Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har kommit till det stadiet dÀr jag Àr riktigt nöjd med mitt ljud generellt i fl studio, fast jag nu saknar det lilla extra för att fÄ den dÀr "tunga" basen osv.. jag har hittils anvÀnt mig utav fl studios egna EQ/compressor men tycker inte att det blir riktigt bra. TÀnkte höra om nÄgon kan ge förslag pÄ bra vst plugins man kan anvÀnda sig utav samt nÄgon programvara dÀr man kan mastra det sista pÄ lÄten.

Sen tar jag mer Ă€n gĂ€rna emot tips pĂ„ hur man kan stĂ€lla in EQn bra för leads/bass/kick osv ocksĂ„ 😆

Annons
Postat

Googla Izotope Ozone 3... tror jag den heter. Kanske "isotope", det Àr en trevlig plugg för att köra lite egen mastering med.

Postat

Har ej provat Ozone. Men Waves L3 Mutli-maximizer gör underverk...om man anvÀnder den rÀtt...

NÄn som kan tala om för miig hur Ozone och L3 jÀmför sig med varandra ?

DieHard (oregistrerad)
Postat
  Revo sa:
Jag har kommit till det stadiet dÀr jag Àr riktigt nöjd med mitt ljud generellt i fl studio, fast jag nu saknar det lilla extra för att fÄ den dÀr "tunga" basen osv.. jag har hittils anvÀnt mig utav fl studios egna EQ/compressor men tycker inte att det blir riktigt bra. TÀnkte höra om nÄgon kan ge förslag pÄ bra vst plugins man kan anvÀnda sig utav samt nÄgon programvara dÀr man kan mastra det sista pÄ lÄten.

Sen tar jag mer Ă€n gĂ€rna emot tips pĂ„ hur man kan stĂ€lla in EQn bra för leads/bass/kick osv ocksĂ„ 😆

Kan rekommendera Firium, vilket den inte heter nu men kommer inte ihĂ„g nuvarande namnet. I alla fall sĂ„ kan du ladda den med en favoritlĂ„t och den lĂ€ser av dess eq. Hmm det dĂ€r lĂ€t inte helt bra förklarat men Ă€r nyvaken sĂ„ 😛 Men tror du förstĂ„r vad jag menar. Det kommer inte helt lĂ„ta som den kommersiella lĂ„ten som Ă€r vald men riktigt bra. AnvĂ€nder den sjĂ€lv eftersom man inte har tillgĂ„ng till nĂ„gra riktigt bra monitorer eller riktigt bra akustiskt rum och dĂ€rför inte Ă€r möjligt fĂ„ till det proffesionellt. Men den Ă€r bra att ha att lĂ€ra sig med.

Postat

Tack för alla svar!

DieHard sa:
  Revo sa:

Sen tar jag mer Ă€n gĂ€rna emot tips pĂ„ hur man kan stĂ€lla in EQn bra för leads/bass/kick osv ocksĂ„ 😉

Kan rekommendera Firium, vilket den inte heter nu men kommer inte ihÄg nuvarande namnet. I alla fall sÄ kan du ladda den med en favoritlÄt och den lÀser av dess eq. Hmm det dÀr lÀt inte helt bra förklarat men Àr nyvaken sÄ :rolleyes: Men tror du förstÄr vad jag menar. Det kommer inte helt lÄta som den kommersiella lÄten som Àr vald men riktigt bra. AnvÀnder den sjÀlv eftersom man inte har tillgÄng till nÄgra riktigt bra monitorer eller riktigt bra akustiskt rum och dÀrför inte Àr möjligt fÄ till det proffesionellt. Men den Àr bra att ha att lÀra sig med.

Det lÀt riktigt intressant, du kan inte alls komma pÄ vad det heter nu? Och Àr det bara ett program som analyserar eller kan man sjÀlv importera sin lÄt i en annans lÄt equalizer med det?

DieHard (oregistrerad)
Postat
  Revo sa:
Tack för alla svar!
  DieHard sa:
  Revo sa:

Sen tar jag mer Ă€n gĂ€rna emot tips pĂ„ hur man kan stĂ€lla in EQn bra för leads/bass/kick osv ocksĂ„ 😉

Kan rekommendera Firium, vilket den inte heter nu men kommer inte ihÄg nuvarande namnet. I alla fall sÄ kan du ladda den med en favoritlÄt och den lÀser av dess eq. Hmm det dÀr lÀt inte helt bra förklarat men Àr nyvaken sÄ :rolleyes: Men tror du förstÄr vad jag menar. Det kommer inte helt lÄta som den kommersiella lÄten som Àr vald men riktigt bra. AnvÀnder den sjÀlv eftersom man inte har tillgÄng till nÄgra riktigt bra monitorer eller riktigt bra akustiskt rum och dÀrför inte Àr möjligt fÄ till det proffesionellt. Men den Àr bra att ha att lÀra sig med.

