adorableatlast Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 Hejsan! Har sökt pĂ„ forumet och inte fĂ„tt svar pĂ„ vad jag tĂ€nker frĂ„ga. Jag har precis köpt ett Focusrite Saffire Pro 26i/o och har stött pĂ„ tvĂ„ stycken problem som jag hoppas ni kan lösa Ă„t mig. Det första Ă€r att det knastrar oregelbundet vid lyssning. Ibland behöver jag bara ha monitorerna pĂ„ sĂ„ kommer det smĂ„ knĂ€ppningar ibland. Ăr rĂ€dd att det kommer vid inspelning ocksĂ„. Det har ingenting med CPU att göra utan kommer helt oprovocerat. Det andra problemet Ă€r att sĂ„ fort jag pausar min musik sĂ„ funkar de inte att sĂ€tta pĂ„ den igen utan att starta om uppspelningsprogramet eller ljudkortet. tycker inte att det ska vara sĂ„. Hoppas pĂ„ snabba svar, ska spela in ikvĂ€ll. Tack pĂ„ förhand Linus
Gilbert Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 LÄter som klassiskt datorkrÄngel. Sök i forumet pÄ: "Texas Instruments", "chipset", "Agere", "moderkort" o s v.
adorableatlast Postat 26 augusti 2008 TrĂ„dstartare Postat 26 augusti 2008 tack för snabt svar, tyvĂ€rr Ă€r jag inte jĂ€ttehaj pĂ„ datorer och fattade inte mycket av de trĂ„dar jag lĂ€ste... finns det fĂ„gon som kan förklara för en dummy vad det kan vara? đ
adorableatlast Postat 26 augusti 2008 TrĂ„dstartare Postat 26 augusti 2008 har kollat runt Ă€nnu mer nu, men inte mycket smartare. du verkar ha bra koll pĂ„ datorer gilbert sĂ„ kolla gĂ€rna över vad jag har och se om du kan hitta felet. windows vista 32 SP1 mainboard: packard bell bv m2n-mn chipset: nVidia 6100v processor: AMD Athlon 64 x2 5000+ @ 2600 Mhz physical memory: 4096 (4*1024 ddr2-sdram) videocard: radeon x1650 series vet inte om du behöver mer uppgifter...jag Ă€r helt lost iaf âșïž tack pĂ„ förhand
technic Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 har kollat runt Ă€nnu mer nu, men inte mycket smartare. du verkar ha bra koll pĂ„ datorer gilbert sĂ„ kolla gĂ€rna över vad jag har och se om du kan hitta felet. windows vista 32 SP1 mainboard: packard bell bv m2n-mn chipset: nVidia 6100v processor: AMD Athlon 64 x2 5000+ @ 2600 Mhz physical memory: 4096 (4*1024 ddr2-sdram) videocard: radeon x1650 series vet inte om du behöver mer uppgifter...jag Ă€r helt lost iaf âșïž tack pĂ„ förhand Det som Ă€r intressant att veta Ă€r vad det Ă€r för chip pĂ„ firewirekortet i datorn (via,nec, texas instruments osv)
Thulo Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 Hej! Vad anvÀnder du för sequencer? Har du köpt den? Knastret kan bero pÄ en digital anslutning, anvÀnder du dig av adat eller s/p dif eller liknande? Om sÄ Àr fallet sÄ kanske en wordclock synk skulle ta bort knastret. Om inget av de övre.... köp en mac =)
Thulo Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 Föresten sÄ Àr det nog bara bufferstorleken som Àr för liten. Testa och höj den i din asio setup eller vad det heter i pc.
adorableatlast Postat 26 augusti 2008 TrÄdstartare Postat 26 augusti 2008 anvÀnder mig av adat, men har den inaktiverad nÀr jag inte spelar in. knastert kommer bara av att lyssna pÄ musik i itunes, sÄ d e inte buffersizen, den har jag reglerat. var hittar jag vad det Àr för chip pÄ min firewire anslutning? nÄgon som vet varför jag inte kan pausa musiken i itunes/wmp utan att behöva stÀnga av programmet/ljudkortet? tack till alla som vill hjÀlpa till
adorableatlast Postat 26 augusti 2008 TrĂ„dstartare Postat 26 augusti 2008 via ohci complaint...kan det vara mitt firewire chip? đ
Gilbert Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 Troligtvis sÄ beror dina problem pÄ: nVidia 6100v och/eller VIA FW-krets.
adorableatlast Postat 26 augusti 2008 TrÄdstartare Postat 26 augusti 2008 Troligtvis sÄ beror dina problem pÄ: nVidia 6100v och/eller VIA FW-krets. tack, men vad ska ja göra Ät d? byta ut dem? isf till vad? tack pÄ förhand
adorableatlast Postat 6 november 2008 TrÄdstartare Postat 6 november 2008 nu bumpar jag trÄden... köpte ett FW PCI kort frÄn Exitdata, det har blivit mindre knaster men det fungerar lÄngt ifrÄn perfekt. Jag kan inte pausa itunes, wmp, youtube etc utan att starta om programet varje gÄng jag vill fortsÀtta uppspelningen. har nÄgon haft samma problem tidigare. allt fungerade perfekt pÄ tiden dÄ jag hade ett audiophile 24/96 PCI kort i burken. Tack pÄ förhand
engineer Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 Nu Àr jag ingen PC-expert pÄ chipset och kretsar, men du borde utesluta att det inte Àr nÄgot fel pÄ sjÀlva kortet innan du gÄr vidare och börjar byta fler delar i datorn. Att ditt gamla ljudkort funkade fint Àr inte en garant för datorn, dÄ ditt nya ansluter via Firewire och ditt gamla via PCI. Jag skulle tagit med ljudkortet till en kompis, eller varför inte en Macbutik och prövat kortet pÄ en dator dÀr. Om du inte fÄr samma problem sÄ kan du ju fortsÀtta att byta delar i din dator. Men du borde kolla upp det först...
adorableatlast Postat 12 november 2008 TrÄdstartare Postat 12 november 2008 tack för svaren! testade med min gamla dator, och det fungerade felfritt. sÄ nu Àr det antingen vista eller moderkortet som krÄnglar. Àr det nÄgot annat tÀnkbart scenario? vill inte ödsla mer pengar i onödan. tack pÄ förhand Linus
engineer Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 tack för svaren!testade med min gamla dator, och det fungerade felfritt. sÄ nu Àr det antingen vista eller moderkortet som krÄnglar. Àr det nÄgot annat tÀnkbart scenario? vill inte ödsla mer pengar i onödan. tack pÄ förhand Linus Fick du löst det? BÄde lÄter som troliga scenarion. Men Àven Firewirekretsen....var den integrerad?
slejnard Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 (redigerat) Ăka latency/buffertsize nĂ€r du mixar. Och stĂ€ng av grejer nere i högra hörnet, typ antivirus, skrivare o dyl. Och smĂ€ll inte pĂ„ med för mĂ„nga pluggar samtidigt. Edit: Kolla sĂ„ att du har rĂ€tt drivrutiner till ditt ljudkort Redigerat 23 november 2008 av slejnard
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.