Jump to content
Annons

Slutsteg till monitor


Curry_Man

Recommended Posts

Annons

Hmmm...är inte dom monitorerna aktiva? Alltså inbyggt steg. Om så är fallet så behöver du ju ingen annan förstärkning.

Men om dom är passiva så går det nog bra med de flesta hyffsade förstärkare.

Jag kan ha fel, men jag tror högtalare är mycket mer kritiskt än själva slutsteget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att förstärkaren även färgar ljudet så valet av förstärkare är minst lika viktigt som valet av högtalare. (tycker jag i alla fall).

Om högtalarna tål 100 w vid 8 ohm så måste förstärkare vara avstämd för 100 w 8 ohm också.

Det här kan låta lite konstigt men en förstärkare som är för "klen" kan faktiskt få talspolen i diskanhornet att gå sönder. Detta beror på att förstärkaren får "jobba" för hårt och till slut klipper......som gör att diskanten i högtalaren kan sticka.

Men som sagt.....dina monitorer är aktiva så det spelar ingen roll i det här fallet 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

janne c (oregistrerad)

Hej på nätet...

Valet av förstärkare är nästan lika viktigt som högtalarna. När det gäller märkningen på en förstärkare så skall man nog tänka i termen ström spänning över en last. Detta resulterar i en mängd Watt. Om en förstärkare är märkt med 100W i 4 ohm betyder det att den klara av att leverera 100 över 4 ohm. har jag 8 ohm blir det ca:50 W. Vad som är viktigt med en förstärkare som skall användas för denna typ av högtalare är att den kan leverera nog mycket ström vi snabba atacker i ljudet. Därför bör man välja en förstärkare med stor och stabil nättrafo. Vidare kan den vara på 30 eller 300 W. Kan man sedan få tag på en klas A så är det bättre. vad som var vanligt förr var ett QUAD 303 som man bryggkopplade för att få ut ca:100W. I en studio så lysnar man oftast på mycket dynamikrik musik detta betyder att man måste ha en förstärkare som inte bottnar och blir en dålig limeter. vad jag rekomenderar att inte köpa till en studio är PA-steg. Men innan du bestämmer dig, lysna på ett antal olika förstärkare och gärna musik med mycke dynamik. Skulle tro att din gamla SONY kan duga men...men...

Janne C

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...