Jump to content
Annons

Roland TD-9 ingen signal ut (hjälp)


Leoone

Recommended Posts

Har nu införskaffat mig ett Roland-td9kx måste säga att det är det mycket spelbart trumset,

nu till min fråga:

jag har kopplat den via usb till datorn, men inga signaler skickas.

alltså... jag kopplar in den i datorn och i cubase finns det en liten orange mätare som ser alla midi-slag man gör. även om man inte valt instrument, men den tar helt enkelt inte emot några signaler.. HJÄLP!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Om du bara kopplar den via usb så gissar jag på att du måste installera den i windows för att den ska funka, mididevice eller nån sån skit, sen måste du antagligen välja det devicet som kanal in i cubase.

Nåt åt det hållet i alla fall, jag reserverar mig för alla fel som jag förmodligen just skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

En vild gissning efter jag har läst ditt inlägg:

I USB-kabeln du har kopplat in ditt trumset med så överförs endast midi-signaler till datorn. Midi är endast information om vilken ton som spelas, hur länge den spelas och lite mer. Själva ljudet överförs alltså inte genom din MIDI-sladd.

För att lösa allt så måste du antingen använda vanliga ljudkablar och koppla mellan trumsettet och ditt ljudkort, eller också använda dig av en mjukvarusynt i datorn som spelar upp ljuden åt dig.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

En vild gissning efter jag har läst ditt inlägg:

I USB-kabeln du har kopplat in ditt trumset med så överförs endast midi-signaler till datorn. Midi är endast information om vilken ton som spelas, hur länge den spelas och lite mer. Själva ljudet överförs alltså inte genom din MIDI-sladd.

För att lösa allt så måste du antingen använda vanliga ljudkablar och koppla mellan trumsettet och ditt ljudkort, eller också använda dig av en mjukvarusynt i datorn som spelar upp ljuden åt dig.

/H.

Jo alltså.. det förstår jag.. använder cubase med EZdrummer men inga signaler skickas från trumsetet

jag har en midisynth som jag använder, tänkte att det bara skulle vara att göra som med den.. men icke sa nicke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjena!

Jag köpte precis ett Externt ljudkort med midi-ingångar. Jag pluggar jag in USB från datorn till Ljudkortet .

Det fungerar helt felfritt tillsammans med mitt Roland Td3KW trumset.

Använder Superiordrummer med alla Ez drummer plugins samt Toontracker solo.

// Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tjena!

Jag köpte precis ett Externt ljudkort med midi-ingångar. Jag pluggar jag in USB från datorn till Ljudkortet .

Det fungerar helt felfritt tillsammans med mitt Roland Td3KW trumset.

Använder Superiordrummer med alla Ez drummer plugins samt Toontracker solo.

// Lasse

Har du någon sladd mellan datorn och ljudkortet då? eller hur menar du?

nu kör jag alltså en hane-hane usb sladd direkt till datorn bara.. inga fler kopplingar

Link to comment
Dela på andra sajter

// Lasse

Har du någon sladd mellan datorn och ljudkortet då? eller hur menar du?

nu kör jag alltså en hane-hane usb sladd direkt till datorn bara.. inga fler kopplingar

_________

Min Td-3 modul har ingen USB utgång. Jag använder därför rena midi kablar från trummodulen till mitt externa ljudkort.

Mellan dator och ljudkort USB 2.0. kabel. Sen plockar jag ut ljudet på Ljudkortet till lurar eller högtalare.

Den triggar riktigt fint med Superior drummer 2.0 och alla plugin från EZ drummer.

/ Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...