Jump to content
Annons

Källare blir hemmastudio. (Min officiella byggartråd)


Metalrobban

Recommended Posts

Nu är jag inte säker på vad du syftar på eftersom du har en " 🙂 ".

Men är det den lilla vingmutter-dragar-grejen på golvet du har sett, så passade den fint på trummornas skruvar. Är fyrkantig inuti.

Eller menar du hela multikabeln?

jag menar grejen där du har mikrofoner i

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kontrollrummet:

Du lär få det mycket lättare att ta hand om tidiga reflexer och minimera dessa om du sätter dig mot kortsidan i stället.

Avståndet till bakre väggen blir då så långt som rummet kan erbjuda vilket är till det bästa för dig.

/Cruncharn'

Är det bättre att ha rummets längsta del bakom ryggen? Jag har förstås mina monitorer tvärt om. Väggarna är av trä, spån och porös board, jag hör inte att det ekar nåt alls, varken i bas eller diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bättre att ha rummets längsta del bakom ryggen? Jag har förstås mina monitorer tvärt om. Väggarna är av trä, spån och porös board, jag hör inte att det ekar nåt alls, varken i bas eller diskant.

Jo man försöker ju så långt som möjligt att eliminera tidiga reflexer.

Allt för att hjärnan ska kunna separara vad som är direkt ljud och vad som är reflekterat ljud.

Jag minns inte vart tidsgränsen går vilket någon kunnig får fylla i med kunskap om.

Dock blir det ju så att ett avlångt rum på detta sätt tjänar som en "billig" akustikbehandling.

Kostar ju inget om man redan har rummet!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Lön idag!!!

Med andra ord bar det iväg till bygghandeln direkt efter jobbet och inhandlade lite isolering.

Först då så smäckade jag in isolering i min tillbyggda vägg:

3315.jpg

Sedan så har snickrat ihop två basfällor som hamnar bakom arbetsbordet, en i varje hörn. Jag ville också få undan mina högtalare som är lite klumpiga att placera så jag byggde helt enkelt in dem.

Djupet på dem gjorde att basfällorna blev ganska stora. Får se vad detta gör åt ljudet. Lite snyggt tyg här framför bara så är saken biff. (en grillad sådan, är godast)

3315b.jpg

Åsså har jag införskaffat mig lite tillbehör till datorn också.

Ett mycket vackert UAD-1 kort. Kan ju inte låta bli att pilla med alla gamla inspelningar jag har med dessa nya plugins.

3316.jpg

Nästa steg blir att sätta upp mina absorbenter jag byggde, två i taket en på varje sida om mig är tanken. Till att börja med.

Får se när jag får upp dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Postat (redigerat)

Så.. inte så ofta jag uppdaterar men nu är det dags igen.

Det har inte gått så himla fort heller för den delen.

Detta är vad som hänt:

Jag satte upp lite abasorbenter på väggarna vid sidorna om platsen där jag sitter.

även två liknande i taket.

3319.jpg

Så här ser då hela arbetsplatsen ut.

Här har jag fått upp lite lister och snyggat te´t, dock saknas fortfarande en och annan list.

3370.jpg

Trummor på plats. Har en dator och ett eget litet mixerbord för att man själv ska kunna reglera lite vad man vill höra där.

Datorn kopplas upp med ett virtuellt desktop så att man kan styra inspelninsdatorn från liverummet, om man sitter och pillar själv.

3373.jpg

Ytterligare en rolig sak jag vill visa är att polaren jag har till hjälp är trummis i bandet och han började irritera sig på att inte pedalerna

gav respons tillräckligtsnabbt vi återfjädring. Varpå han funderade på att köpa sig ett par dubbelpedaler med axel på istället för kedjor,

som det är på de han har.

Kkostnaden med att köpa ett par ny borde vi kunna bespara oss tänkte jag och satte fart ute i verkstan.

Resultatet blev detta. Gjort i stenhårt aluminium. Väger inget. Funkar superbra.

Nu är det ledat på två ställen finns ingen kedja som kan slaka.

3381.jpg

Detta är dock version 1.01 och är bara gjort för att helt enkelt bytas ut rakt av mot kedjorna.

Vi filar redan på nästa version som förhoppningsvis blir bättre.

Redigerat av Metalrobban
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...