Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har två problem med mina AKG240 600 ohms lurar hemma i min enkla hemstudio 😮

1 Volymen är lägra än med "vanliga" lurar.

2 Ett allvarligare problem är att låtarna "knastrar" och låter allmänt illa. Har lyssnat med högtalare i vanlig stereoanläggning samt testat i en stora studiomonitors. Då finns inga missljud i låtarna. Jag har testat AKG-lurarna på min vanliga stereo och de låter suveränt.

Jag misstänker att det möjligen kan ha och göra med att det EMU-0404 kort jag har inte orkar med att driva lurarna. Kan tydligen bero på att Ohm värdena i lurar och ljudkort skiljer sig för mycket.

Någon vänlig själ som vet om det kan bero på ljudkortet? I så fall, går problemet att lösa utan att behöva köpa nytt ljudkort?

Ha det bra!

Leif

Annons
Postat

600 ohm ger lägre ljudstyrka vid samma volym om man jämför med lurar som har lägre impedans.

Har du testat med monitorer eller andra lurar kopplade till din dator+ljudkort? Det jag först tänker på när man nämner knaster, är nämligen att latency är lägre ställd än vad datorn orkar med. Med högre latency belastas datorn mindre och kan därför spela upp musiken utan knaster och annat "kul"...

Postat

Tack, det förklara volumen. Ja, jag har tidigare använt Zennheiser med mycket bra resultat. Till och med mina Koss MP3 lurar låter skapligt utan "knastret". Har samma latency (10) som förut och den har inte skapat några problem för datorn tidigare. Ska testa med högre latency men jag undrar om det är problemet. En polare till mig sa att jag kanske behöver ett bättre ljudkort. Han trodde också att det finns någon slags "extra förstärkare" för att läsa problemet. Bägge är dyra grejer för mig eftersom jag bara skapar musik för att jag älskar musik. Jag tjänar inte ett rött öre på det.

Tack för svaret Claes 😑

Postat

Lurar med högre impedans belastar hörlursförstärkaren mindre än lurar med lägre impedans, så jag har svårt att tänka mig att orsaken skulle ligga där.

Är du säker på att lurarna är ok och att kabeln är ok? Trasiga kablar och oxiderade kontakter kan prassla och knastra en del... Har du kanske en förlängningskabel som är kass?

Postat

Har ingen förlängningskabel. När jag ansluter lurarna till min vanliga musikanläggning hemma och spelar en CD så är ljudet suveränt bra. Borde ha med PC:n att göra. Det skumma är att ljudet från PC:n är bra med andra lurar men inte dessa. Känner mig ganska lost ☺️

Postat

Kan tänka mig att knastret kan bero på att du måste höja volymen ytterligare då lurarna har lägre känslighet (600 ohm).. Knastrar det även om du lyssnar på låg volym? Om det inte gör det så beror alltså knastret på att du överstyr EMU-0404ans hörlursförstärkare..

Postat

Tack för svaret 🥰

På låg volym låter det bra. Vet du om det går åtgärda problemet med ljudkortets hörlursförstärkare på något sätt eller är det bättre ljudkort som gäller?

Postat

Näe.. Lurar med lägre Ohmtal.. typ 32 Ohm fixar problemet.. Eller så skaffar du en extern hörlursförstärkare.. Kan inte rekommendera nån just nu.. Men den bör iaf inte kosta mer en max 750:-

Tack för svaret 🥰

På låg volym låter det bra. Vet du om det går åtgärda problemet med ljudkortets hörlursförstärkare på något sätt eller är det bättre ljudkort som gäller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.