Jump to content
Annons

Cubase 4 kraschar


asphyxia

Recommended Posts

Hej!

Problem med cubase 4 😲

så fort jag ska lägga upp nya inputs i connections så kraschar cubase?

men med outputs det fungerar klockrent.

Hårdvara - Creamware pulsar 2 och Creamware Lunna II

Någon som vet vad felet kan bero på??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om Creamwarekorten fungerar "utanför" Cubase så ska de funka i Cubase också.

Men använder du XTC-läget blir det helt annorlunda.

Gå in i Creamwares setupmeny ( kontrollpanelen för latency o.s.v ) och kontrollera om XTC-mode är förbockad, återkom med ett svar så löser vi problemet.

Har du uppdaterat till version 4 av SCOPE?

XTC-mode som används för att köra creamwarepluggarna i VST-miljö är en ytters tråkig och krånglig konstruktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Creamwarekorten fungerar "utanför" Cubase så ska de funka i Cubase också.

Men använder du XTC-läget blir det helt annorlunda.

Gå in i Creamwares setupmeny ( kontrollpanelen för latency o.s.v ) och kontrollera om XTC-mode är förbockad, återkom med ett svar så löser vi problemet.

Har du uppdaterat till version 4 av SCOPE?

XTC-mode som används för att köra creamwarepluggarna i VST-miljö är en ytters tråkig och krånglig konstruktion.

jag kör scope 4 med cubase 4.5.2

det märkliga är att det börja bråka nu på sistånde

har alldrig haft detta problem innan.

ska testa att ändra lite inställningar för latency.

kanske kan vara en lösning att updatera till scope 5.0 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

se till att "multiprocessing" är aktiverad i cubase.

de flesta lite mer avancerade ljudkort bruka stänga av detta av sig själva (hade samma problem med Tc konnekt 48)

multiprocessing" är aktiverad

Ändrade lite i scope, så nu kan jag iaf adda nya input bussar

men kan inte välja vilken input ja vill ha, utan gör jag det så kraschar cubase direkt

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppgradera till 5:an behöver du inte göra om du inte använder scope-pluggarna.

Vad är det du installerat eller gjort på sistone som skapat problemet? Någon ny mjukvara? Fått nån blåskärm? Virus ? Installerat Virusprogram? Hällt kaffe på moderkortet? 😐

Vilka ASIO-drivrutiner använder du i Scope? Det låter som du har fått nått allokeringsproblem med nån drivrutin.. har du provat att installera Scope på nytt? Uppträder felet om du använder någon annan mjukvara med inspelning?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppgradera till 5:an behöver du inte göra om du inte använder scope-pluggarna.

Vad är det du installerat eller gjort på sistone som skapat problemet? Någon ny mjukvara? Fått nån blåskärm? Virus ? Installerat Virusprogram? Hällt kaffe på moderkortet? 😐

Vilka ASIO-drivrutiner använder du i Scope? Det låter som du har fått nått allokeringsproblem med nån drivrutin.. har du provat att installera Scope på nytt? Uppträder felet om du använder någon annan mjukvara med inspelning?

Det som är installerat på sistånde är bara updater av cubase 4,5

prövade tidigare även att installera om scope, men det gjorde ingen skillnad

så jävla sjukt bara att utgångarna fungerar klockrent men ingångarna så kraschar det direkt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser din setup ut i Scope-mjukvaran? Har du digitala ingångar allokerade och massa annat som inte Cubase kan initiera?

Det låter som om de ändrat arkitekturen på någon punkt i Cubase och att du får redigera Scope-setup'en och sedan starta om Scope för att det ska fungera.

Vilka ASIO-drivisar använder du? ASIO2 har ju även någon Sync som kanske ställer till problem om den används.. jag bara spånar här eftersom jag inte vet hur ditt system såg ut före /efter problemet uppträdde.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser din setup ut i Scope-mjukvaran? Har du digitala ingångar allokerade och massa annat som inte Cubase kan initiera?

Det låter som om de ändrat arkitekturen på någon punkt i Cubase och att du får redigera Scope-setup'en och sedan starta om Scope för att det ska fungera.

Vilka ASIO-drivisar använder du? ASIO2 har ju även någon Sync som kanske ställer till problem om den används.. jag bara spånar här eftersom jag inte vet hur ditt system såg ut före /efter problemet uppträdde.

Dom digitala ingångarna. är Adat, problemet uppstår oavset om jag kör via adat eller bara från det analoga.

Har även försökt att lägga upp em helt ny setup från scratch, men det gav inga vidare resoltat.

