska prova byta strängarna på basen, upptäckte att tjocka e-strängen vad rätt smutsig och det tar nog bort min attack. jag menade inte mer attack men mer distinktion i anslagen. för att beskriva i ord. plektrum låter. oooooooooooooo, med finger o.o.o.o.o.o.o.o.o...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska prova byta strängarna på basen, upptäckte att tjocka e-strängen vad rätt smutsig och det tar nog bort min attack. jag menade inte mer attack men mer distinktion i anslagen. för att beskriva i ord. plektrum låter. oooooooooooooo, med finger o.o.o.o.o.o.o.o.o...

Gör en genomgång av basen. Kanske är det dags för nya strängar? Hur låter den akustisk? Vissa toner kan vara stummare än andra. Skallrar det om banden?

Appropå ringande toner när du spelar med plektrum. Om du vill ha pumpande kan du testa att överdriva och släppa upp strängen från bandet med vänsterhanden (förutsatt att du spelar vanlig högerfattning) strax innan nästa plektrumanslag för att korta av tonen lite. Låter kanske helt galet solo, men kan funka i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra bas, fräscha strängar och ett plektrum med en välspelande hand, rätt in i en vettig DI-box/preamp. Släng på t.ex. Ampeg SVX så är du långt kommet till ett helt ok basljud. Du kanske helt enkelt är otight när du spelar med plektrum.

Men snackar vi Metallica, AC/DC osv så är det fingerspelande bassister vi pratar om så att spela med fingrarna är inget problem, går att få rejält bra driv så också.

Vilket som, testa att köra precis som joachime säger, avsluta första tonen innan du slår an nästa, då får du din pumpande effekt, och ljudmässigt bär det inte låta konstigt varken solo eller med hela mixen, det är ju en vanlig teknik att spela med.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra bas, fräscha strängar och ett plektrum med en välspelande hand, rätt in i en vettig DI-box/preamp. Släng på t.ex. Ampeg SVX så är du långt kommet till ett helt ok basljud. Du kanske helt enkelt är otight när du spelar med plektrum.

Men snackar vi Metallica, AC/DC osv så är det fingerspelande bassister vi pratar om så att spela med fingrarna är inget problem, går att få rejält bra driv så också.

Vilket som, testa att köra precis som joachime säger, avsluta första tonen innan du slår an nästa, då får du din pumpande effekt, och ljudmässigt bär det inte låta konstigt varken solo eller med hela mixen, det är ju en vanlig teknik att spela med.

Jo jag brukar använda den tekniken när det inte går för fort. Men jag får träna på det helt enkelt.

Jo jag tycker att fingerspel låter bättre, trujillos fingerspel låter mkt bättre än vad jasons plektrum någonsin gjorde.

Jag har ibland kört upstrokes med plektrum och låtit tummen röra strängen innan plektrumet, då blir det rätt bra distinktion en det var jäkligt jobbigt o lira så efter ett tag så jag gav upp den tekniken. Plus att det såg rätt löjligt ut också...

Link to comment
Dela på andra sajter

är det inte kompressor eller limiter du ska ha på basen för att jämna ut ljudninvån?

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Prova 1-2 dm. Ju större avstånd desto mer av rummet kommer du spela in. Ju närmare du kommer, desto större proximitetseffekt kommer du att få.

Då förusätter du ju att han använder en mikrofon med cardioid- och/eller 8-karakteristik.

Eller i stort sett allt utom rundtagande.

Välkommen tillbaka Fredster! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

I Cubase automatiserar du volym mm på ett spår genom att trycka på det lilla plustecknet nere i hörnet på ett spår. Då kommer det fram volymautomatisering, sen får du rita med pennan eller klicka ut punkter för att ändra. Kom ihåg att "Read" (knappen med ett R) måste vara aktiverat för att det ska funka. Du kan sen öppna flera automatiseringsspår genom att klicka på plus igen. Du kan även ändra vad du ska automatisera, typ ändra från volym till panorering eller ändra till en insert och få full kontroll över den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
2. Prova 1-2 dm. Ju större avstånd desto mer av rummet kommer du spela in. Ju närmare du kommer, desto större proximitetseffekt kommer du att få.

Då förusätter du ju att han använder en mikrofon med cardioid- och/eller 8-karakteristik.

Jo jag förutsatte att han använde en mikrofon som inte var rundupptagande, helt rätt, och hur ofta är det vettigt att spela in den typen av sång med rundupptagande mikrofon, framför allt om man inte sitter inne med ett bra rum, vilket väldigt få gör här. Så självklart förutsätter jag det. Korrekt uppfattat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...