Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjo Flöjt !

Har nu börjat pÄ att rensa ur garaget för ombyggnation till musikrum.

Ska försöka posta bilder löpande... brukar va kass pÄ att ta bilder dock sÄ vi fÄr se.

Yta: ca:25kvm

Material: LekablocksvÀggar, betonggolv.

Byggnation: Isolera innervÀggar/tak. Dra upp OSD, gips stenull och EVENTUELLT...flytgolv.

Checklista:

1: Rensa ur, elsanera och riva innertak.

2: Balka upp isolervÀgg, klÀ och lura pÄ om golv Àr vÀrt besvÀret.

3: Fönster, vent, uppvÀrmning samt ny dragning av elen.

I vÀldigt stora och förenklade drag ser det ut sÄ... ritning finns just nu bara i mitt huvud, fÄr nog skissa ihop nÄtt kanske.

Har precis fÀrdigstÀllt ett rum i kÀllarn men dÄ takbalkarna för igenom för mycket ljud och volymen inte kan överskrida 0,2 pÄ min VOXAD30XL sÄ förvisade frugan mig till garaget!

FÄr se hur det blir nu ;-)

p1010001_12845894.jpg

p1010014_12845933.jpg

Redigerat av MjUuP
Annons
Postat (redigerat)

finns en annan trÄd med bilder frÄn ett garage som byggts om till studio, dÀr du kan fÄ lite ideer om du inte redan sett det.

studio byggdagbok hÀr!

skaa bli kul att följa om inte annat.

Redigerat av sixties
Postat
finns en annan trÄd med bilder frÄn ett garage som byggts om till studio, dÀr du kan fÄ lite ideer om du inte redan sett det.

studio byggdagbok hÀr!

skaa bli kul att följa om inte annat.

Blev duktigt inspirerad av den dÀr !

Typ precis vad jag ska göra.... lÀgger mig dock en budget under ;-)

Ska dock öppna upp i nock ocksÄ, men kontrollrum skippar jag, samt sÄ tÀnker jag inte lÀgga sÄ mycket krut pÄ golv och dragningar.

Mer tÀnkt mig en öppen yta som lÀtt gÄr att förÀndra.... lite shyrre möblering ska det bli !

Postat

nÄgon som har gjort en bra lösning pÄ flyttbara vÀggar?

ReflexdÀmpare för inramning av kör, enbart vocalist... trummor !?

Ser det lite bekymmersamt dÄ jag kommer har gott och vÀl 4m till nock :-S

Alla tips Ä tankar Àr vÀlkomna !

Postat

Vill du ha lite mer inspiration sÄ Àr hÀr ett sjukt bra foto-bygge. http://www.musica.se/bygg/page_01.htm

Det jag vill fÀsta uppmÀrksamheten speciellt pÄ Àr att eldosorna. Dessa Àr infÀllda i vÀggen och det betyder normalt sett att man har sÄgat igenom hela gipsen och satt ett litet plastlock i hÄlet. Och vad detta gör för ljudisoleringen kan vÀl de flesta rÀkna ut. Men i detta fall sÄ finns det en bakre gipsvÀgg som gör att men faktiskt hÀmtar hem denna förlusten och i bakkanten pÄ dosorna har man dessutom satt extra gips sÄ ljudvÄgorna mÄste ta sig ut genom sidorna pÄ dosan och sedan genom stenullen och sedan bakre gipsskivan. LÀr fungera riktigt bra. Annars fÄr man se till att gjuta in hela dosan i gips, vilket faktiskt Àr vanligare. Eller lÀgga utanpÄliggande elkontakter och tÀppa igen rörgenomföringen med akustikfog.

Det jag inte hÄller med om Àr att de har anvÀnt sig av glasull och inte stenull. Stenull Àr mycket bÀttre i det avseendet.

Sedan ser det lite konstigt ut med ventilationen för jag ser inga ljuddÀmpare i installationen. Men sÄ kan jag vara lite blind ibland ocksÄ... Men jÀdrar va fina bilder det Àr!

Skall du bygga flyttbara akustikvÀggar sÄ kan du anvÀnda DrHans konstruktioner och sÀtta fötter pÄ dem (eller mina som finns pÄ kontrollrummet). De förhindrar i allafall en del reflektioner men kommer givetvis inte bidra till isolation eller liknande. Enligt Claes gamla rekommendationer sÄ skulle man kunna göra ena sidan med bara tyg och andra med en skiva. SÄ kan man fÄ tvÄ olika funktioner i samma konstruktion, reflektion eller dÀmpning.