Det är Asio2 drivers, jag använder, prövade även olika inställningar för sampleraten men det var ju ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att byta drivrutiner till de andra ASIO som finns? Hmm använder du den där flatkabel-bygeln mellan Pulsar och Lunakortet som gör att Windows ser dem som en (1) enhet? eller kör du dem som två enheter?

Jäkla konstigt fel alltså, jag kör med två byglade lunaII-kort och 16 kanaler in och ut men har aldrig haft problemet du nämner... strejnsch..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att byta drivrutiner till de andra ASIO som finns? Hmm använder du den där flatkabel-bygeln mellan Pulsar och Lunakortet som gör att Windows ser dem som en (1) enhet? eller kör du dem som två enheter?

Jäkla konstigt fel alltså, jag kör med två byglade lunaII-kort och 16 kanaler in och ut men har aldrig haft problemet du nämner... strejnsch..

Ska pröva att byta drivrutin, hoppas på att detta fungerar annars ger jag upp.

Kör någon slags tdm kabel så det blir ett kort men windows känner luna kortet som ett Dsp kort

har alldrig råkat ut för något liknade problem, testade med wavelab där kan man byta in/utgångarna bäst man vill,

helt fel fritt, problemet måste ju då antagligen ligga i cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

Uhmm..får du upp S/Pdif i Cubase? Hur gjorde du då? Jag har provat både åt höger / vänster + rakt på men inte fått det att fungera..

Hade varit fedt smoov att kunna köra en digital loop o få in en extern mastringsburk i mjukvaran..

Link to comment
Dela på andra sajter

Uhmm..får du upp S/Pdif i Cubase? Hur gjorde du då? Jag har provat både åt höger / vänster + rakt på men inte fått det att fungera..

Hade varit fedt smoov att kunna köra en digital loop o få in en extern mastringsburk i mjukvaran..

S/pdif, har jag alldrig använt,

får ta kontakt med musikaffären så man kan få ording på skiten någon gång:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker förstå vad det är som kan krångla då jag kör med i princip samma setup, samma version av Cubase, samma version av Scope.

Vilken version av XP?

Vad har du för BIOS på moderkortet?

Har du något minnesresident program igång i bakgrunden ( Virusprogram / Minnesoptimerare / Backupmjukvara m.f.l)?

Har du optimerat Cubase för musik?

Vad har du för setup i Scope? ( Moduler /Kopplingar /Effekter /Syntar m.m)

Vad kör du med för Latency /Samplerate?

Det är ju flera saker i Scope som fortfarande är skakigt när man belastar systemet vilket kanske kan vara orsaken att det uppträder nu när de ändrat programversion av Cubase.

Om ditt system fungerade helt felfritt förut kan det visserligen vara något i Cubase, men jag kör ju, i princip, samma hårdvara, dessutom 16 kanaler in och ut samtidigt så att ingångarna skulle blivit ett problem pg.a detta skulle ju jag oxå upptäckt felet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker förstå vad det är som kan krångla då jag kör med i princip samma setup, samma version av Cubase, samma version av Scope.

Vilken version av XP?

Vad har du för BIOS på moderkortet?

Har du något minnesresident program igång i bakgrunden ( Virusprogram / Minnesoptimerare / Backupmjukvara m.f.l)?

Har du optimerat Cubase för musik?

Vad har du för setup i Scope? ( Moduler /Kopplingar /Effekter /Syntar m.m)

Vad kör du med för Latency /Samplerate?

Det är ju flera saker i Scope som fortfarande är skakigt när man belastar systemet vilket kanske kan vara orsaken att det uppträder nu när de ändrat programversion av Cubase.

Om ditt system fungerade helt felfritt förut kan det visserligen vara något i Cubase, men jag kör ju, i princip, samma hårdvara, dessutom 16 kanaler in och ut samtidigt så att ingångarna skulle blivit ett problem pg.a detta skulle ju jag oxå upptäckt felet.

Försöka hitta problemet är inte det lättaste.

Jag kör windows xp pro

senaste version av bios

alla sånna processer är av stängda, så jag får all kräm till cubase 😉

har prövat nu lite olika setup i scope, asio in ut utan mixer o effekter, och med mixer och effekter samma sak hur jag än gör,

Latency /Samplerate har jag testat alla alternativ

har alldrig råkat ut för detta innan, i verken cubase 4 eller sx, tycker det verkar som att det ligger något fel i cubase, eftersom andra program fungerar felfritt, och edast cubase som kraschar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...