Jump to content
Annons

dslyexi

Recommended Posts

Annons

riktigt grym låt:)

ta en sågtandsbas och lek med filter och filterenvelope.. dra upp attack i filter envelope så att basen "segar" lite för svängets skull:P

Edit: på singeln finns även en instrumental variant.. lyssna in dig på den:)

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Rapture vet jag har liknande Saw bass. Använd en Saw preset i Rapture och ratta sedan till ljudet.

Om jag minns rätt så har säkert BioHazard också liknande presets.

Ok tack! Ska titta på detta

riktigt grym låt:)

ta en sågtandsbas och lek med filter och filterenvelope.. dra upp attack i filter envelope så att basen "segar" lite för svängets skull:P

Edit: på singeln finns även en instrumental variant.. lyssna in dig på den:)

hmm, när jag länkar filterenvelope till t.ex volymen på min sågbass i trilogy så blir ju effekten densamma som en sidechain typ. är det så du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, när jag länkar filterenvelope till t.ex volymen på min sågbass i trilogy så blir ju effekten densamma som en sidechain typ. är det så du menar?

hmm vet inte hur trilogy ser ut men det lär inte vara FILERenvelopen som är kopplad till volymen.. jag menar att du kopplar en ADSR-envelope till filtert så du kan styra hur filtert öppnas per ton.. filtrera ner filtert och dra upp env->filter och sedan höj attacken lite på ADSR så du får sån sköön bubblande effekt, med rätt melodi givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, när jag länkar filterenvelope till t.ex volymen på min sågbass i trilogy så blir ju effekten densamma som en sidechain typ. är det så du menar?

hmm vet inte hur trilogy ser ut men det lär inte vara FILERenvelopen som är kopplad till volymen.. jag menar att du kopplar en ADSR-envelope till filtert så du kan styra hur filtert öppnas per ton.. filtrera ner filtert och dra upp env->filter och sedan höj attacken lite på ADSR så du får sån sköön bubblande effekt, med rätt melodi givetvis.

det där blev grekiska för mig 🙂 finns ingen tutorial på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

har du ingen vanlig synth istället?🤪 lite svårt att förklara.. istället för att själva volymen ska ha en halvkort attack ska filtert ha det menar jag.. håll i dig för denna oerhört pedagogiska mening nu: det ska låtar typ "wwwhoauhww" haha:) kan nog fixa något ljudklipp men det är inte så svårt som det låter:)

Link to comment
Dela på andra sajter

har du ingen vanlig synth istället?😆 lite svårt att förklara.. istället för att själva volymen ska ha en halvkort attack ska filtert ha det menar jag.. håll i dig för denna oerhört pedagogiska mening nu: det ska låtar typ "wwwhoauhww" haha:) kan nog fixa något ljudklipp men det är inte så svårt som det låter:)

jag förstår lite mer hur du menar nu 😲 men att göra sedan i FL blir helt gröt 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Rapture vet jag har liknande Saw bass. Använd en Saw preset i Rapture och ratta sedan till ljudet.

Om jag minns rätt så har säkert BioHazard också liknande presets.

har testat i rapture nu med alla olika möjliga sawpreset, men får ändå inte den här riktigt sköna mörka långsamt taggig effekten. Har du några tips här?

Kicken gör ju verkligen sitt i denna låten oxå, blir ju som en egen bas nästan. Du vet inte hur jag kan få fram liknande "mörkpunchiga" kick? 😆

Redigerat av dslyexi
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag använder mig av t.ex 3xOsc, hur får jag den då att böjas upp/ner om jag byter ton och den överlappar... hmm ni fattar nog 😉

Tror att du menar dethär...post-5510-1221400636.jpg

Och klicka i portamento också.

För det är det jag tror han menar med "överlappande" att den glider från en ton till en annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag använder mig av t.ex 3xOsc, hur får jag den då att böjas upp/ner om jag byter ton och den överlappar... hmm ni fattar nog 😉

Tror att du menar dethär...post-5510-1221400636.jpg

Och klicka i portamento också.

För det är det jag tror han menar med "överlappande" att den glider från en ton till en annan.

japp, precis så jag menar, tack!!!

ska testa när jag kommer hem sen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...