Lycka till med bygget! :rolleyes:

Postat
Vill du ha lite mer inspiration sÄ Àr hÀr ett sjukt bra foto-bygge. http://www.musica.se/bygg/page_01.htm

Det jag vill fÀsta uppmÀrksamheten speciellt pÄ Àr att eldosorna. Dessa Àr infÀllda i vÀggen och det betyder normalt sett att man har sÄgat igenom hela gipsen och satt ett litet plastlock i hÄlet. Och vad detta gör för ljudisoleringen kan vÀl de flesta rÀkna ut. Men i detta fall sÄ finns det en bakre gipsvÀgg som gör att men faktiskt hÀmtar hem denna förlusten och i bakkanten pÄ dosorna har man dessutom satt extra gips sÄ ljudvÄgorna mÄste ta sig ut genom sidorna pÄ dosan och sedan genom stenullen och sedan bakre gipsskivan. LÀr fungera riktigt bra. Annars fÄr man se till att gjuta in hela dosan i gips, vilket faktiskt Àr vanligare. Eller lÀgga utanpÄliggande elkontakter och tÀppa igen rörgenomföringen med akustikfog.

Det jag inte hÄller med om Àr att de har anvÀnt sig av glasull och inte stenull. Stenull Àr mycket bÀttre i det avseendet.

Sedan ser det lite konstigt ut med ventilationen för jag ser inga ljuddÀmpare i installationen. Men sÄ kan jag vara lite blind ibland ocksÄ... Men jÀdrar va fina bilder det Àr!

Skall du bygga flyttbara akustikvÀggar sÄ kan du anvÀnda DrHans konstruktioner och sÀtta fötter pÄ dem (eller mina som finns pÄ kontrollrummet). De förhindrar i allafall en del reflektioner men kommer givetvis inte bidra till isolation eller liknande. Enligt Claes gamla rekommendationer sÄ skulle man kunna göra ena sidan med bara tyg och andra med en skiva. SÄ kan man fÄ tvÄ olika funktioner i samma konstruktion, reflektion eller dÀmpning.

Lycka till med bygget! 😉

Tackar för lÀnken ! Grymt intressant och stimulerande att glo pÄ !

Imorgon MÄndag blir det Studiodag !....

Jag och en polare har ett spÀckat schema att beta av !

Ska riva de sista fasta hyllorna pÄ vinden, stÀda ur garageutrymmet och flytta ut arbetsbÀnken i carporten.

Har tÀnkt ha carporten som preppyta för diverse material ;-)

Sen nÀr vi vÀl fÄtt fint dÀr ska vi ocksÄ försöka riva ner innertaket pÄ studiodelen. Ska se om jag kan hitta ett par shyssta hjÀlmar för den punkten pÄ listan!

Skulle dÀr mot förmodan finnas tid över till mer sÄ ska det ritas upp och mÀtas lite. Vill ju gÀrna sitta lugnt och kÀnna av lokalen tillsammans med en kall öl efter allt slit.

Vi fÄr se !

Postat

Har röjt en del under gÄngna veckan, hittat sammanlagt 5 rÄttbo i innertaksisoleringen sÄ det luktar mumma dÀr inne just nu ;-)

Sen har mitt sopberg vÀxt en del sen vi röjde ut vinden, och större kommer det bli !

Kollade upp priser pÄ att hyra container.... 25:-/dag lÀt ju inte sÄ mycket... vÀrre var det med 1100:-/ton byggavfall samt framkörning 295:- tömning 495:- törs jag för mig sjÀlv tillÀgga omomsat !? :-O Sjeez.... fÄr se om jag inte ta det lite dÄ och dÄ.... Àr ju gratis att slÀnga upp till ett ett halvt kubik.

NÀja imorgon fortsÀtter vi iaf en stund pÄ takrivet... Drag me to the roof ! ...ermm ceiling !?

Bilder postas i mÄn av tid imorgon.... skoj det ska bli att se ett tomt garage va !? ;-)

Fridens PotÀter !/

Postat

p1010001_13422373.jpg

Fick ner taket idag.... 37 rÄttbo senare och snart nog ett berg med byggskrÀp skymmandes morgonsolen in i lokalen.

TyvÀrr sÄ Àr det stÀdning nu pÄ schemat... inte alltför stimulerande, men efter det sÄ blir det genast intressant igen !