Det lÀt riktigt intressant, du kan inte alls komma pÄ vad det heter nu? Och Àr det bara ett program som analyserar eller kan man sjÀlv importera sin lÄt i en annans lÄt equalizer med det?

www.rndigital.org/frequal-izer.html

Postat
  DieHard sa:
  Revo sa:
Tack för alla svar!
  DieHard sa:
  Revo sa:

Sen tar jag mer Ă€n gĂ€rna emot tips pĂ„ hur man kan stĂ€lla in EQn bra för leads/bass/kick osv ocksĂ„ đŸ˜Č

Kan rekommendera Firium, vilket den inte heter nu men kommer inte ihĂ„g nuvarande namnet. I alla fall sĂ„ kan du ladda den med en favoritlĂ„t och den lĂ€ser av dess eq. Hmm det dĂ€r lĂ€t inte helt bra förklarat men Ă€r nyvaken sĂ„ 🙂 Men tror du förstĂ„r vad jag menar. Det kommer inte helt lĂ„ta som den kommersiella lĂ„ten som Ă€r vald men riktigt bra. AnvĂ€nder den sjĂ€lv eftersom man inte har tillgĂ„ng till nĂ„gra riktigt bra monitorer eller riktigt bra akustiskt rum och dĂ€rför inte Ă€r möjligt fĂ„ till det proffesionellt. Men den Ă€r bra att ha att lĂ€ra sig med.

Jag testade frequal-izer igÄr men mÄste sÀga att den inte riktigt fungerar bra i "source" till "target" mode. EQn blir helt olik nÀr man kör den EQ som Àr lÀst frÄn source och vill ha samma till target. Jag kanske gör fel nÄgonstans dock, kanske nÄgot du kÀnner igen eller kan berÀtta lite om?

DieHard (oregistrerad)
Postat
  Revo sa:
  DieHard sa:
  Revo sa:
Tack för alla svar!
  DieHard sa:
  Revo sa:

Kan rekommendera Firium, vilket den inte heter nu men kommer inte ihĂ„g nuvarande namnet. I alla fall sĂ„ kan du ladda den med en favoritlĂ„t och den lĂ€ser av dess eq. Hmm det dĂ€r lĂ€t inte helt bra förklarat men Ă€r nyvaken sĂ„ 😛 Men tror du förstĂ„r vad jag menar. Det kommer inte helt lĂ„ta som den kommersiella lĂ„ten som Ă€r vald men riktigt bra. AnvĂ€nder den sjĂ€lv eftersom man inte har tillgĂ„ng till nĂ„gra riktigt bra monitorer eller riktigt bra akustiskt rum och dĂ€rför inte Ă€r möjligt fĂ„ till det proffesionellt. Men den Ă€r bra att ha att lĂ€ra sig med.

Jag testade frequal-izer igÄr men mÄste sÀga att den inte riktigt fungerar bra i "source" till "target" mode. EQn blir helt olik nÀr man kör den EQ som Àr lÀst frÄn source och vill ha samma till target. Jag kanske gör fel nÄgonstans dock, kanske nÄgot du kÀnner igen eller kan berÀtta lite om?

Ja du det Ă€r bara att lĂ€sa igenom manualen igen. 😉

• 2 veckor senare...
Postat

Innan du gÄr och köper pÄ dig en massa dyra pluggar mm, köp ett par ordentliga monitorhögtalare, inte datorhögtalare. Sen skaffar du mattor och reflexdÀmpare. Utan att du har en bra lyssningsmiljö kommer du inte att fÄ till ditt ljud, oavsett hur dyra högtalare du har. Faktum Àr att om du ett par Adams för en halv mille kommer du inte att höra bÀttre om du inte reflexdÀmpar ditt rum. Det Àr billigare att göra det Àn att köpa pÄ sig dyra högtalare... För ett par tusen har du fÄtt en förbÀttring motsvarande minst 20000 i monitorhögtalare :-) SEN kan du börja leta efter den dÀr hÀrliga basen , briljansen i diskanten, det vÀlklingade mellanregistret. Bara det faktum att du kan höra vad du sysslar med gör att du kommer att hitta det du Àr ute efter. Bara de inbyggda eq-filtren Àr nog för att fÄ en hjÀlplig mix. Men du mÄste kunna höra först!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.