Jump to content
Annons

Multibandskomressorer


pppwest

Recommended Posts

Hej igen..! Kom på att jag skulle behöva tips på multibandskompressorer som funkar i windows, helst VST skulle juag tro.. Vad använder ni andra? Är det nån som har en bra multibandskompressor som är gratis..?

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Slim Slow Slider gör en Multibandkompressor ,gratis vst. Har haft den i endast 5 dagar och bara använt presetsen än så länge (det finns ca. 20 st. förinställda kompressionsmetoder http://www.kvr-vst.com/news/1964.html Kan inte säga så mycket mer än att den gör vad den lovar.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det kan vara lurigt att ställa in en multibandskompressor bra. I de flesta fall är det faktiskt bättre att använda en fullbandskompressor - möjligen med sidechainfunktion för att reducera basens inverkan...

Multibandskompressorn kan faktiskt ställa till med ganska mycket oreda i ljudbilen om man inte behärskar att använda den och det kan därför bli svårt att lokalisera var problemet ligger ibland om man lyssnar p en mix, så det är alltid bättre att börja med en fullbandsdito tills man har lärt sig använda den fullt ut - och sedan kanske ta steget till en multibandare om man trots allt tycker att det tillför något bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det kan vara lurigt att ställa in en multibandskompressor bra. I de flesta fall är det faktiskt bättre att använda en fullbandskompressor - möjligen med sidechainfunktion för att reducera basens inverkan...

Multibandskompressorn kan faktiskt ställa till med ganska mycket oreda i ljudbilen om man inte behärskar att använda den och det kan därför bli svårt att lokalisera var problemet ligger ibland om man lyssnar p en mix, så det är alltid bättre att börja med en fullbandsdito tills man har lärt sig använda den fullt ut - och sedan kanske ta steget till en multibandare om man trots allt tycker att det tillför något bra.

Äsch , det är ju bara att hämta upp och testa runt med olika preset som alltid kommer med i paketet.

Kör man med A/B lyssning så kommer man snabbt på om låten behöver multikomprimeras överhuvudtaget , oftast faktiskt inte enligt mina erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, juste tips. Har testat ett par multibandskompressorer som är gratis nu, och gemensamt är ju att de kan vara riktigt luriga att ställa in. I alla fall om de bara består av skjutreglage elle rattar.. =)

Brukar vara väldigt sparsam med att använda multibandskompressor, men jag tycker liksom att ljudet kan bli klarare på nåt sätt när jag gör det. Får inte till samma sak riktigt i en vanlig EQ eller kompressor.. Men - så har jag inte hållit på länge heller.

Väldigt tacksam för alla tips, lärt mig massor..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det kan vara lurigt att ställa in en multibandskompressor bra. I de flesta fall är det faktiskt bättre att använda en fullbandskompressor - möjligen med sidechainfunktion för att reducera basens inverkan...

Multibandskompressorn kan faktiskt ställa till med ganska mycket oreda i ljudbilen om man inte behärskar att använda den och det kan därför bli svårt att lokalisera var problemet ligger ibland om man lyssnar p en mix, så det är alltid bättre att börja med en fullbandsdito tills man har lärt sig använda den fullt ut - och sedan kanske ta steget till en multibandare om man trots allt tycker att det tillför något bra.

Äsch , det är ju bara att hämta upp och testa runt med olika preset som alltid kommer med i paketet.

Kör man med A/B lyssning så kommer man snabbt på om låten behöver multikomprimeras överhuvudtaget , oftast faktiskt inte enligt mina erfarenheter.

Att använda preset på compressorer låter olämpligt. För varje ny låt man gör behöver man ju om compressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man med A/B lyssning så kommer man snabbt på om låten behöver multikomprimeras överhuvudtaget , oftast faktiskt inte enligt mina erfarenheter.

Där kan inte jag riktigt hålla med personligen. Använder man multibandskompressorn vid mastering så lyfter den produktionen bra mycket. Förutsatt att man använder en flerbands-EQ dvs för att skära till det som kompressorn om möjligt skulle förändra till det sämre...

Det som dom flesta gör fel är att i masteringläge ta i alldeles för mycket med pluggarna och på så sätt få det att låta rakt hämtat från Power hit radio. Komprimerar alldeles för mycket och lägger till onödigt mycket botten bara för att det ska låta "fett" men det krångliga med multibandskompressorn är att den påverkar ju också bredare frekvenser. Så den kan lika gärna förstöra mer än vad den gör nytta.

men detta är ju bara vad jag själv tycker. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Kör man med A/B lyssning så kommer man snabbt på om låten behöver multikomprimeras överhuvudtaget , oftast faktiskt inte enligt mina erfarenheter.

Där kan inte jag riktigt hålla med personligen. Använder man multibandskompressorn vid mastering så lyfter den produktionen bra mycket. Förutsatt att man använder en flerbands-EQ dvs för att skära till det som kompressorn om möjligt skulle förändra till det sämre...

Det som dom flesta gör fel är att i masteringläge ta i alldeles för mycket med pluggarna och på så sätt få det att låta rakt hämtat från Power hit radio. Komprimerar alldeles för mycket och lägger till onödigt mycket botten bara för att det ska låta "fett" men det krångliga med multibandskompressorn är att den påverkar ju också bredare frekvenser. Så den kan lika gärna förstöra mer än vad den gör nytta.

men detta är ju bara vad jag själv tycker. 😉

Stämmer så som du skriver. Glömde bara att skriva att multikomprimering liksom limitering , som absolut sista steg ( O.K - kanske normalisering , som sista , för vissa) är ibland överflödig om materialet redan gått igenom ett komprimeringssteg på hela mixen innan, där brukar jag använda en alldeles vanlig analog kompressor. så som jag brukar göra kanske inte är standard. 😆

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...