Jump to content
Annons

Datorbygge - är Cubase SX3 kompatibelt med duo / quadraprocessorer


Twoface

Recommended Posts

Hej Alla.

Jag avser att uppdatera min nuvarande dator till en brättre standard avseende musikproduktion. Kör nui en P4 2,6 ghz med 1000 mb ram (långsamt). Som ni kan förstå får jag vissa problem när jag vill köra Guitar rig 3 samtigit som min trumsampler med 300 mb sampladeljud pianosampler och 12 audiotracks plus effekter.

Jag har för närvarande ett helt ok ljudkort Steinberg vsl 2020, ok dvd-brännare hårdiskar och låda osv.

Jag avser därför att köpa processor minnen och nytt moderkort.

Fråga 1. Tidigare trådar har nämnt att quadraprocessorer (Q6600) generellt är bättre än Dual 2 core (E8500). Gäller detta för Cubase SX 3 eller blir jag tvungen att köpa nya 4an? Jag har sett rykten om att Quadrorna konkurrerar om bushastigheten mot moderkortet och att dessa därför i vissa fall är långsammare än Core 2 Duo. Spelar detta någon roll i detta sammanhang?

Fråga 2. Vilken roll spelar processorns cashminne inom musikproduktion?

Fråga 3. Vilket är det billigaste moderkortet jag kan komma undan med. Var sitter flaskhalsarna?

Fråga 4. Ska jag köpa 2 gb minne av jättesnabb hastighet eller 4 gb minne av långsammare hastighet?

Fråga 5. Finns det billiga lösningar för att få tyst på datorn? 😄

Fråga 6. Vill någon köpa en begagnad P4 2,6 ghz processor (så gott som ny) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Även om SX3 inte utnyttjar multi-core lika bra som CB4 så är det idiotiskt i min mening att basera ett CPU-val på ett gammalt program. Kör på Quad-CPU och uppgradera till 4:an (förr eller senare så måste du uppgradera i alla fall när nya Windows kommer och vi får verkligen hoppas att detta sker snart så vi slipper Vista).

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om SX3 inte utnyttjar multi-core lika bra som CB4 så är det idiotiskt i min mening att basera ett CPU-val på ett gammalt program.

Jag skulle inte säga att det är idiotiskt att vilja uppdatera sig inom hårdvara trots att man köra sx3. Som bekant tar Steinberg ut sina dollars när de säljer Cubase och då jag mest använder externa pluggar finns det inte något motiv, förutom kompatibiliteten till nya processorer, att köpa den nya versionon. Det är därför jag försöker utröna om jag kan behålla det programmet jag är van vid. Är det den allmänna meningen att SX3 inte utnyttjar multiproppar optimalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska jag tänka på då jag inhandlar internminnen?

Att det är mycket minne.. ☺️ Köp du 3 eller 4Gb eftersom det är förhållandevis billigt, det är gränsen för vad man kan uttyttja (förrutom med 64-bitars OS förstås) och det ger din en rejäl prestandaförbättring. Du lär märka en markant skillnad jämfört med den enstaka Gb du kör med nu. (Ett tips är även att öka det virtuella minnet till max om du inte gjort det, gjorde susen för mg 🙂 )

Jag ska förresten också bygga ny burk snart och kör också på Quad me Cubase.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska jag tänka på då jag inhandlar internminnen?

Att det är mycket minne.. ☺️ Köp du 3 eller 4Gb eftersom det är förhållandevis billigt, det är gränsen för vad man kan uttyttja (förrutom med 64-bitars OS förstås) och det ger din en rejäl prestandaförbättring. Du lär märka en markant skillnad jämfört med den enstaka Gb du kör med nu. (Ett tips är även att öka det virtuella minnet till max om du inte gjort det, gjorde susen för mg 🙂 )

Jag ska förresten också bygga ny burk snart och kör också på Quad me Cubase.

/M

Och tills sist. Vilket moderkort ska jag ha? Jag har en tajt budget så jag vill inte betala för mer än jag behöver. Från de andra trådarna har jag greppat att man ska undvika integrerad grafik, framför allt Nvidia som det verkar. Vad spelar chipset för roll? Q6600 har en busshastighet på 1066 mhz. Finns det någon vits att köpa en moderkort med högre busshastighet? Det verkar som om de flesta musiker rekomenderar Gigabytemoderkort. Finns det någon skäl till det?

Ha det gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...