Jump to content
Annons

Förstärkaren stängs av (stereoanläggning, inte gitarrförstärkare)


MagnusFBG

Recommended Posts

Hej

Jag har en förstärkare som har börjat bete sig konstigt.

Det är en förstärkare till en stereoanläggning (som jag använder till datorn) som stänger av sig själv med jämna mellanrum helt oprovocerat. Det kan sedan ta flera minuter innan den går i gång igen, men ibland startar den direkt. Den går inte till standby-läge eller så, utan den "dör" helt och hållet (som om man hade dragit ut sladden).

Självklart har jag kollat att det inte är glapp i sladden 🙂

Det verkar inte ha något med överbelastning att göra, för den kan även stänga av sig när jag inte har något ljud på (den stängde t.ex. av sig just nu, när jag skrev det här inlägget).

Någon som vet vad det kan vara, och om det går att laga själv? Jag köpte den begagnad för några hundra så det är inte värt att lämna in den.

//Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du vana att hantera en lödpenna, så kan du kolla efter kallödningar i nätdelen på de ställen som blir varma. Med den beskrivningen, är det nog något sådant som är mest troligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har också en hifi-stärkare som också bara dör men det beror på glapp i On/Off-knappen. Orkar inte löda, om det ens går o fixa, så jag löste det med ett gummiband som trycker in den ordentligt så det inte glappar :rolleyes: Så har du kollat knappen? 😐

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det hade varit glapp i on/off-knappen så hade den ju gått till standbyläge och inte "dött" så det kan det inte vara, men det var en god idé :rolleyes: Det är sånt man inte tänker på.

Det där med nätdelen lät ju lite mer troligt. Jag vad en kallödning är men hur "kollar" man efter det? Kan man se det på nåt sätt?

Tack för svaren // Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det hade varit glapp i on/off-knappen så hade den ju gått till standbyläge och inte "dött" så det kan det inte vara, men det var en god idé 😉 Det är sånt man inte tänker på.

Det där med nätdelen lät ju lite mer troligt. Jag vad en kallödning är men hur "kollar" man efter det? Kan man se det på nåt sätt?

Tack för svaren // Magnus

Om du tittar på den så är den som regel mycket mattare och gråare än en bra lödning. Ibland kan det t o m vara så illa, att man kan se en tunn spricka i tennet hela vägen runt komponentbenet.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...