varz Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Som titeln lyder, hur får ni till era trance/euro-leads i Reason? Antar att Thor är det som mest frekvent brukas, ska man använda RPG-8 till detta? // Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pesek Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Till att börja med, THOR ROCKAR STJÄRT! Den är vad du behöver och klarar dig med för feta tranceljud. Sen är det inget måste med RP8 såvida du inte vill använda dig av arpeggiatorn. Du får da dada da dada da dada da dada aka Dj Sakin - Braveheart theme resultat. Utan arpeggiatorn får du helt enkelt programmera in melodin och takten själv vilket passar mer om du vill att själva lead melodin ska komma mer i centrum av låten. Det är min åsikt iaf. Testa utan först och känn om det räcker. Som svar på din fråga: RP8 skall endast användas om man vill använda leadljudet via en arpeggiator Ljuden får du till genom att leka i Thor, utgå från ett färdigt ljud du gillar och tweaka det lite. GL! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
allansson Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 I det senaste numret av Studio så finns det tips om hur man får fram trance-lead i Thor. Själv brukar jag bara sätt in en eller flera multi-osc och snedställa dem med reglaget. Brukar ha ratten ställde på ungefär tio-i. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
iGnu Postat 1 juni 2008 Dela Postat 1 juni 2008 skapa en combinator där du blandar THOR (då med snestämda multiosc´s) med massa tråkiga men annorlunda leads från kanske andra syntar. Panorera ut dem balanserat och vipps! jag brukar vilja lägga in lite konstiga grejer för standard supersaw känns rätt uttjatat. Annars kan man göra rätt mycket coolt med malström-synten. utgå ifrån att stacka flera malströms med sawtooth*16 och sedan blanda in några av de andra wavetable-samplingarna typ nån kör, nån square osv.. kanske krydda med någon surt stämd och smått distad trombon? Alltså mitt råd är att använda flera syntpatcher i en combinator, panorera ut och gärna ändra något i var patch. Sen om du ska leka filterkung med modwheel blir det extra kul om synten till vänster har en annan resonans-inställning mot synten till höger vars filter inte påverkas lika mycket medans synten i mitten sveper med ett comb-filter:P glöm inte trombonen bara...🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.