SimonW Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Hej! Jag har nyligen bytt från 0.10 till 0.12 strängset på min Gibson explorer. Skulle vara tacksom om info för justering! Intoneringen klarar jag av själv. Men jag har ingen koll riktigt på hur men ska göra när man justerar halsen. Tack på förhand! //Simon
YellowStudio Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 (redigerat) Stäm ner gitarren ordentligt så att strängarna är ordentligt slappa, sen använder du en insexnyckel och skruvar motsols. Innan du skruvar kan du kolla halsens riktning. Man får prova sig fram. Jag brukar sitta ner med gitarrkroppen i golvet mellan benen för att få stöd. MVH ( ursäkta, du skall naturligtvis spänna och skruva medsols som andra senare har nämnt) Redigerat 27 juni 2008 av Lindpop
Limpan Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Stäm ner gitarren ordentligt så att strängarna är ordentligt slappa, sen använder du en insexnyckel och skruvar motsols. Innan du skruvar kan du kolla halsens riktning. Man får prova sig fram. Jag brukar sitta ner med gitarrkroppen i golvet mellan benen för att få stöd.MVH Fråga: varför ska man släppa på strängtrycket? Då blir ju inte halsen spänd å då ser man ju inte hur mycket banan det är..? Jag brukar iaf ha gitarren stämd innan jag är å pillar på halsen...
SimonW Postat 26 juni 2008 Trådstartare Postat 26 juni 2008 Kan nämna också att jag stämmer gitarren i D (inte dropp, hela skiten). Är det någon som vet om gitarren kan ta skada av att få banan hals om man har den så för länge? och hur länge är så fall för länge? Eller räcker det med att skruva så har man i så fall åtgärdat problemet? //Simon
Emil Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 (redigerat) Stäm ner gitarren ordentligt så att strängarna är ordentligt slappa, sen använder du en insexnyckel och skruvar motsols. Innan du skruvar kan du kolla halsens riktning. Man får prova sig fram. Jag brukar sitta ner med gitarrkroppen i golvet mellan benen för att få stöd.MVH Låter som en jättedålig metod om du frågar mig. Gör såhär: 1. Stäm gitarren med de nya strängarna på det sätt den ska vara stängd 2. Om halsen blir som en banan efter nån dag eller två, skruva åt dragstången med ungefär ett tredjedels varv. Låt stå nåt dygn så att halsen hinner anpassa sig. 3. Om den fortfarande är som en banan, gör om steg 2. En hals ska vara lite böjd, för att kontrollera detta så håller man ner exempelvis e-strängen på första och sista bandet, avståndet mellan strängen och banden ska då ligga på ungefär 1-1.5 mm vid tolfte band beroende på smak och spelstil. 4. Intonera Redigerat 26 juni 2008 av Emil
Emil Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Kan nämna också att jag stämmer gitarren i D (inte dropp, hela skiten). Är det någon som vet om gitarren kan ta skada av att få banan hals om man har den så för länge? och hur länge är så fall för länge? Eller räcker det med att skruva så har man i så fall åtgärdat problemet? //Simon Har du haft bananhals länge eller?
SimonW Postat 26 juni 2008 Trådstartare Postat 26 juni 2008 Har du haft bananhals länge eller? Nej det har jag inte. Jag böt strängarna för ungefär en månad sedan och nu märker jag det lite. Det märktes inget direkt. Men det är inte så mycket, men det känns som att det behövs justeras lite, dels för att den intonerar kosntigt runt mitten på halsen trots att jag intonerat. //Simon
Emil Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Har du haft bananhals länge eller? Nej det har jag inte. Jag böt strängarna för ungefär en månad sedan och nu märker jag det lite. Det märktes inget direkt. Men det är inte så mycket, men det känns som att det behövs justeras lite, dels för att den intonerar kosntigt runt mitten på halsen trots att jag intonerat. //Simon Det är nog ingen större fara.
YellowStudio Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Anledningen till att jag stämmer ner gitarren är för att den inte få en knyck i halsen och skadas när jag skruvar då strängarna skapar tryck, så har jag fått lära mig.
Emil Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Anledningen till att jag stämmer ner gitarren är för att den inte få en knyck i halsen och skadas när jag skruvar då strängarna skapar tryck, så har jag fått lära mig. Fast det är ju därför man bara skruvar lite i taget med nån dag emellan.
SimonW Postat 26 juni 2008 Trådstartare Postat 26 juni 2008 Nu har jag skruvat 1/3 varm. Motsols! Jag blir lite osäker nu, men det kan hända att halsen känns ännu mer banan format :S Jag behövde inte en sexkantsnyckel utan på min var det en mutter som man skruvade på. Frågan är om den ska skruvas in eller ut? för när jag skruvade motsols nu så lättade jag på muttern. Så vid banan-formad hals, ska skuven lätta eller spännas?
