Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Har sökt pÄ forumet och inte fÄtt svar pÄ vad jag tÀnker frÄga.

Jag har precis köpt ett Focusrite Saffire Pro 26i/o och har stött pÄ tvÄ stycken problem som jag hoppas ni kan lösa Ät mig.

Det första Ă€r att det knastrar oregelbundet vid lyssning. Ibland behöver jag bara ha monitorerna pĂ„ sĂ„ kommer det smĂ„ knĂ€ppningar ibland. Är rĂ€dd att det kommer vid inspelning ocksĂ„. Det har ingenting med CPU att göra utan kommer helt oprovocerat.

Det andra problemet Àr att sÄ fort jag pausar min musik sÄ funkar de inte att sÀtta pÄ den igen utan att starta om uppspelningsprogramet eller ljudkortet. tycker inte att det ska vara sÄ.

Hoppas pÄ snabba svar, ska spela in ikvÀll.

Tack pÄ förhand

Linus

Annons
Postat

tack för snabt svar, tyvĂ€rr Ă€r jag inte jĂ€ttehaj pĂ„ datorer och fattade inte mycket av de trĂ„dar jag lĂ€ste... finns det fĂ„gon som kan förklara för en dummy vad det kan vara? 😉

Postat

har kollat runt Ànnu mer nu, men inte mycket smartare. du verkar ha bra koll pÄ datorer gilbert sÄ kolla gÀrna över vad jag har och se om du kan hitta felet.

windows vista 32 SP1

mainboard: packard bell bv m2n-mn

chipset: nVidia 6100v

processor: AMD Athlon 64 x2 5000+ @ 2600 Mhz

physical memory: 4096 (4*1024 ddr2-sdram)

videocard: radeon x1650 series

vet inte om du behöver mer uppgifter...jag Ă€r helt lost iaf â˜ș

tack pÄ förhand

Postat
har kollat runt Ànnu mer nu, men inte mycket smartare. du verkar ha bra koll pÄ datorer gilbert sÄ kolla gÀrna över vad jag har och se om du kan hitta felet.

windows vista 32 SP1

mainboard: packard bell bv m2n-mn

chipset: nVidia 6100v

processor: AMD Athlon 64 x2 5000+ @ 2600 Mhz

physical memory: 4096 (4*1024 ddr2-sdram)

videocard: radeon x1650 series

vet inte om du behöver mer uppgifter...jag Ă€r helt lost iaf â˜ș

tack pÄ förhand

Det som Àr intressant att veta Àr vad det Àr för chip pÄ firewirekortet i datorn (via,nec, texas instruments osv)

Postat

Hej!

Vad anvÀnder du för sequencer? Har du köpt den?

Knastret kan bero pÄ en digital anslutning, anvÀnder du dig av adat eller s/p dif eller liknande?

Om sÄ Àr fallet sÄ kanske en wordclock synk skulle ta bort knastret.

Om inget av de övre.... köp en mac =)

Postat

Föresten sÄ Àr det nog bara bufferstorleken som Àr för liten. Testa och höj den i din asio setup eller vad det heter i pc.

Postat

anvÀnder mig av adat, men har den inaktiverad nÀr jag inte spelar in.

knastert kommer bara av att lyssna pÄ musik i itunes, sÄ d e inte buffersizen, den har jag reglerat.

var hittar jag vad det Àr för chip pÄ min firewire anslutning?

nÄgon som vet varför jag inte kan pausa musiken i itunes/wmp utan att behöva stÀnga av programmet/ljudkortet?

tack till alla som vill hjÀlpa till

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

nu bumpar jag trÄden...

köpte ett FW PCI kort frÄn Exitdata, det har blivit mindre knaster men det fungerar lÄngt ifrÄn perfekt. Jag kan inte pausa itunes, wmp, youtube etc utan att starta om programet varje gÄng jag vill fortsÀtta uppspelningen. har nÄgon haft samma problem tidigare. allt fungerade perfekt pÄ tiden dÄ jag hade ett audiophile 24/96 PCI kort i burken.

Tack pÄ förhand

Postat

Nu Àr jag ingen PC-expert pÄ chipset och kretsar, men du borde utesluta att det inte Àr nÄgot fel pÄ sjÀlva kortet innan du gÄr vidare och börjar byta fler delar i datorn.

Att ditt gamla ljudkort funkade fint Àr inte en garant för datorn, dÄ ditt nya ansluter via Firewire och ditt gamla via PCI.

Jag skulle tagit med ljudkortet till en kompis, eller varför inte en Macbutik och prövat kortet pÄ en dator dÀr. Om du inte fÄr samma problem sÄ kan du ju fortsÀtta att byta delar i din dator.

Men du borde kolla upp det först...

Postat

tack för svaren!

testade med min gamla dator, och det fungerade felfritt. sÄ nu Àr det antingen vista eller moderkortet som krÄnglar. Àr det nÄgot annat tÀnkbart scenario? vill inte ödsla mer pengar i onödan.

tack pÄ förhand

Linus

• 2 veckor senare...
Postat
tack för svaren!

testade med min gamla dator, och det fungerade felfritt. sÄ nu Àr det antingen vista eller moderkortet som krÄnglar. Àr det nÄgot annat tÀnkbart scenario? vill inte ödsla mer pengar i onödan.

tack pÄ förhand

Linus

Fick du löst det?

BÄde lÄter som troliga scenarion. Men Àven Firewirekretsen....var den integrerad?

Postat (redigerat)

Öka latency/buffertsize nĂ€r du mixar. Och stĂ€ng av grejer nere i högra hörnet, typ antivirus, skrivare o dyl. Och smĂ€ll inte pĂ„ med för mĂ„nga pluggar samtidigt.

Edit: Kolla sÄ att du har rÀtt drivrutiner till ditt ljudkort

Redigerat av slejnard

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.