Har en lustig konstruktion pÄ takstolarna.... trodde att de satt ihop med balkarna som innertaket var fÀst pÄ men sÄ Àr icke fallet, sitter endast en tvÀrsbrÀda uppe nÀstan i nock.

Har dÄ tÀnkt riva alla balkar för att fÄ det helt öppet upp i nock, ska dock först ta hit en besiktningsman för att försÀkerhetsskull kika pÄ konstruktionen..... fast jag e bra sugen pÄ att sÄga ner skiten nu... men men tÄlamod Àr en dygd !

p1010002_13422386.jpg

p1010002_13422386.jpg

p1010010_13422422.jpg

p1010010_13422422.jpg

Imorgon Àr det födelsedagskalas... sÄ inte mycket studiotid tyvÀrr... fÄr se om man kan hinna med nÄgot mellan varven ;-)

Postat

R I V N I N G A V T A K B A L K A R !

Idag satte vi upp frÀscha 2"-4:or och fimpade de gamla lappade orginalbalkarna... sedÀr frÄn ca:200 till 315 i takhöjd ! SWELL ! :-D

p1010024_13707306.jpg

4-5 intensiva timmar tog det, men inga brytna ben eller sargade hÀnder ! ta i trÀ !

Praise the TigerSaw !

SÄ hÀr va det:

p1010012_13707335.jpg

p1010023_13707351.jpg

Gick rÀtt smÀrtfritt men visst fick hacka till en del övergÄngsbrÀdor för att fÄ det lodat och rÀtt.

p1010026_13707361.jpg

Sen rök de gamla balkarna i stormfart ! SÄ jÀvla tillfredsstÀllande arbeit ! ;-)

p1010031_13707371.jpg

p1010035_13707383.jpg

Och Vips ! SÄ hade man högt i tak och var ett bra steg nÀrmare mÄlet !

p1010036_13707390.jpg

Blev sÄ bra att t o m ByggnadsnÀmdens Ordf sÄg nöjd ut!

p1010038_13707402.jpg

Ska nu bredda takbalkarna "2-2:or för fetare isolering rÀknar med att sjÀlv fixa detta.

Sen blir det att sÀtta upp isolering och brÀdor, blir 145 isolering (stenull) sen dubbelgips hela taket.

Vi har lite meck med fönsterpartiet ocksÄ, Produktionschefen skissade ihop nÄn slags "solfjÀder" konstruktion som tillÄter rejÀlt med ljus inslÀpp.

Ska Àven hÀmta en brand-dörr 100x210 till den nya vÀggen mellan förrÄd och musikrum.

VÀggen blir dubbelgips/dubbelgips med OSB pÄ bÄdasidor 145 isolering.

Kommer med andra ord bli bÀttre isolerad Àn yttervÀggarna till bostaden !

Återkommer med fler uppdateringar!

Postat

Ser kanonbra ut! 😉 Ger ju en fantastisk höjd och luftighet.

TÀnkte bara frÄga om du tÀnkte bygga dubbla vÀggar? För I sÄ fall bör du göra nÄgot Ät taket och fönstret ocksÄ.

Postat
Ser kanonbra ut! 😉 Ger ju en fantastisk höjd och luftighet.

TÀnkte bara frÄga om du tÀnkte bygga dubbla vÀggar? För I sÄ fall bör du göra nÄgot Ät taket och fönstret ocksÄ.

Tackar !

Har tÀnkt att sÀtta isolering direkt mot snetaket, dÀremot ska jag "biffa" till balkarna nÄgot sÄ jag kan smÀlla in 145 isolering. utanpÄ den blir det brÀdor sen dubbelgips. vÀggen mot fönstret kommer jag nog att bygga ut för dÀr lite skillnad pÄ tjocklek mellan nedre delen under den gamla balken och övre delen som har fönster. Alla fönster kommer att fixas till dÄ det Àr dÀr som det mesta ljudet lÀcker ut idag.... befintliga vÀggar kommer jag mest snygga till... vÀggarna Àr murade och relativt tjocka... sÄ bÀttre Àn sÄ blir det knappast.

• 4 veckor senare...
Postat

Nu har jag flÀskat till takbalkarna !.... snart Àr det isolerdax... sen börjar det bli skoj igen ...well efter ett par ton gips :-P

Branddörren jag drog hit blev för jÀvla bra... jag börjar se hur det kommer bli nu, sen fick jag med en hel del ecophonplattor ocksÄ ;-)

OAU/

p1010038_15167264.jpg

p1010037_15167238.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.