Jump to content
Annons

King Crimson


dede

Recommended Posts

Upptäckte att King Crimson inte fått någon egen tråd här på forumet. Dom brukar ju gå hem även hos er ungdomar under 40.

Allla deras 70-talsalbum är milstolpar.

"Red" är nog min favorit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är helt säker på att jag egentligen gillar KC, men jag har inte hört speciellt mycket utom 21st century schizoid man och lite tvärföljtlåtar.

Lyssnade en del på några fantastiskt knäppa Robert Fripp-plattor på 80-talet (nån där alla låtarna hette typ 1984, 1985, 1986, 1987 osv) och sen har ju Fripp lite credit av att jobba med Gabriel/Eno/Bowie - så man VILL ju lixom att det ska vara bra, och då även King Crimson. Men jag måste nog ha lite låttips för att komma igång...., tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt säker på att jag egentligen gillar KC, men jag har inte hört speciellt mycket utom 21st century schizoid man och lite tvärföljtlåtar.

Lyssnade en del på några fantastiskt knäppa Robert Fripp-plattor på 80-talet (nån där alla låtarna hette typ 1984, 1985, 1986, 1987 osv) och sen har ju Fripp lite credit av att jobba med Gabriel/Eno/Bowie - så man VILL ju lixom att det ska vara bra, och då även King Crimson. Men jag måste nog ha lite låttips för att komma igång...., tack.

På Red som jag nämnde så är de bara en trio Fripp/Wetton/Bruford. Kuriosa; Bruford hittade "cymbaler" på en soptip.

Islands är en lugn platta med lite stråkarrr. Typisk hörlursmusik.

USA är live och innehåller förståss 21:st century, Lark tounges in aspic mm i bra versioner.

Fripps första soloplatta "Exposure" har Peter Hammill och Peter Gabriel på sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

olivetti (oregistrerad)

Senaste skivan är deras bästa sedan 70-talet.

Vet inte vad det är med "the power to believe", men här hitta dom rätt, i låtmtrl, mix, sound o allt. Väldigt bra. Live DVDn Eyes wide open är lika bra den, framför allt konserten i Japan.

Fantastisk glöd i musiken.

The power... har allt som saknades på Vrooom(eller hur den nu stavas:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte att King Crimson inte fått någon egen tråd här på forumet. Dom brukar ju gå hem även hos er ungdomar under 40.

Allla deras 70-talsalbum är milstolpar.

"Red" är nog min favorit.

Starless and Bibleblack är min favvis

karl men Red går väl bra också 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte att King Crimson inte fått någon egen tråd här på forumet. Dom brukar ju gå hem även hos er ungdomar under 40.

Allla deras 70-talsalbum är milstolpar.

"Red" är nog min favorit.

Vad tycker du om min avatar???

Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte att King Crimson inte fått någon egen tråd här på forumet. Dom brukar ju gå hem även hos er ungdomar under 40.

Allla deras 70-talsalbum är milstolpar.

"Red" är nog min favorit.

Vad tycker du om min avatar???

Kommer inte på den......Liknar lite Manfred Manns Earthbands 2(?) men det är inte den.

Din förra var ju gjuten! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte att King Crimson inte fått någon egen tråd här på forumet. Dom brukar ju gå hem även hos er ungdomar under 40.

Allla deras 70-talsalbum är milstolpar.

"Red" är nog min favorit.

Vad tycker du om min avatar???

Kommer inte på den......Liknar lite Manfred Manns Earthbands 2(?) men det är inte den.

Din förra var ju gjuten! 😆

kolla in

Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte att King Crimson inte fått någon egen tråd här på forumet. Dom brukar ju gå hem även hos er ungdomar under 40.

Allla deras 70-talsalbum är milstolpar.

"Red" är nog min favorit.

Vad tycker du om min avatar???

Kommer inte på den......Liknar lite Manfred Manns Earthbands 2(?) men det är inte den.

Din förra var ju gjuten! 🙁

kolla in

Var din förra avatar det där fylloansiktet som kan hittas i bookletten i "ITCOTKC"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen platta kommer någonsin komma upp i samma klass som "In the court of the Crimson King".

