Jump to content
Annons

Mickval-akustisk gitarr


Kiiimme

Recommended Posts

Hej hej!

Just nu äger jag en Shure sm-57 och en JJlabs C010B. Vilken lämpar sig bäst för gitarrinspelning egentligen? Är det en bra ide att spela in akustisk gitarr i stereo?

Och något jag funderat på...

Om man frågar vilken mick som är den bästa att spela in ak. gitarr med till billigast pris, lär man väl få 1000 olika svar. Därför frågar jag om det finns någon hemsida där man kan lyssna på liknande inspelningar fast inspelade med olika mickar? För att själv kunna avgöra vad man vill ha och tycker låter bra.

Tack på förhand!/Kimme

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har börjat använda sm-57 till akustisk-stålsträngad gitarr

tycker det blir asmumsigt, särskilt om man har inbyggd mick på gitarren, så kan man spela in den linade signalen likaså

den linade signalen brukar jag låta ligga centrerad på svag volym

och den mickade signalen lite åt sidan..

så har jag gjort på den här tlx:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53543

🙂

så i min smak är inte sm-57 att förakta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En 57a på acke kan vara precis vad ljudbilden vill ha. Det blir fokuserat å tydligt utan att låta hifi, men IME ställer det större krav på preampen. 57a till billig preamp låter oftast mindre bra, en 57a till mycket bra preamp låter oftast mycket bra *duh*. Samma med dyrare kondensatormickar givetvis. Tycker det är känsligare med val av preamp faktiskt än mikrofon till akustisk gitarr på något konstigt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...