Jump to content
Annons

beslutsångest - ESI Duafire vs PreSonus Inspire?!


DanielK

Recommended Posts

Hej hej!

Visst, jag vet att man inte egentligen ska fråga "vilket kort är bäst"... men när det gäller just Duafire verkar inte så många ha uttalat sig om det. Och vad gäller presonus inspire verkar det ju bra alt. och det är billigare på thomann iaf än duafire på emusic.

Sedan har man ju mest hört gott om presonus i allmänhet - har jag fattat rätt att det ska vara rätt bra kvalite på micpreamparna där? Det är stort plus isåfall för jag kör vanligtvis in endast sång med mic, resten oftast i reason.

duafire verkar ju dock anonymt än så länge, men jag har ju bara hört bra om ex Juli@ så esi känns för mig pålitliga.

Sedan är det ju det med inspire att det alla reglage är software - har någon synpunkter på hur det upplevs?

Alltså - all form av input kring dessa kort är högst välkomna för att stilla min beslutsångest 😄

tack på förhand!

/Daniel K

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, tack för alla råd och synpunkter... :rolleyes: nä det kanske inte är så många som har duafiren, det är ju ganska nytt kort vad jag förstår, presonusen däremot har ju funnits på marknaden ett bra tag men men...

Iallafall har jag nu beställt ett ESI Duafire så om någon undrar nåt om detta i framtiden så kanske jag kan stå till tjänst 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Ok, tack för alla råd och synpunkter... 🙁 nä det kanske inte är så många som har duafiren, det är ju ganska nytt kort vad jag förstår, presonusen däremot har ju funnits på marknaden ett bra tag men men...

Iallafall har jag nu beställt ett ESI Duafire så om någon undrar nåt om detta i framtiden så kanske jag kan stå till tjänst 🙂

Ja, du får gärna berätta vad du tyckte om det, funderar själv på att införskaffa ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Jag har med skaffat ESI Duafire och tänkte be om hjälp . Till ljudkortet har jag en mic från JJlabs och skall även spela in el-gitarr.

Mitt problem är att jag får inte ljud ut . har kopplat in från output 3-4 och in till min stereo. Dock vet jag inte om jag kopplat rätt, hur har du kopplat ?

Jag ser att mikrofonen spelas in i Cubase, men som sagt jag får inget ljud ut.

Hoppas på svar. // Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att jag inte bevakat o svarat på min egen tråd... men det var ju ganska längesen den startades. Sen är det så att det blev aldrig nåt Duafire för min del, jag beställde ett men det var problem med leveransen just då och då fortsatte jag surfa o läsa lite och det slutade med att jag skaffade ett Echo Audiofire 2 samt en ART Tube MP preamp (bara lineingångar på Audiofire 2).

Så tyvärr kan jag, trots tidigare påstående, inte ge några upplysningar om Duafire!

Vad gäller att få ljud ut, Jockey, vet jag ju inte säkert då, men "default"-stereobussen i Cubase borde väl vara till utgång 1-2 tycker jag låter mest logiskt? Får du ljud ut från andra ljudkällor i datorn så som du har kopplat nu?

//daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får jag ut ljud, har iofs bara testat med hörlurar. men borde vara samma om jag kör med högtalarna 😆 Jag hade glömt att ändra lite inställningar i kontrollpanelen i vista. Men nu har jag ett annat problem...Ljudet "surar" väldigt mycket och det började hacka lite grann när jag spelade in i cubase...

Vad kan det vara? Skall jag ändra något med sampleraten eller latencyn? Som ni kanske märker är jag nybörjare på denna fronten och uppskattar

alla tips jag kan få.

Mvh Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får jag ut ljud, har iofs bara testat med hörlurar. men borde vara samma om jag kör med högtalarna 😄 Jag hade glömt att ändra lite inställningar i kontrollpanelen i vista. Men nu har jag ett annat problem...Ljudet "surar" väldigt mycket och det började hacka lite grann när jag spelade in i cubase...

