Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er, jag satt i morse och traslade ur lite sladdar i min kabeldjungel aka studio.

När jag startade datorn så så märkte jag att ljudet hade försvunnit. Mest förvånad blev jag då

jag fick upp ett fönster att ny maskinvara hade hittats och att jag behövde installera drivrutiner till den.

Men drivruntinerna var ju redan installerade?

Jag provade att starta om ljudkortet vilket lädde till att skärmen blev blå i några sekunder, sedan så stängdes datorn av.

Av mina erfarenheter så ska man väll inte behöva installera en massa drivrutiner varje gång man startar ljudkortet?

Jag testade att byta usb port men det gav samma resultat + att min bakgrund på skrivbordet försvann 🙂

Finns det någon som har erfarenheter av detta och vill dela med sig så är jag mycket tacksam.

Ändast seriösa svar tack.

/Jesse

Annons
Postat

Om du har kopplat ur USB-kabeln ur datorn och sedan kopplat in den på en annan port så är det här inget ovanligt, men inte heller så svårt att fixa. Som du skriver så finns redan drivrutinerna i datorn, kör bara Windows automatiska installation så ska det ordna sig.

Funkar det ändå inte så sätt i skivan och installera om från den!

Postat

Hej! Precis som Bakke säger så har du nog i urtrasslandet av kablar råkat koppla in ditt ljudkort på annan USB-port än vad den ursprungligen var installerad på... USB beter sig på det viset så ett tips om du använder många USB-prylar är att märka upp resp USB-port för vilken pryl som ska sitta där. Ett annat tips att tänka på är att om du har en USB 2.0 port och råkar koppla in en USB 1.1 pryl så blir hela huben bakåtkompatibel vilket innebär att överföringshastigheten går ner från ca 480 Mb/S till 12 Mb/S.. Så tänk efter hur du kopplar.. Mer om USB på http://sv.wikipedia.org/wiki/USB

Postat
Hej! Precis som Bakke säger så har du nog i urtrasslandet av kablar råkat koppla in ditt ljudkort på annan USB-port än vad den ursprungligen var installerad på... USB beter sig på det viset så ett tips om du använder många USB-prylar är att märka upp resp USB-port för vilken pryl som ska sitta där. Ett annat tips att tänka på är att om du har en USB 2.0 port och råkar koppla in en USB 1.1 pryl så blir hela huben bakåtkompatibel vilket innebär att överföringshastigheten går ner från ca 480 Mb/S till 12 Mb/S.. Så tänk efter hur du kopplar.. Mer om USB på http://sv.wikipedia.org/wiki/USB

Tack för tipset! Nu är det bara midi keyboarden som krånglar, den sitter i en annan usb port den med så jag får helt enkelt göra samma sak med den 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.