Jump to content
Annons

ADAM A7 dämpning


shadewind

Recommended Posts

Tjenare!

Fick precis hem ett par ADAM A7 och stallde upp dem. När jag kolla in i basreflesportarna så ser jag att dämpningen inuti ser olika ut på dem. På den ena så täcker dämpningen hela öppningen som en vit vägg men på den andra så ser det ut som ett stort hål med en flik som fladdrar när luften pumpar med basen.

Ska det vara så? Hur ser era ut?

Redigerat av shadewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjenare!

Fick precis hem ett par ADAM A7 och stallde upp dem. När jag kolla in i basreflesportarna så ser jag att dämpningen inuti ser olika ut på dem. På den ena så täcker dämpningen hela öppningen som en vit vägg men på den andra så ser det ut som ett stort hål med en flik som fladdrar när luften pumpar med basen.

Ska det vara så? Hur ser era ut?

Så ska det inte vara då en förtäckt reflexprof påverkar lådans centerfrekvens och effektivitet (även om ganska lite) så jag skulle nog försöka få det fixat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den vita dämpningen syns när man tittar in i basreflexröret. Är det alltså så, att dämpningen verkar ha lossnat i den ena, eller hur menar du?

Inte för att jag tror att det påverkar mer än ytterst marginellt, men det skadar förstås inte att låta någon kunnig titta på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Tjenare!

Fick precis hem ett par ADAM A7 och stallde upp dem. När jag kolla in i basreflesportarna så ser jag att dämpningen inuti ser olika ut på dem. På den ena så täcker dämpningen hela öppningen som en vit vägg men på den andra så ser det ut som ett stort hål med en flik som fladdrar när luften pumpar med basen.

Ska det vara så? Hur ser era ut?

Jo visst har dämpningen liossnat och du kan sända tillbaks dem, men å andra sidan: Vill du slippa den väntetid som sådant ibland kan ta, kan du bara lossa elementet genom skruvdragning och sedansätta fast dämpningen själv. Titta hur det är gjort och härma. Om inga skruvar finns på framsidan runt elementet så blir det ett lagom stort hål när du skruvar loss den eventuella förstärkar delen på baksidan. Inga konstigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickar så blir det rätt...

Jag lånar denna tråd lite kort, har själv köpt ett par Adam a7 tidigare i sommar, har dock en fundering, vad har ni ställt volym knappen i för värde? Jag har ett lite konstigt fenomen, om jag har den 27 värdet (ett av de som den kan fasta i) så blir stereobilden inte rätt, jag måste köra upp dem på 0 för att de skall spela i mitten, annars drar sig stereo bilden lite åt ena hållet (dvs verkar som ena förstärkaren inte ger lika mycket power) Dvs, om de står på 27 samt jag sedan drar upp mot 0 så justeras stereobilden rätt eftersom, då den är uppe på 0 (max volym) så är den mitt mella högtalarna Är detta normalt eller skall man kunna ställa volymen lägre utan denna fenomen? Borde jag kontakta de jag köpt dem av samt reklamera detta?

Tack på förhand.

PS: Sorry för att jag lånade tråden lite men jag har klurat på detta fenomen ett tag....

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde ju egentligen inte vara så... Claes kanske kan svara?

Hur är det med kvalitetskontrollen på ADAM A7? Är det mycket problem eller är det här bara enstaka fall? Vad jag fattat för så är kvaliteten på ADAM-monitorer väldigt bra i allmänhet så det kanske bara är otur. Är också väldigt nyfiken på hur det är med volymkontrollerna på A7:orna... om det är så på alla eller om det är en engångsgrej.

Redigerat av shadewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickar så blir det rätt...

Jag lånar denna tråd lite kort, har själv köpt ett par Adam a7 tidigare i sommar, har dock en fundering, vad har ni ställt volym knappen i för värde? Jag har ett lite konstigt fenomen, om jag har den 27 värdet (ett av de som den kan fasta i) så blir stereobilden inte rätt, jag måste köra upp dem på 0 för att de skall spela i mitten, annars drar sig stereo bilden lite åt ena hållet (dvs verkar som ena förstärkaren inte ger lika mycket power) Dvs, om de står på 27 samt jag sedan drar upp mot 0 så justeras stereobilden rätt eftersom, då den är uppe på 0 (max volym) så är den mitt mella högtalarna Är detta normalt eller skall man kunna ställa volymen lägre utan denna fenomen? Borde jag kontakta de jag köpt dem av samt reklamera detta?