Asch det tjatas så mycket om deras gamla plattor, något som fick surpuppan Fripp att tveka att ens åka till Ryssland och spela för "ryssarna vill ju bara höra gamla låtar". Deras tre senaste är deras bästa, tycker jag. Riktigt gamla män tycker säkert bäst om de plattor som gällde när KC och de själva var unga men i mina öron är gamla KC för experimentella. Die Hard-fansen tycker säkert KC är avslagna idag men jag anser att de nu har arbetat upp en gedigen rutin som betalar sig. De är mycket mer koncentrerade (fokuserade på vad de gör) och har helt enkelt en större kunskap om musik och gör i många fall bättre låtar. Visst har experimentell musik sin plats men det finns andra som når längre med sina experiment. Däremot har Fripp själv en given plats/nisch i och med sina Soundscapeplattor som är ljuvliga. Inte är de experimentella idag men de låter så vackert (utom Let the Power Fall och God Save the Queen under Heavy Manners som har en rå, lite skrämmande ljudbild). Till exempel är intron till KCs Japankonsert-dvd ett ljuvligt exempel på Frippertronics soundcapes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen platta kommer någonsin komma upp i samma klass som "In the court of the Crimson King".

Asch det tjatas så mycket om deras gamla plattor, något som fick surpuppan Fripp att tveka att ens åka till Ryssland och spela för "ryssarna vill ju bara höra gamla låtar". Deras tre senaste är deras bästa, tycker jag. Riktigt gamla män tycker säkert bäst om de plattor som gällde när KC och de själva var unga men i mina öron är gamla KC för experimentella. Die Hard-fansen tycker säkert KC är avslagna idag men jag anser att de nu har arbetat upp en gedigen rutin som betalar sig. De är mycket mer koncentrerade (fokuserade på vad de gör) och har helt enkelt en större kunskap om musik och gör i många fall bättre låtar. Visst har experimentell musik sin plats men det finns andra som når längre med sina experiment. Däremot har Fripp själv en given plats/nisch i och med sina Soundscapeplattor som är ljuvliga. Inte är de experimentella idag men de låter så vackert (utom Let the Power Fall och God Save the Queen under Heavy Manners som har en rå, lite skrämmande ljudbild). Till exempel är intron till KCs Japankonsert-dvd ett ljuvligt exempel på Frippertronics soundcapes.

Jag har inga problem med det nya materialet, jag såg dom på Chinateatern förra året och som bekant gillar inte Fripp att köra skåpmat. Jag var inte inlyssnad på senaste plattan men det gick in som en smäck utan problem... Jävligt roligt att höra Belew ( vilken satans bra gitarrist och sångare) och det slår en att dom har alltid haft en viss typ av sångare , Lake, Wetton och så Belew och dom har ungefär samma tonspråk. Men helt klart gillar jag Wetton bäst, honom har jag bara hört live med UK och Uriah Heep......

karl 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen platta kommer någonsin komma upp i samma klass som "In the court of the Crimson King".

Asch det tjatas så mycket om deras gamla plattor, något som fick surpuppan Fripp att tveka att ens åka till Ryssland och spela för "ryssarna vill ju bara höra gamla låtar". Deras tre senaste är deras bästa, tycker jag. Riktigt gamla män tycker säkert bäst om de plattor som gällde när KC och de själva var unga men i mina öron är gamla KC för experimentella. Die Hard-fansen tycker säkert KC är avslagna idag men jag anser att de nu har arbetat upp en gedigen rutin som betalar sig. De är mycket mer koncentrerade (fokuserade på vad de gör) och har helt enkelt en större kunskap om musik och gör i många fall bättre låtar. Visst har experimentell musik sin plats men det finns andra som når längre med sina experiment. Däremot har Fripp själv en given plats/nisch i och med sina Soundscapeplattor som är ljuvliga. Inte är de experimentella idag men de låter så vackert (utom Let the Power Fall och God Save the Queen under Heavy Manners som har en rå, lite skrämmande ljudbild). Till exempel är intron till KCs Japankonsert-dvd ett ljuvligt exempel på Frippertronics soundcapes.

Hade precis tänkt att skriva Fredrikmo:s inlägg, men sen gjorde han det ju själv... 🙂 De senaste plattorna är de intressantaste - hur ofta säger man det om band som har hållit igång sen 60-talet? Jämför med t ex Yes som fortfarande mest lever på material från före '75! Jag har sett Crimson live under deras två senaste turnéer och måste säga att det är två av de bästa konserterna jag har varit på. Efter den senaste spelningen i Köpenhamn träffade vi dessutom på grabbarna i bandet efteråt (utom Fripp då, förstås...) och snackade lite. De var hur trevliga som helst.

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Johnny Kanelbulle (oregistrerad)

Hehe, äntligen träder de gamla symfonirockarna fram ut gaderoben..... Symfonirock eller art rock, vad vi nu skall kalla det? Kvasi-intellektuellt är det iallafall.

Uppsnappat från ordförande i GARF (Göteborgs Art-Rock Förening) för, säg, 15 år sen:

"Vi måste få människor att förstå att symfonirocken är det BÄSTA musiken." 🙂

Kalla mig gammalmodig med den bästa låten är och förblir The Court of the Crimson King. Melotron är symf!

Kan även tipsa om det neo-progressiva popbandet Meik som gjort en fantastisk tolkning av I Talk to the Wind.

