Jump to content
Annons

Logic & Leopard på G5:a


BitMoreDobbly

Recommended Posts

Kör Logic 7 på en G5 2x2,7 . Är i begrepp att uppgradera till Logic 8. Någon sa att jag då, för att få den optimala nyttan av 8:an , borde uppgradera från Tiger till Leopard oxå. Två dagar senare fick jag det direkt motsatta rådet: " Nä, vet du, det blir bara strul med Logic och dessutom är Leopard på G5:orna inte lönt."

Jag är verkligen inte den skarpaste kniven i köket vad gäller Mac generellt och blir grymt konfunderad när jag får motsatta råd. Så jag anropar härmed alla er Mac-Logic Wizards på forumet att reda ut begreppen för en amatör som undertecknad.

Ska jag? Ska jag inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Logic 8 och Tiger på PPC-burkar är lite segt. En del upplever det som segare än 7.

Det är lite bättre med Leopard

L8 + Intel-burk + Leopard är toppen. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. tja.. På en PPC burk ska man nog hoppa över den uppgraderingen.. Har du en modernare Intelburk så är det däremot ingen tvekan.. Intel=Tiger, PPC Ja då ska du stanna stanna på Leopard.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. tja.. På en PPC burk ska man nog hoppa över den uppgraderingen.. Har du en modernare Intelburk så är det däremot ingen tvekan.. Intel=Tiger, PPC Ja då ska du stanna stanna på Leopard.

Du blandar ihop Tiger (OS X 10.4.x) med Leopard (OS X 10.5.x).

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.apple.com/logicstudio/download/ står det att läsa under Logic Studio System Requirements:

Mac computer with a 1.25GHz or faster PowerPC G4 processor (PowerPC G5, Intel Core Duo, or Intel Xeon processor highly recommended)

 

1GB of RAM (2GB or more highly recommended)

 

Display with 1024-by-768 resolution (1280-by-800 or higher recommended)

 

Mac OS X v10.4.9 or later

 

QuickTime 7.2 or later

 

PCI Express, ExpressCard/34, USB, or FireWire based audio interface recommended

Följer man dessa rekomendationer bör man inte få några problem kan man tycka?

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt svar grundar sig på de inlägg jag har läst på LUG-listan (Logic User Group's mejllista), där har en del svurit över vad trögt det går med Logic 8 och Tiger.

det gäller sedvanligt att ha en hel del RAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen folks! Först blev jag nog ännu yrare i mössan än jag var från början ( "stanna kvar på leopard" ?! ) , men tycker mig nu kunna dra slutsatsen att fördelarna med uppgraderingarna överväger. (tror jag...)

Står att läsa att Leopard (OS X 10.5.x) trivs bra med G5:or på http://www.apple.com/se/macosx/techspecs/ så mitt råd är att uppdatera till Leopard (OS X 10.5.x) och även uppdatera Logic till Logic 8 Studio om du inte trivs vansinnigt bra i Logic 7 och inte behöver det nya i Logic 8 Studio eller tycker att Leopard är något för dig.

EDIT: Infogade url till specarna för Leopard

EDIT II: Tog bort tips och trix för att du installerar på samma dator...

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Instämmer med föregående talare.

Jag körde tidigare Logic 7.2.3 på min G5 dual 2.5. Bytte till Logic 8 och upplevde att det blev rejält seegt... Så därför valde jag att uppgradera till Leopard och tycker nog att det blev bra mkt bättre.

Logic 8.02 funkar grymt bra med senaste Leopard 10.5.4, även på G5-maskiner. Dessutom är time machine ovärdelig! Kan därför varmt rekommendera ett byte från Tiger till Leopard. Var försiktig bara, för om du har Melodyne-plugin som ej är i senaste version så kommer inte logic att starta på Leopard förrän du tagit bort den..

Bytte nyligen ut min G5 mot en Mac Pro och tuuuusan vilken skillnad!! Det bytet kan jag VERKLIGEN rekommendera. Fast dyrt blev det ju eftersom mitt Lynx PCI kort inte passar i Mac Pro så det blev nytt ljudkort också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdaterade precis till leopard och logic 8 på min G5 dualcore 2.0 och det går riktigt segt i logic kan jag säga, sessions som förut knappt märktes på cpu-mätaren går nu i taket. Om du inte känner att du verkligen måste till 8an skulle jag stanna på 7an och tiger om jag var du, jag skulle gärna gå tillbaka men jag orkar helt enkelt inte installera om allt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Uppdaterade precis till leopard och logic 8 på min G5 dualcore 2.0 och det går riktigt segt i logic kan jag säga, sessions som förut knappt märktes på cpu-mätaren går nu i taket. Om du inte känner att du verkligen måste till 8an skulle jag stanna på 7an och tiger om jag var du, jag skulle gärna gå tillbaka men jag orkar helt enkelt inte installera om allt...

Otroligt... när du ändå har 6,5 i ram läste jag

Undrar precis tvärtom, har fortfarande Logic Express 7 och iMac G5 från 2005 och undrar om jag bara uppdaterar till Leopard men har kvar Express 7, blir det segare då också...????.... (nu ett halvår senare läste jag denna tråd....)

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdaterade precis till leopard och logic 8 på min G5 dualcore 2.0 och det går riktigt segt i logic kan jag säga, sessions som förut knappt märktes på cpu-mätaren går nu i taket. Om du inte känner att du verkligen måste till 8an skulle jag stanna på 7an och tiger om jag var du, jag skulle gärna gå tillbaka men jag orkar helt enkelt inte installera om allt...

Otroligt... när du ändå har 6,5 i ram läste jag

Undrar precis tvärtom, har fortfarande Logic Express 7 och iMac G5 från 2005 och undrar om jag bara uppdaterar till Leopard men har kvar Express 7, blir det segare då också...????.... (nu ett halvår senare läste jag denna tråd....)

När jag sedan uppdaterat logic till 8.0.2 har det rullat på mycket bättre så nu har jag inga problem alls, hade inte den ramen heller när det begav sig. Nu kan jag köra lika tunga sessions som på 7an 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdaterade precis till leopard och logic 8 på min G5 dualcore 2.0 och det går riktigt segt i logic kan jag säga, sessions som förut knappt märktes på cpu-mätaren går nu i taket. Om du inte känner att du verkligen måste till 8an skulle jag stanna på 7an och tiger om jag var du, jag skulle gärna gå tillbaka men jag orkar helt enkelt inte installera om allt...

Otroligt... när du ändå har 6,5 i ram läste jag

Undrar precis tvärtom, har fortfarande Logic Express 7 och iMac G5 från 2005 och undrar om jag bara uppdaterar till Leopard men har kvar Express 7, blir det segare då också...????.... (nu ett halvår senare läste jag denna tråd....)

När jag sedan uppdaterat logic till 8.0.2 har det rullat på mycket bättre så nu har jag inga problem alls, hade inte den ramen heller när det begav sig. Nu kan jag köra lika tunga sessions som på 7an 😄

Tack för svaret!!! Så bra! Frågan är då om jag byter upp mig till Logic 8 (Studio eller Express) bör jag alltså uppdatera även till Leopard för om jag stannar på Tiger så blir det annars bara segare då...? En del säger nämligen att att Logic 8 ändå flyter bättre med Tiger än med Leopoard på iMac G5... alla säger olika även i Macaffärerna nämligen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...