Jump to content
Annons

Kompressor innan ljudkort


Ponderosa

Recommended Posts

Fick ett tips för ett tag sen att jag skulle införskaffa en extern kompressor, då det skulle öka "kvaliteten" på mina sångtagningar och ge mej en mycket jämnare nivå på inspelningen. Och jag har läst någonstans att fördelarna med att använda kompressor innan ljudet når ljudkortet är många? (nån som har en annan åsikt är välkommen att dela med sig)

Så nu är jag alltså på jakt efter en kompressor. Någon som kan rekommendera en riktigt bra för under 5000 kr? Har hört att DBX ska vara ett grymt bra märke? I såna fall vilken serie?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du vet förstås att kompressorn i så fall måste sitta efter preampen, så det krävs att du har en extern preamp eller att du har en insert på ljudkortet, om din preamp sitter inbyggd där...?

Till sång skulle jag i så fall först och främst rekommendera FMR Audio RNC, som är en mycket bra kompressor när man vill ha en mer "transparent" kompression.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att komprimera vid inspelning innebär:

* Du kan kontrollera nivån så att inspelningen inte distar.

Spelar du in på 24 bitar är det inga problem att hålla nivåer vid inspelning.

* Går inte att ångra efteråt.

Om du inte har en riktigt dyr hårdvaruukompressor så är mjukvarupluggarna lika bra/bättre än en billig hårdvarukompressor.

Och det kräver att du behärskar en kompressor, så känner du dig lite osäker är det bättre att du tränar med mjukvarukompressorer innan du köper en hårdvaru dito.

Och för sång håller jag med Claes, Really Nice Compressor is teh shit.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

du kan ju skaffa en channel strip med kompressor, jag har en focusrite trakmaster pro och den är helt ok.

vet dock inte hur kompressorn är jämfört med andra.kolla rumt lite vad folk rekomenderar och vad din budget tillåter.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Preamp har jag extern, så det är inga problem. Ser att dom har en FMR AUDIO RNC 1773 för 179 euro på thomann, det va ju inga stora pengar heller i såna fall. Om vi snackar en allround kompressor då, som funkar bra till instrument oxå, typ ack gitarr? funkar FMR AUDIO RNC 1773 lika bra till det?

Du vet förstås att kompressorn i så fall måste sitta efter preampen, så det krävs att du har en extern preamp eller att du har en insert på ljudkortet, om din preamp sitter inbyggd där...?

Till sång skulle jag i så fall först och främst rekommendera FMR Audio RNC, som är en mycket bra kompressor när man vill ha en mer "transparent" kompression.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Preamp har jag extern, så det är inga problem. Ser att dom har en FMR AUDIO RNC 1773 för 179 euro på thomann, det va ju inga stora pengar heller i såna fall. Om vi snackar en allround kompressor då, som funkar bra till instrument oxå, typ ack gitarr? funkar FMR AUDIO RNC 1773 lika bra till det?
Du vet förstås att kompressorn i så fall måste sitta efter preampen, så det krävs att du har en extern preamp eller att du har en insert på ljudkortet, om din preamp sitter inbyggd där...?

Till sång skulle jag i så fall först och främst rekommendera FMR Audio RNC, som är en mycket bra kompressor när man vill ha en mer "transparent" kompression.

Den funkar till gura med.

Vad den inte är så bra på är att få till klipp i trummor. Det är en diskret manick som gör sitt jobb mycket bra för dom pengarna.

En sak är säker, du får ett bra verktyg med RNC men du kommer inte att "öka kvaliteten" på din inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Du vet förstås att kompressorn i så fall måste sitta efter preampen

Är det något annat syfte än bara för att micken behöver fantommatning från preampen?

Ja - att kompressorn inte kan göra något vettigt med så svaga signaler som micen lämnar ut... Kompressorn ska ha linenivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Om man inte heter Manley Labs och konstruerar en VoxBox där kompressorn faktiskt sitter före PreAmpen! 😱

Komprimera mera gott folk, komprimera mera!

Finns egentligen inga tekniska fördelar med att komprimera innan ditt ljudkort, om det inte är ett väldigt billigt 16bit ljudkort. Däremot många fördelar arbetsmässigt och mer kreativt enligt min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...