/JK

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, äntligen träder de gamla symfonirockarna fram ut gaderoben..... Symfonirock eller art rock, vad vi nu skall kalla det? Kvasi-intellektuellt är det iallafall.

Att vara bara vara , det är enklast så... Lägg inte energi på om hurvida det är bra eller dåligt...

Kvasi eller inte????

karl 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

dannepop (oregistrerad)

Rykande färsk nyhet:

Fripp är just nu i Studion med David Sylvian och hanses brorsa Steve Jansen

och lirar gitarr solon!

De ni gamla hippies :-)

där fick ni!

Danne/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, äntligen träder de gamla symfonirockarna fram ut gaderoben..... Symfonirock eller art rock, vad vi nu skall kalla det? Kvasi-intellektuellt är det iallafall.

Att vara bara vara , det är enklast så... Lägg inte energi på om hurvida det är bra eller dåligt...

Kvasi eller inte????

karl 😄

Jag bara undrar vad Kanelsnäckan tycker är intellektuellt i såna fall - i motsats till kvasi???????????

Link to comment
Dela på andra sajter

Rykande färsk nyhet:

Fripp är just nu i Studion med David Sylvian och hanses brorsa Steve Jansen

och lirar gitarr solon!

De ni gamla hippies :-)

där fick ni!

Danne/

Det var ju kul att få veta! Jag råkar gilla Fripp/Sylvianplattan Damage.

Ni har väl inte missat Sylvians platta från förra året, Blemish? Lågmäld, smaklig sak. Så gjorde han ungefär samtidigt en platta med Schweizaren Ch. Fennesz som heter Venice, fast den känns si så där...en sorts ambientelectronica som försöker vara intressant men inte lyckas riktigt, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Fast "The power to believe" är faktiskt inte bra. Lite humorpop på stereoider......emellanåt????????..

Så nu har jag väckt denna tråden. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
spandaux (oregistrerad)

Växte själv upp med tidiga KC(fast jag är inte särskilt gammal alls) och glömde bort dom men för ett näve år sedan plockade jag på mig deras 80s plattor och blev helsåld. Discipline, Beat och Three of a Perfect Pair är alla tre favoriter. Rekommenderar dom starkt!

På ToaPP-plattan kör dom ju en barbershopdänga där dom tar itu med just alla som gnäller om 21st schiziod man och annat..

P.S. Jag är mycket väl medveten om att förkortningen nästa blev toapapp D.S.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Lyssnat igenom "the Power to Believe" igen..............!

Jo den är bra. Lite bokslut med sneglingar bakåt. Fuzzrösten från 21:st centery,

David Cross violin från USA, Vibesen från "Lark Tounges....."

En vild gissning jag fick var att Fripp´s eget favoritalbum skulle vara just "Lark´s tounges in aspic".

Tja, lite retro är det allt!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Rykande färsk nyhet:

Fripp är just nu i Studion med David Sylvian och hanses brorsa Steve Jansen

och lirar gitarr solon!

De ni gamla hippies :-)

där fick ni!

Danne/

Hoppas de blir nåt bra denna gång 😳

Har inte vart nåt sen Japans "Tin Drum" imo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Upptäckte att King Crimson inte fått någon egen tråd här på forumet. Dom brukar ju gå hem även hos er ungdomar under 40.

Allla deras 70-talsalbum är milstolpar.

"Red" är nog min favorit.

Starless and Bibleblack är min favvis

karl men Red går väl bra också 😄

Starless and Bibleblack är härlig! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppsnappat från ordförande i GARF (Göteborgs Art-Rock Förening) för, säg, 15 år sen:

"Vi måste få människor att förstå att symfonirocken är det BÄSTA musiken."  :rolleyes:

Haha, ett något nördigt citat!

Var förresten på "Slottsskogen goes progressive" härom helgen och spanade in fantastiska A.C.T. Det arrangemanget var ju i regi av GARF och det kändes lite nördigt, med allt internt snack och sådär, men jävligt kul.

Bäst prog just nu tycker jag annars är Spock's Beard. För dom som inte hört kan man förenkla det och säga att tidiga Spockplattorna låter som Genesis skulle låtit omkring 1974 om dom haft Geddy Lee från Rush på bas, Tommy Shaw från Styx på gura och eh, ja Neil Morse på sång och sen släppt in dom i en modern studio.

Kan inte slita mig.

Fan vad nördig man är.

Edit: vid närmare eftertanke, Genesis är ju jäkligt engelska, Spockskäggen är rätt amerikanska så lite fler influenser får man nog lägga på. Lite Pink Floyd oxå och kanske.. äh, vad fan lyssna istället.

Fan vad nördig man är...

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...