Vad kan det vara? Skall jag ändra något med sampleraten eller latencyn? Som ni kanske märker är jag nybörjare på denna fronten och uppskattar

alla tips jag kan få.

Mvh Joakim

Vad gäller sampleratens inverkan vet jag inte, men de flesta amatörer har jag fått itnrycket kör med cd-standarden 44100... inklusive jag själv och jag är iaf nöjd med det. Så om du har högre samplerate kan du ju dra ner den o se om nåt händer 🙂

Ställer du in för låg latency så börjar väl det du spelar upp knastra o hacka, men jag tror inte att det påverkar det du spelar in? Utan det ska iaf spelas in rätt så att säga, fast sen då inte spelas upp felfritt pga för lågt ställd latency (jag kan ha fel iofs så nån annan får rätta mig isåfall!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på cd-standarden 44100 redan så jag skall testa att höja upp latencyn istället. Vad jag har läst mig till så är Under 10ms bra och jag har använt mig av 4ms , hoppasproblemet ligger i det.

Har du någon erfarenhet av att koppla in El-gitarr? Skall jag ställa in den som en input under vst instruments?

// Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på cd-standarden 44100 redan så jag skall testa att höja upp latencyn istället. Vad jag har läst mig till så är Under 10ms bra och jag har använt mig av 4ms , hoppasproblemet ligger i det.

Har du någon erfarenhet av att koppla in El-gitarr? Skall jag ställa in den som en input under vst instruments?

// Joakim

Ja 4 ms låter lågt, även om jag inte känner till prestandan på ett duafire så tror jag nog att så låg latency klarar i princip bara interna kort av, inte FW eller usb... Jag har 8 ms o det funkar bra...

Hur menar du koppla in elgitarr? Om du menar en riktig gitarr så ska man väl helst micka upp den o så funkar det som vilket audiospår som helst? VST instrument är ju bara virtuella instrument. Eller missförstår jag din fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja 4 ms låter lågt, även om jag inte känner till prestandan på ett duafire så tror jag nog att så låg latency klarar i princip bara interna kort av, inte FW eller usb... Jag har 8 ms o det funkar bra...

Hur menar du koppla in elgitarr? Om du menar en riktig gitarr så ska man väl helst micka upp den o så funkar det som vilket audiospår som helst? VST instrument är ju bara virtuella instrument. Eller missförstår jag din fråga?

Jag kopplar ju in el-gitarren i mitt esi duafire, men min fråga är vad jag behöver "ställa" in i cubase för att den skall funka?? Min akustiska gitarr skall jag ju spela in med hjälp av mikrofonen så det är inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kopplar ju in el-gitarren i mitt esi duafire, men min fråga är vad jag behöver "ställa" in i cubase för att den skall funka?? Min akustiska gitarr skall jag ju spela in med hjälp av mikrofonen så det är inga problem.

Jaha du menar att du linar in gitarren direkt utan förstärkare alls eller? Isåfall ska det väl inte heller vara nån skillnad i Cubase jämfört med när du spelar in med mik - för Cubase del är det väl audio som audio, bara att du får väl välja rätt ingång för att spela in på så du inte spelar in från xlringången när du vill spela in från lineingången! Fast om man nu kan lina från gitarr direkt in i ljudkort utan nån som helst förstärkning av signalen har jag ingen aning om, jag spelar keyboard så den enda audioinspelning jag behövt bry mig om är sång 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha du menar att du linar in gitarren direkt utan förstärkare alls eller? Isåfall ska det väl inte heller vara nån skillnad i Cubase jämfört med när du spelar in med mik - för Cubase del är det väl audio som audio, bara att du får väl välja rätt ingång för att spela in på så du inte spelar in från xlringången när du vill spela in från lineingången! Fast om man nu kan lina från gitarr direkt in i ljudkort utan nån som helst förstärkning av signalen har jag ingen aning om, jag spelar keyboard så den enda audioinspelning jag behövt bry mig om är sång 😏

Okej tack för all hjälp! Jag återkommer om jag har fler frågor 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...