Jump to content
Annons

Vill ha Prodigy's vackra ljud


Max Levin

Recommended Posts

Ni vet väl hur The Prodigy lät på 90-talet? Jag håller på att kopiera deras stil till en massa låtar(c64-remixer), men har svårt att hitta deras typiska ljud(som det där ringandet som är med i de flesta Prodigy-låtar, kan inte sätta fingret på om det är ett ringande eller "klingande" ens)

Vad använde de för makapärer när de gjorde sina låtar, förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

cm0s: I Music Reach 1/2/3/4 dyker det upp efter ett par sekunder. Tror faktiskt att det är en vanlig triangel, fast något bra sånt ljud finns ju inte att ladda ner nån stans

När jag ändå är igång: hur söker man igenom alla reason-filer efter ett särskilt ljud? Har ca 50 mappar fulla med "patchar" till alla Reason-syntharna, det är hopplöst att gå genom allihop när man ska ha, som i det här fallet, ett litet triangel-ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

cm0s: I Music Reach 1/2/3/4 dyker det upp efter ett par sekunder. Tror faktiskt att det är en vanlig triangel, fast något bra sånt ljud finns ju inte att ladda ner nån stans

När jag ändå är igång: hur söker man igenom alla reason-filer efter ett särskilt ljud? Har ca 50 mappar fulla med "patchar" till alla Reason-syntharna, det är hopplöst att gå genom allihop när man ska ha, som i det här fallet, ett litet triangel-ljud!

Lägger du upp ett ljudexempel så har du nog ganska snart någon på kroken som vill återskapa! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

har också varit nyfiken på vad de använde för grejjor på experience skivan.. läste det i nån inervju förut men har glömt, eller så var det innuti skivomslaget det stod, kommer inte ihåg! kan ha varit en nyare uppsätting instrument altså inte första skivan, men jag har för mig att det var den första allfall.. jag vill oxxxå veta!!

snokade lite på google men hittade inget 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har också varit nyfiken på vad de använde för grejjor på experience skivan.. läste det i nån inervju förut men har glömt, eller så var det innuti skivomslaget det stod, kommer inte ihåg! kan ha varit en nyare uppsätting instrument altså inte första skivan, men jag har för mig att det var den första allfall.. jag vill oxxxå veta!!

snokade lite på google men hittade inget 🙂

Liam använde väl enbart en Roland W-30 när han gjorde första albumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utrustningen var ganska sparsmakad på experience-skivan;

Roland W30 som sampler & masterklaviatur

Akai S1100 Sampler

Roland TB 303 på några låtar

Roland TR909

Roland U220 för bl.a stråkar & pianoljud

Det finns nog nån grej jag glömt, detta är grundutrustningen iaf.

För övrigt gick sedan allt åt h-e, typ 1996 när Liam gick över till dator & mjukvarusequencer, Keith började raka skallen & sjunga etc.

Bandet har sedan dess aldrig varit i närheten av de första två albumens genialitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roland W30 som sampler & masterklaviatur

Akai S1100 Sampler

Roland TB 303 på några låtar

Roland TR909

Roland U220 för bl.a stråkar & pianoljud

jag lyssnade nu lite på everybody in the place singel versionen och tyckte att snaren lät som en tr-808 och cymbalen som en 909.. så då kanske bastrumman var 909 den med? tackar för infon!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...
nån som vet om Roland U220 finns som plugg??

eller nån som har lite samplingar från den att dela med sig av?

Är den inte en alldeles vanlig ROMpler? I så fall lär väl de allra flesta ljuden gå att återskapa hyfsat med vilken sampler-plugg som helst. Bara att dra ner sample/bit-rate lite grann för att få till rätta 90-talssoundet.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nån som vet om Roland U220 finns som plugg??

eller nån som har lite samplingar från den att dela med sig av?

Är den inte en alldeles vanlig ROMpler? I så fall lär väl de allra flesta ljuden gå att återskapa hyfsat med vilken sampler-plugg som helst. Bara att dra ner sample/bit-rate lite grann för att få till rätta 90-talssoundet.... 😉

Glöm inte att dränka det i reverb också..

Nej just det, det var 80-tals-sound det ja 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller förövrigt på och småleker lite med en Prodigy'a'la'Smack My BitchUp-inspirerad låt som dedikering till deras feta låtar... Får väl se om det är något att ha i slutänden 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Håller förövrigt på och småleker lite med en Prodigy'a'la'Smack My BitchUp-inspirerad låt som dedikering till deras feta låtar... Får väl se om det är något att ha i slutänden 😏

/Daniel

Låter gott! 😛 Vilket program gör du den låten i då?

Madtracker II och Cubase, med diverse VST/VSTi och hårdvarusynthar.

Har inte jobbat med den på ett tag nu dock 😎

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...