Tack på förhand.

PS: Sorry för att jag lånade tråden lite men jag har klurat på detta fenomen ett tag....

Om du kör balanserat så kan det vara så att den ena kabelns ena ledare är av = obalanserat = lägre volym (förenklat).

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina demo-A7:or är jämna när jag testar. Jag har dem annars normalt stående på 0dB och reglerar volymen med en passiv attenuator (t ex SM Pro Audio M-Patch eller NanoPatch) i stället... Kolla förresten också så att rums-eq på baksidan är ställd lika på båda.

En möjlig felkälla kan vara att det är olika avstånd till någon vägg, så att basen förstärks olika mycket vid olika frekvenser och det därför uppfattas som om det är monitorerna som är ojämna...?

Jag upplever att ADAM håller mycket hög kvalitet. Det har sålts ofantliga mängder A7 och det är en droppe i havet som kommer tillbaks för reparation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina demo-A7:or är jämna när jag testar. Jag har dem annars normalt stående på 0dB och reglerar volymen med en passiv attenuator (t ex SM Pro Audio M-Patch eller NanoPatch) i stället... Kolla förresten också så att rums-eq på baksidan är ställd lika på båda.

En möjlig felkälla kan vara att det är olika avstånd till någon vägg, så att basen förstärks olika mycket vid olika frekvenser och det därför uppfattas som om det är monitorerna som är ojämna...?

Jag upplever att ADAM håller mycket hög kvalitet. Det har sålts ofantliga mängder A7 och det är en droppe i havet som kommer tillbaks för reparation.

Jag testade att byta plasering på monitorerna (dvs höger vänster då en står nära en vägg men den andra står fritt), men då blir det tvärtom, dvs samma monitor som inte ger full effekt. Jag har även kontrollerat att eq prylarna på baksidan står lika på båda paren. Gilbert funderade lite kring bal/obalaserat, jag kör dem obalanserade just nu, ljudkortet har bara rca ut (dvs jag kör med rca ingången på monitorerna). Jag har även testat att köra dem på min gamla musikdata som har ett annat ljudkort, samma sak, dock är även det obalanserat. Testade även andra kablar.

Jag tog även och lyste in i basröret, en av dem har fyllningen tätt imot rörkanten medans den andra har en liten del öppet/knövlad, ungeför som bilden gunpbert skickade (fast lite mindre på min)

Om jag bortser från detta så måste jag säga att jag är asnöjd med dem hittills! Så klart ljud! Jag skall helt klart spana in de tipps du gav på passiv ljudjustering. (har även funderat på om ev big knob etc kan vara ett alternativ?)

Jag skall även överväga att köpa ett nytt ljudkort med balanserat ut mm, behöver dock input på vad jag skall välja men jag tror jag tar det i en separat tråd. Tack för alla bra svar/input!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Suck!

Nu har jag fått ett par nya och volymkontrollerna är helt fel. Den ena är alltid mycket högre än den andra på samma inställning. Det vill säga, om jag ställer båda på -18 dB så är fortfarande den ena högre, likaså om de står på 0dB. Nu börjar jag bli fruktansvärt trött på det här! Vad ska jag göra?

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck!

Nu har jag fått ett par nya och volymkontrollerna är helt fel. Den ena är alltid mycket högre än den andra på samma inställning. Det vill säga, om jag ställer båda på -18 dB så är fortfarande den ena högre, likaså om de står på 0dB. Nu börjar jag bli fruktansvärt trött på det här! Vad ska jag göra?

😛

Det är inte så enkelt, att gainkontrollen (eller andra inställningar) på baksidan är ställd olika på dem...? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck!

Nu har jag fått ett par nya och volymkontrollerna är helt fel. Den ena är alltid mycket högre än den andra på samma inställning. Det vill säga, om jag ställer båda på -18 dB så är fortfarande den ena högre, likaså om de står på 0dB. Nu börjar jag bli fruktansvärt trött på det här! Vad ska jag göra?

😉

Fan det låter som om du är Mr Otur! Men som Claes nämner, kolla dina inställningar på baksidan med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...