Jump to content
Annons

design vs funktion


Metalrobban

Recommended Posts

Jag fick en vison om att kunna akustikdämpa lite i rum där jag tänkt att micka upp trummor för att spela in. Samtidigt kunna göra detta på ett snygg sätt. Kombinera design och funktion! 😲 Har i dagsläget 3dm betongvägg, tak och golv d.v.s. runt om.

Jag laddade hem Google Sketchup för att testa att göra en ritning. (kul och enkelt)

Som bilden nedan visar, vill jag alltså sätta endast avbarkad och sågade plank på väggen. Bakom kunna eventuellt fylla upp med roxull eller något annat bra (förslag mottages gärna). Som det mörkröda visar på bilden.

Men hur djup bör det vara, mellan plankan och väggen?

Hur tätt bör planken sitta?

Antar att man kan styra lite beroende på vilka frekvenser man vill åt. Men hur kan jag räkna på detta vid ett sånt här bygge?

Förslag? Idéer?

trumrum.jpg

Redigerat av Metalrobban
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag fick en vison om att kunna akustikdämpa lite i rum där jag tänkt att micka upp trummor för att spela in. Samtidigt kunna göra detta på ett snygg sätt. Kombinera design och funktion! 😉 Har i dagsläget 3dm betongvägg, tak och golv d.v.s. runt om.

Jag laddade hem Google Sketchup för att testa att göra en ritning. (kul och enkelt)

Som bilden nedan visar, vill jag alltså sätta endast avbarkad och sågade plank på väggen. Bakom kunna eventuellt fylla upp med roxull eller något annat bra (förslag mottages gärna). Som det mörkröda visar på bilden.

Men hur djup bör det vara, mellan plankan och väggen?

Hur tätt bör planken sitta?

Antar att man kan styra lite beroende på vilka frekvenser man vill åt. Men hur kan jag räkna på detta vid ett sånt här bygge?

Förslag? Idéer?

trumrum.jpg

Det där kommer bli jättesnyggt Robban!

Fick redan känningar från Boden med det avbarkade virket.

Här är länken som jag hämtade massor av grejjer från.

Acoustic Treatment and Design for Recording Studios and Listening Room by Ethan Winer

En massa matnyttigt där.

Sen har du ju Helmholtzarna här.

Helmholtz

Där hittar du Slot Helmholtz Resonator som liknar det du caddat fram.

Slutligen så lägger jag med en länk till det fantastiska lilla programmet Acustic Calculator.

Man registrerar sig och får en kod via mail för installationen.

Riktigt bra litet program som antagligen kommer krascha på alla AMD-maskiner.

Tur är att "alla" hemmapulare av DAW:er bara kör Intel! 😉

Länken då.

Acustic Calculator

Kör så det rycker......ryker!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart bra länkar.

Har naturligtvis redan plöjt igenom allt.

Häften av det jag vill förstå, förstår jag bara häften av och resten förstår jag inte.

Men jag förstår att med tiden kommer jag förstå mer, förstår ni väl?

Tack för länkarna 160871_jpg_197102f_9954593.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Blire' nån andra vers eller?

Hoppas ju på lite byggarbilder snart nu.

Take care!

/Crunch'

Njae, snart så...

Jag har nog snart tillgodosett mig med den kunskap jag behöver för att iallafall börja.

Men nu först är det utomlands i 2 veckor sedan får man se vad ekonomi som finns kvar efter semesterkassan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...