Jump to content
Annons

EZ DRUMMER


Nightroad

Recommended Posts

Använder köpt version av EZ Drummer och är suveränt nöjd. Har Nashville, vintagerock expansionerna också.

Är det någon som vet om det finns fler midipattens att få tag på till EZ Drummern? Har letat på internet men kan ej finna några. Tänkte att det kanske borde funnits nån tredjeparts utvecklare eller nån annan seriös hemmapulare som gjort en uppsjö av nya proffisionella midifiler eller har jag helt fel? Någon som har nåt tips? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Göra egna?

Det är inte så himla lätt att programmera realistiska trummor, speciellt om man inte har erfarenhet av att spela trummor. Inte direkt det första man vill sitta och pilla med när man ska skissa ner låtar.

Färdiga patterns tycker jag är utmärkt att börja med, sedan kan man ju ändra om lite i dem så de passar.

Link to comment
Dela på andra sajter

du har ju Ez player som du väljer vad det är för typ av midi filer och vad du vill att det ska bli så gör den om dem tex. från addictive till ezdrummer osv. så du kan använda vilka midifilersom helst som ezplayer känner till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Göra egna?

Det är inte så himla lätt att programmera realistiska trummor, speciellt om man inte har erfarenhet av att spela trummor. Inte direkt det första man vill sitta och pilla med när man ska skissa ner låtar.

Färdiga patterns tycker jag är utmärkt att börja med, sedan kan man ju ändra om lite i dem så de passar.

Jag förstår inte alls hur det kan vara så svårt.. Går ju hur snabbt som helst att göra dom och man slipper besväret med att söka efter `det rätta kompet` som man vill ha. Och så slutar det med att den inte finns och så får man göra den från scratch ändå...

Jag har då aldrig kunnat spela trummor, när jag gör det så blir det ett otajt `bom, tjafs med ticki ticki`. Men stoppar det en från att kunna fantisera fram otroliga och originella komps? Nope, inte alls.

Det man kan börja med är att faktiskt lyssna på vad trummorna som spelar i dina favorit låtar gör. Så att man förstår hur trummor brukar spela som, tex. kick på första å 3e slag, virvel på 2a å 4e slag, Lyssna på hur trummisen markerar med hihaten. Aktiv lyssning helt enkelt.

Sen när det kommer till själva komponerandet: gör 1 takt med trumkompet ORDENTLIGT. DVS Lägg in olika velocities och ghost notes osv. Sedan kopiera den över resten. Lägg sedan in lite fills och cymbaler på passande ställen, ändra lite velocities så att det inte blir helt uppenbart att man bara kopierat.

Så här gör jag iaf. och jag får rätt bra resultat. Det handlar bara om att man ska börja göra det, så att man hittar det rätta tankesättet. För ingen tycker väl det är konstigt att man måste öva, för att bemästra ett instrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

/../ För ingen tycker väl det är konstigt att man måste öva, för att bemästra ett instrument?

Det är väl just för att man inte vill behöva öva, eller vill bemästra ett nytt instrument ( i det här fallet trummor ) som man använder sig av EZdrummer? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

/../ För ingen tycker väl det är konstigt att man måste öva, för att bemästra ett instrument?

Det är väl just för att man inte vill behöva öva, eller vill bemästra ett nytt instrument ( i det här fallet trummor ) som man använder sig av EZdrummer? ☺️

Det var inte så jag menade... man måste lära sig att tänka som än trummis, inte nödvändigtvis att spela som en.

Link to comment
Dela på andra sajter

/../ För ingen tycker väl det är konstigt att man måste öva, för att bemästra ett instrument?

Det är väl just för att man inte vill behöva öva, eller vill bemästra ett nytt instrument ( i det här fallet trummor ) som man använder sig av EZdrummer? ☺️

Det var inte så jag menade... man måste lära sig att tänka som än trummis, inte nödvändigtvis att spela som en.

Jag förstod det 😄

Men om man inte är intresserad att tänka som en trummis utan bara vill ha några midipatterns att använda så är det väl dumt att änga en massa tid åt det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar spela det mesta själv trots att jag har EZD. Precis som Plankis skriver så brukar jag försöka tänka trummor även om jag inte kan spela trummor själv.

Tex så är det en 70-tals rock låt jag gör så lyssnar jag in mig på liknande låtar och gör sen ett par olika komp i den stilen.

Brukar också försöka att inte kvantisera speciellt mycket. Spelar hellre om allt tills man får "rätt" sväng idet. Har tom suttit och medvetet spelat in en otajt hihat för att det behövdes för att liva upp just det spåret.

Men annars så funkar det ju att editera EZD filerna också 🙂 Då slipper man tänka allt för mycket.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ähum... host...

www.oddgrooves.com

Vi har mest udda taktarter men kommer med ett 4/4-paket inom en snar framtid.

Edit: Fyryfyra-paketet är nu släppt!

Här är ett ljudklipp med trumkomp därifrån.

Utrustning är EZdrummer, lite pluggar i Logic och en strata.

🙂

Per

Redigerat av Oddgrooves
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Använder köpt version av EZ Drummer och är suveränt nöjd. Har Nashville, vintagerock expansionerna också.

Är det någon som vet om det finns fler midipattens att få tag på till EZ Drummern? Har letat på internet men kan ej finna några. Tänkte att det kanske borde funnits nån tredjeparts utvecklare eller nån annan seriös hemmapulare som gjort en uppsjö av nya proffisionella midifiler eller har jag helt fel? Någon som har nåt tips? 😆

Varför inte köpa patterns för en hel låt så kan du bara trycka på en knapp? Vore inte det absolut enklast? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Använder köpt version av EZ Drummer och är suveränt nöjd. Har Nashville, vintagerock expansionerna också.

Är det någon som vet om det finns fler midipattens att få tag på till EZ Drummern? Har letat på internet men kan ej finna några. Tänkte att det kanske borde funnits nån tredjeparts utvecklare eller nån annan seriös hemmapulare som gjort en uppsjö av nya proffisionella midifiler eller har jag helt fel? Någon som har nåt tips? 🙂

Varför inte köpa patterns för en hel låt så kan du bara trycka på en knapp? Vore inte det absolut enklast? 😆

Nej, det är mycket smartare att istället för att använda något program som någon annan har gjort (typ cubase, logic, pro tools) så ska man göra det själv, så man liksom får tänket som programmerarna har. Du ska inte heller köpa en dator, utan göra en själv. Och att sitta och pilla ihop ett operativsystem kan ju inte vara så svårt?

Jag menar, varför göra det lättare än vad det behöver vara? Man lär sig ju mer om man gör allting ifrån grunden - även om man bara vill ha ett komp som man kan sitta och pula lite till...

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...