Wernborg Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Har du haft bananhals länge eller? Helt osannolikt inlägg egentligen. 😄
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Har du haft bananhals länge eller? Helt osannolikt inlägg egentligen. 😄 😆 Ja vissa är helt sanslösa! 😆
SimonW Postat 26 juni 2008 Trådstartare Postat 26 juni 2008 Nu har jag skruvat 1/3 varm. Motsols! Jag blir lite osäker nu, men det kan hända att halsen känns ännu mer banan format :S Jag behövde inte en sexkantsnyckel utan på min var det en mutter som man skruvade på. Frågan är om den ska skruvas in eller ut? för när jag skruvade motsols nu så lättade jag på muttern. Så vid banan-formad hals, ska skuven lätta eller spännas?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Anledningen till att jag stämmer ner gitarren är för att den inte få en knyck i halsen och skadas när jag skruvar då strängarna skapar tryck, så har jag fått lära mig. Fast det är ju därför man bara skruvar lite i taget med nån dag emellan. Det där är skitsnack! Man drar dragstången då gitarren är stämd tills halsen är rak med ett litet spel vid 7:e bandet när man trycker ner strängen vid 1:a och 14:e bandet. Då han gått upp till 0,12 så kan strängarna löpa lite kärvt över halssadeln med följden att strängarna skjuter i tonhöjd utan att gå tillbaka, framförallt G-strängen. Det kan räcka fint med att lyfta bort strängen från skåran och dra med en blyertspenna i skåran.
SimonW Postat 26 juni 2008 Trådstartare Postat 26 juni 2008 Analogfreak: Läs och svara på mitt inlägg ovan om du nu vet. Blir lite osäker nu, skulle verkligen vara tacksam för svar!
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 (redigerat) Analogfreak: Läs och svara på mitt inlägg ovan om du nu vet. Blir lite osäker nu, skulle verkligen vara tacksam för svar! Jag får känslan av att du aldrig gjort det där förut och mitt råd är att du lämnar in gitarren för justering. För det handlar inte bara om hur rak halsen är. Du måste också se till att du har rätt stränghöjd. När halsen är bra justerad så kan det hända att strängarna skorrar mot bandstavarna och då måste du höja klackarna nere vid stallet. 🙂 Edit:Stava Redigerat 26 juni 2008 av Analogfreak
SimonW Postat 26 juni 2008 Trådstartare Postat 26 juni 2008 Nej jag har aldrig justerat halsen själv förut. Men och andra sidan har jag aldrig haft det problemt förut och det vore ju lika bra att lära sig det själv, någon gång måste bli den första. Jag kan justera stränghjoden och intonera, det är inga problem! Det är frågan om vilket håll som jag ska skruva på.. vågar ju inte ta i för mycket åt det ena eller andra hållet då jag itne vet vad konsekvensen kan bli.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Nej jag har aldrig justerat halsen själv förut. Men och andra sidan har jag aldrig haft det problemt förut och det vore ju lika bra att lära sig det själv, någon gång måste bli den första. Jag kan justera stränghjoden och intonera, det är inga problem! Det är frågan om vilket håll som jag ska skruva på.. vågar ju inte ta i för mycket åt det ena eller andra hållet då jag itne vet vad konsekvensen kan bli. När du drar åt höger så spänner du dragstången och halsen rätar på sig. 🙂
SimonW Postat 26 juni 2008 Trådstartare Postat 26 juni 2008 Jo jag antog att det var att man skulle spänna åt muttern. Det där med höger beror ju på från vilket håll man ser det, men nu hajar jag! Tack för hjälpen! 🙂 Emil sa att man skulle spänna 1/3 varv och sedna vänta nån dag. Låter det som ett bra alternativ? Har inte spännt mer än så nu, men det har inte rätat sig så mycket.
Magpie Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 (redigerat) Nu har jag skruvat 1/3 varm. Motsols!Jag blir lite osäker nu, men det kan hända att halsen känns ännu mer banan format :S Jag behövde inte en sexkantsnyckel utan på min var det en mutter som man skruvade på. Frågan är om den ska skruvas in eller ut? för när jag skruvade motsols nu så lättade jag på muttern. Så vid banan-formad hals, ska skuven lätta eller spännas? Vad är det för gitarr du har som har en mutter vid dragstången? Normalt brukar man dra åt/spänna dragstången om man byter till tjockare strängar för att kompensera för det ökade trycket. Annars blir det lätt för mycket bananhals (relief). Om justeringen för dragstången sitter vid gitarrhuvudet så drar du åt genom att vrida medurs (sexkantsnyckel). Om du har svårt att se hur rak eller böjd halsen är så använd en 40-50 cm lång trä eller plastlinjal. Fila sedan urgröpningar i den på ena smalsidan precis där banden är på din gitarr. Lägg sedan linjalen längs greppbrädan mellan strängarna och titta efter glipor. Innan och efter varje halsjustering så mät även avståndet mellan nedre delen sträng och toppen av band för att se vad som händer. Redigerat 26 juni 2008 av Magpie
SimonW Postat 26 juni 2008 Trådstartare Postat 26 juni 2008 Kanon! Tackar för tipsen. Har redna använt en linjal, dock hade jag bara en på 30 cm, men det duger!
Riffraff Postat 9 september 2008 Postat 9 september 2008 Finns det någon standard-storlek på strängar till elgitarrer?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.