Jump to content
Annons

Recommended Posts

cerez (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag lägger trummor midi + några gitarrer, när jag börjar lägge 3e, 4e gitarren blir det brusigt men när jag sedan exporterar låten låter det bra är det dåligt ljudkort eller något annat ?

Jag kör addictive på midi trummorna och amplitube på gitarrerna.

Mvh Cerez

Annons
Postat

Amplitube (och andra gitarrpluggar) är väldigt känsliga för kvaliteten på den inkommande signalen, så se till att ha en helt ren signal utan brus och brum när du spelar in gitarren - för annars kommer allt oönskat ljud att förstärkas kraftigt...

Å andra sidan är det också så, att om du tycker att det är bra när du är klar med din mix, så ÄR det bra - och du behöver egentligen inte fundera på det. 😄

Postat

Om bruset inte kommer med när du exporterar beror det troligtvis på att din dator inte klarar av belastningen riktigt. Då kan man få hack och dropouts. Lösningen är att höja latencyn för att minska belastningen på datorn.

cerez (oregistrerad)
Postat

saken är den att det fungerar fina fisken första och andra spåret. Det är när man lägger mer än 2 audio spår det börjar bli konstigtljud.

//Cerez

Postat

Ok - då kan det handla om att du har ställt in för låg latency.

Öka latency, så slipper du knaster och konstigheter i ljudet som kommer när datorn är för klen för att hantera så mycket som du vill att den ska klara... 😛

Nackdelen är att du får längre latency i monitorlyssningen medan du spelar in.

• 3 veckor senare...
cerez (oregistrerad)
Postat

Öka latency, så slipper du knaster och konstigheter i ljudet som kommer när datorn är för klen för att hantera så mycket som du vill att den ska klara... 😎

där är väl ingen latency när det redan är inspelat ? Dator är rätt fet tror det är något annat som spökar.

Postat

Öka latency, så slipper du knaster och konstigheter i ljudet som kommer när datorn är för klen för att hantera så mycket som du vill att den ska klara... 😎

där är väl ingen latency när det redan är inspelat ? Dator är rätt fet tror det är något annat som spökar.

Jo, egentligen är det omvänd latency på det du spelar upp genom pluggar. Fast det hör inte riktigt till saken.

Vad det egentligen handlar om är att låg latency belastar procesorn, liksom pluggar. Kör du mycket pluggar och låg latency överbelastas procesorn och hinner inte behandla signalerna i tid, vilket ger ett hackande eller brusande ljud.

Höj latencyn och du avlastar processorn helt enkelt.

Postat

tjenare.

Har också samma problem och min dator är inte den bästa så det är nog så att den är överbelastad, men hur höjer man den där latencyn?

Postat
tjenare.

Har också samma problem och min dator är inte den bästa så det är nog så att den är överbelastad, men hur höjer man den där latencyn?

System-menyn -> Device Settings

Sedan kan det heta annorlunda beroende på om du kör senaste Cubase eller någon äldre version, titta efter VST Audiobay eller VST Multitrack.

Klicka knappen 'Control Panel' och höj Buffer Size.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.