Jump to content
Annons

grejer för enkel inspelning!

Recommended Posts

fellan (oregistrerad)
Postat

tjena! jag är en hel-färsking bland inspelning/studiogrejer o jag har tänkt att bygga en liten studio för att spela in grejer på skoj o lite med bandet! Men va är det för grejer man ska ha när man har en rätt begränsad budget o är helt nybörjare??

tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)

(Dator)

1. LJUDKORT: För att få in analoga ljud omvandlade till digitala och in i datorn

2. SEQ. PROGRAM: eftersom du faktiskt spelar instrument så rekomenderar jag

cubasis (just nu kan man köpa ett midikeyboard på på MB,JAM eller SIBA med

cubasis fullversion för 1295:- (du kommer att behöva ett keyboard och bara programmet har ett listpris på 995:-)

Har du lite pengar kan du köpa detta paket först och börja skapa musik

men latency (fördröjning kommer att driva dig till vansinne)

Ljudkort, seq.program & keyboard är vad man behöver för att skapa musik.

sen tillkommer saker för att även kunna tillföra analoga ljud som sång etc.

* Gitarr kan du köra rakt in i ljudkortet

3. MIKROFON:

4. PREAMP/MIXER (med fantommatning) till micken

Det billigaste mixern behringer502 med fantommatning kostar lika lite som behringers billigaste preamp, då är valet lätt.

Gå till ett bibliotek som har tidningen studio och plocka fram nr 1-2004

"Vi rekomenderar programmet varmt till alla nybörjare som är redo att börja skapa musik med datorn" Studio 1/2004 om cubasis

Redigerat av tryff
Postat

Det finns relativt många alternativa vägar att gå.

Vad har du för budget och har du en fungerande, hyffsat snabb dator? märke på datorn isf?

fellan (oregistrerad)
Postat

ok, jag har en 1,3 ghz inteldator som jag tänkte bygga på isåfall... men budgeten ligger på nån tusenlapp eller så.

jag har ett behringer eurorack mx mixerbord till pa:t, kan man använda det eller? o sen har jag mickar till sång, men man kanske ska ha special för att spela in gitarr o bas o dylikt?

Postat

Tänker du enbart spela in via mikrofon, eller har du funderingar på att blanda in MIDI också? Finns ju program som enbart hanterar wave (mic/line-in), blandar wave (även andra format, mp3 t ex)/MIDI, eller enbart MIDI. 🙂

fellan (oregistrerad)
Postat

nja, inte tänkt mycket på det... tror det bara blir mikrofoner till en början!

Postat
ok, jag har en 1,3 ghz inteldator som jag tänkte bygga på isåfall... men budgeten ligger på nån tusenlapp eller så.

jag har ett behringer eurorack mx mixerbord till pa:t, kan man använda det eller? o sen har jag mickar till sång, men man kanske ska ha special för att spela in gitarr o bas o dylikt?

Kajsa varg brukade säga att du har vad du behöver.

Nå, du saknar två saker.

1) En kabel från mixerbordet till datorns inbyggda ljudkort. Det finns nog en line-in på ljudkortet. Troligen en sån där mini kontakt. Borde inte kosta mer än hundralappen. Troligen vill du ha en kabel för line-out också. Fundera igenom hur du skulle vilja koppla i mixerbordet (här kan man ha rätt mycket kul).

2) Ett program för inspelning. Börja med att ladda ner Audacity. Det är gratis.

http://audacity.sourceforge.net/

Nu kan du använda dina mickar och ditt mixerbord och börja lära dig mer om inspelning. Rätt snart kommer du tycka att ljudkortet är för dåligt. Då kan det vara ide att börja leta efter ett bättre, men först när du gjort några inspelningar med det du har. Kunskap tar tid att få ihop.

Kom tillbaka sen för mer tips.

Trombonisten.

fellan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

ok, det låter ju kalas!

så egentligen är det bara en line-inkabel man ska styra upp nu? för jag tankade ner audacity igår 🙂 men vart man man köpa en kabel och vart ska den kopplas in i mixerbordet? observera att jag är inte alls så het på dem grejerna....

tack!

Redigerat av fellan
Postat (redigerat)

Minitele (3,5mm) stereokontakt i ena änden och 2 monotele (5,25mm?) i andra änden, alltså ska den sidan med monotele-kontakterna vara 1 höger och 1 vänster. ofta med egen färgmarkering på hylsan till kontakten.

( Såtillvida det inte sitter en (1) stereotele-kontakt i mixerbordet..men det är väldigt ovanligt.)

Monotele-kontakterna (5,25mm) FRÅN antingen Master out / Main out på mixerbordet ( det kan heta lite olika )vänster och höger kanal

och Minitele kontakten (3,5mm) TILL Line-in på ljudkortet

Obs!:

Det kanske finns andra alternativa utgångar från mixerbordet, men återkom med mer uppgifter så kanske det går att göra en bättre koppling, speciellt om du ska använda mixern till instrument samtidigt som du ska spela in t.e.x sång via mikrofon

När det gäller FRÅN datorn så kanske du har datorhögtalare som du spelar upp ljudet igenom eller kopplat datorns ljudkort till stereon?

Isåfall så behöver du inte bekymra dig över hur ljudet kommer ut.

Dessa kablar hittar du på musikaffärer, eller hos välsorterade radio/TVhandlare

Redigerat av demoniqus
fellan (oregistrerad)
Postat

ok, det låter ju ganska logiskt 😏 Men på mitt mixerbord finns "main mix inserts" eller "main mix" som det borde vara, där finns det möjlighet o välja mellan left & right och det är ju där det är kopplat till slutsteget i PA:t. Men jag vet inte om jag kommer behålla mixerborder eller köpa ett annat eftersom det tillhör ju bandet!

Men stereo har jag så att det räcker så det behövs inte oroas för, men sen när man ska uppgradera ljudkortet o mjukvaran, vad ska man ha för grejer då som ändå inte är helt overkill och vad kostar det?

Postat

Tja, ett M-Audio 2496 är ett mycket bra val. Ligger runt lusingen nu sen uppföljaren kom. Ett väldigt enkelt och BRA inspelningsprogram är Magix Music Maker G6 deLuxe. Hanterar förvisso bara upp till 44,1/16 och tar bara DX, men på din maskin bör du kunna köra 20-25 kanaler utan problem. Ett utmärkt nybörjarprogram med en editering i världsklass (nästan iaf). Observera att det inte har stöd för MIDI. 😕

fellan (oregistrerad)
Postat

ok, låter ju bra, men vad kostar det programet?

Postat

Hm..verkar faktiskt som det är utgånget. Ska finnas en 7:a också, det vet jag. Enklast är om du kontaktar Magix (http://site.magix.net/index.php?672). Undvik dock AudioMaker och alla 2002, 2003, och 2004 då de inte är samma sak. Samplitude (storebror till Music Maker) finns också, men det är inget nybörjarprogram. 🙂

fellan (oregistrerad)
Postat

ok, tack för tippset! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.