Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det Àr kris i Anwarfabriken.

För ungefÀr 6 mÄnader sedan köpte jag en mikrofon av modellen MT87, en preamp a.ka Behringer TUBE100 och ett ljudkort som heter M-Audio Delta med en breakout box. Efter 1 mÄnad ungefÀr började alla inspelningar knasa ur och ljudet blev oerhört burkigt sÄ jag tÀnkte att det nog Àr nÄgot fel pÄ preampen. Jag gÄr till Estrad och bestÀller en StudioProjects VTB1 som ni hÀr pÄ studioforumet rekommenderat men blir oerhört besviken nÀr det inte gÄr att överhuvudtaget spela in nÄgot dÄ den inte verkar svara. Jag kopplade preampen precis som den förra jag hade men ÀndÄ sÄ studsar inte levelmÀtaren nÀr jag knÀpper med fingrarna eller skriker "PERKELE!".

Nu till saken; jag Àr oerhört dÄlig pÄ studiosaker och sladdar osv. Allt det hÀr ger mig huvudverk trots att jag har försökt att lÀra mig min utrustning ett oÀndligt antal gÄnger sÄ det jag gjort nu Àr helt enkelt att jag har dragit ut alla sladdar ur allt.

Jag har med infernalisk styrka slitit ut varenda lilla Àckliga sladdjÀvel och svurit Ät detta rena helvete fler gÄnger Àn herren sjÀlv.

SÄ det jag har bestÀmt mig för Àr att frÄga er hÀr pÄ forumet om hur jag ska koppla om absolut allting. Det kÀnns pÄ nÄgot sÀtt som att jag har kopplat lite saker ologiskt trots att jag inte har nÄgon förstÄelse för dessa saker.

HÀr Àr mina prylar:

Ljudkort M-Audio Delta med breakout box Ljudkort

Studio Projects VTB1 Preamp

PHONIC MM1202 Mixer

5 Telesladdar

MT87 Kondensatormikrofon med sladd.

Vad jag vill uppnÄ:

Allt jag vill kunna göra Ă€r att spela in och kunna lyssna pĂ„ musik. Jag vet att detta mĂ„ste gĂ„ att uppnĂ„ med hjĂ€lp av mina prylar som har kostat mig en jĂ€drans massa pengar som kĂ€nns lite bortkastade med tanke pĂ„ att jag inte kan anvĂ€nda mig av mina saker. Det jag skulle vilja att ni hjĂ€lper mig med Ă€r ett fullstĂ€ndigt kopplingschema över hur jag EXAKT ska koppla sladdarna mellan produkterna, detta börjar bli jĂ€ttejobbigt 😉

Alla sladdar ligger pĂ„ golvet och mina prylar ligger i hyllan, nu vill jag bara veta hur allt ska gĂ„ ihop sĂ„ jag kan fortsĂ€tta syssla med det jag Ă€lskar 😆

Annons
Postat

TÀnk först och frÀmst sÄ hÀr:

En utgÄng kopplas till en ingÄng (en ingÄng kopplas alltsÄ inte till en utgÄng...).

FrÄn micen kopplar du med din XLR-kabel till preampens ingÄng.

FrÄn preampens utgÄng kopplar du en tele-telekabel till en av ljudkortets ingÄngar (om ljudkortet har tele in...). AnvÀnd Output pÄ preampen, sÄ att du inte kopplar in dig pÄ Insert pÄ baksidan.

FrÄn ljudkortets utgÄng kopplar du till mixern för att fÄ monitorlyssning.

Om du har en preamp, sÄ ska du alltsÄ inte koppla den till mixern innan du gÄr vidare till ljudkortet, eftersom du dÄ förlorar en stor del av meningen med en fristÄende preamp...

NÀr allt Àr kopplat, sÄ glömmer du inte att sÀtta igÄng fantommatningen pÄ preampen. TSM MT87 Àr nÀmligen en kondensatormic som krÀver fantommatning för att ge nÄgon signal alls (det Àr kanske detta du har glömt?).

Koppla inte in eller ur micen medan fantommatningen Àr igÄng, eftersom du dÄ i ett ogynnsamt lÀge kan riskera att skada antingen micen eller preampen - eller bÄda... Se förresten till att inte line-switchen Àr intryckt - för dÄ tar preampen inte emot pÄ micingÄngen.

Postat

Vart pÄ mixern ska sladden frÄn ljudkortets out kopplas?

Jag har inga monitorer, Àr det det du menade med monitorlyssning? jag anvÀnder hörlurar

Tack nÄgot oerhört för hjÀlpen sÄhÀr lÄngt.

Postat

Du kopplar ljudkortets utgÄng till en lÀmplig ingÄng pÄ mixern (utgÄng till ingÄng...). Har du tvÄ separata utgÄngar (höger och vÀnster) pÄ ljudkortet, sÄ kopplar du dem antingen till en stereoingÄng eller till tvÄ monoingÄngar som panoreras ut. Dessa kopplingar beror alltsÄ pÄ hur ljudkortet och mixern ser ut - och vilka möjligheter du vill ha. Oftast finns det fler möjligheter pÄ monokanalerna, sÄ om du inte har en massa annat inkopplat, kan det vara bra att vÀlja dem i stÀllet för en stereoingÄng.

Med monitorlyssning menar jag medhörning. Inte nödvÀndigtvis monitorhögtalare alltsÄ - utan Àven hörlurar om det Àr det man anvÀnder.

Det Ă€r lĂ€tt att ta terminologin för sjĂ€lvklar, sĂ„ var inte rĂ€dd för att frĂ„ga om det Ă€r nĂ„gra termer som inte faller pĂ„ plats. 😆

Postat

Nu Àr det löst.

Tack nÄgot oerhört Claes, dig Àr jag skyldig en öl om du tittar förbi Stockholm.

Postat

🙂 DĂ„ fĂ„r det vĂ€l bli en cyberbira 😄

Förresten, efter jag kopplade om allt sĂ„ har ljudet börjat komma frĂ„n enbart högra kanalen i hörlurarna. Du har ingen aning om vad det kan vara ? 🙁 har prövat att skruva pĂ„ mixern men det svarar inte.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.