Jump to content
Annons

Bilförsäkringspremie


Hemluth

Recommended Posts

Jo, det är så att jag håller på att (försöka) ta körkort. Jag har alltid hört att det här med bilförsäkring brukar kosta mellan 2-3k för vanliga bruksbilar. Det är ju ingen stor summa i sig. Nu här om dagen kollade jag för första gången upp vad det skulle kosta för MIG att försäkra en bil och resultatet var skrämmande;

6-10k per år för vanliga bruksbilar!

Att det skulle vara dyrare för mig hade jag ju förstått, jag var ju beredd på kanske det dubbla, men fyra-femdubbla!

Finns det något sätt att sänka denna på? Eller är det enda man kan göra att begå könsbyte och sätta sig och åldras? Måste man vara en minoritetstant för att lyckas i det här landet?

Att ha råd med både bil och bilförsäkring verkar lite tungt. Går det att skriva föräkring på någon annan? Hittade någon random Ford Ka på blocket för 20k. För min mor skulle den kosta 1,9k/år. 6,5k/år för mig.

Jag är mycket ointresserad av att betala för jämnåriga dampungars trafikolyckor. ☺️

Hur gammal måste man vara för att premiekostnaden ska börja sjunka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla mellan alla olika försäkringsbolag för att hitta billigaste premien... Sedan beror det förstås på om du vill ha hel-. halv- eller trafik försäkring. Och så skiljer det beroende på hur många mil du kommer att köra per år där du kan välja mellan 1000, 10000 och så....

Blev du klokare? ☺️

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

0-1000 mil/år och enbart trafikförsäkringen. :/

Det är ju trafikförsäkringen som kostar. Delkaso- och vagnskade-försäkring är ju i stort sätt lika stor oberoende av vem som äger försäkringen. Halvförsäkring var bara någon tusenlapp mer än trafikförsökring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså du menar att trafik ligger på 6-10k per år? Helvete det var saftigt.. ☺️ Iofs så har du ingen bonus och sånt..

För min del tycker jag inte det är värt att betala helförsäkring på en "gammal" bil.

Har du kollat upp mellan olika försäkringsbolag? Bara där kan det skilja tusenlappar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså du menar att trafik ligger på 6-10k per år? Helvete det var saftigt.. ☺️ Iofs så har du ingen bonus och sånt..

För min del tycker jag inte det är värt att betala helförsäkring på en "gammal" bil.

Har du kollat upp mellan olika försäkringsbolag? Bara där kan det skilja tusenlappar...

Helförsäkring är inget alternativ för mig heller. Det är halvförsäkring jag egentligen är ute efter.

JAg har kollat lite olika men det är inga stora skillnader. Omkring 6k är det lägsta jag kan hitta för en ca 10 år gammal Ka.

Det känns lite irriterande och feodalistiskt att det är kön och ståndstillhörighet och sådant trams som styr. Det hade varit roligare med en individuell bedömning. Det närmsta jag har hört talas om när det gäller individuella bedömningar är det där med att installera GPS så att försökringsbolaget har koll hur man kör. Det är möjligt att det går att tjäna någonting där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara när man själv orsakar skada som ens trafikförsäkring spelar in? Det jag är intresserad av är att den inte skall stjälas eller att någon annan skadar den. Går det då bra att ha den skriven på random medelålders dam i någon norrländsk förort?

Jag är frustrerad.. Att man alltid skall begränsas av blod och namn..

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar inte folk göra så att de skriver bilen på en förälder t.ex.?

Men blir inte det struligt ifall något händer?

(Då samma bil kostade 1,9 för min mor och dryga 6 för mig låter det dock som ett av de bättre alternativen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo de e skillnad. Själv betalar jag ca 2000 per år. Har en Honda -98. 🙁

Gjensidige dessutom 😛

Avund. 😛

Jag och en ka kan ju ändå inte vara något skräckexempel. Tänk någon person som regelbundet vållar skada och kör någon sportbil. Han måste ju ha en premie på 20-30k. :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar det om man blir tagen för att köra utan försäkring? Är det mer eller mindre än premien?

Inget händer om du blir tagen!

Däremot träder Trafikförsäkringsföreningen in och du får betala mellan 60 och 80 kronor om dagen, betalar du inte när räkningen kommer efter några veckor så skickas den omedelebart till Kronofogden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar det om man blir tagen för att köra utan försäkring? Är det mer eller mindre än premien?

Inget händer om du blir tagen!

Däremot träder Trafikförsäkringsföreningen in och du får betala mellan 60 och 80 kronor om dagen, betalar du inte när räkningen kommer efter några veckor så skickas den omedelebart till Kronofogden!

Jaha, det är så det fungerar. Hmmm..

Men hur fungerar det, har försäkringsbolagen invändningar ifall bilen är skriven på tant Asta i Kiruna och bilen körs av en betydligt yngre man i södra Sverige? Det borde väl inte vara några jätteproblem, för då skulle väl ingen våga låna ut bilen till någon någonsin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en SEAT Toledo 96a.

Bilen och försäkringen är skriven på mig och vi betalar 456:- / mån och då är det halvförsäkring.

Alltså 5472:- / år

Jag är 24 år.

Vad jag förståt så minskar summan när jag fyller 25?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en SEAT Toledo 96a.

Bilen och försäkringen är skriven på mig och vi betalar 456:- / mån och då är det halvförsäkring.

Alltså 5472:- / år

Jag är 24 år.

Vad jag förståt så minskar summan när jag fyller 25?

Jag förstod det som att den minskar successivt fram till då man börjar komma upp i pensionsåldern, då den åter börjar stiga. Den lär väl inte tvärdyka bara sådär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...