Jump to content
Annons

Vid livespelning!


satori

Recommended Posts

Tjena! Jag har dragit mig för att börja spela live i ett års tid nu, dels för att jag har seriös scenskräck men även för att jag inte äger en laptop. En sådan tänkte jag nu köpa. Jag trivs bäst i pcmiljö och därför är mac uteslutet.

Det jag vill kunna göra är att ha igång ett musikprogram ableton live/fl studio och koppla det till lite olika saker. Till att börja med kommer jag bara att använda mig av gitarr och pedal för att i livesyfte kunna loopa gitarrslingor i ableton och mixa ihop detta med förinspelade ljudspår.

Så, vad behöver jag? Är det måste med en dator av märket frost (vilket ajg inte har råd med) eller klarar man sig med en gammal sak sålänge det finns en firewireport?

Jag har uppenbarligen ingen aning om hur stark datorn behöver vara, vilka utgångar eller sladdar som behövs, det är där ni kommer in. Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Riskerna med att köra på en dator som inte är testad/utvecklad för musikproduktion är att moderkortet eller något chipset (USB, firewire) inte håller sig till standarden, vilket kan orsaka dropouts och liknande problem.

Det är svårt att på förhand ta reda på vilka komponenter som sitter i en viss bärbar modell. Lite av en chansning alltså.

Trots det kör nog de flesta laptopmusiker på helt "vanliga" datorer. Som du säger är det mycket billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kika på HP¨s "buissnies" laptops. Avnänder den inte för live, men kör själv med en nx9420, och den har aldrig givit mig några sådanna bekymmer.

Det är ju ett pluss om den är ganska stark. Om du peakar processorn är det mycket större risk för hack/lagg/gliutches än med mediorka interface-anslutningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kika på HP¨s "buissnies" laptops. Avnänder den inte för live, men kör själv med en nx9420, och den har aldrig givit mig några sådanna bekymmer.

Det är ju ett pluss om den är ganska stark. Om du peakar processorn är det mycket större risk för hack/lagg/gliutches än med mediorka interface-anslutningar.

Självklart. Om processorn slår i taket får du knaster. Inget konstigt alls.

Problemet med mediokra moderkort/chipset är att belastningen på processorn inte spelar någon större roll. Det hackar/glitchar/laggar ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart. Om processorn slår i taket får du knaster. Inget konstigt alls.

Problemet med mediokra moderkort/chipset är att belastningen på processorn inte spelar någon större roll. Det hackar/glitchar/laggar ändå.

Är inte lika insatt när det gäller anslutningarna iof men det stämmer säkert.

Har själv dock inte upplevt några större problem med min HP laptop. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...