Jump to content
Annons

Mic-> mixer-> pod x3 ->mixer -> dator


eyestoeyes

Recommended Posts

Hejsan!

Jag tänkte testa att köra min mic genom min pod X3 Live. Grejen är att micken behöver fantommatning och därför måste jag köra den genom mixern först. Brukar normalt göra så men vill testa podens inställningar och effekter på sång.

För det första, kan man pajja nåt eller går det bra att göra såhär?

Mixern år en Yamaha MG 12/4.

Ska jag koppla mixern till poden mic ingång eller till aux in?

För sedan behöver jag väl bara koppla podens out L/R till return på mixern?

Jag är lite novis på allt det här men det borde väl funka?

Hälsningar

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mixerns utgång är linenivå, så den måste kopplas till en lineingång.

Frågan är om det blir så bra att köra det som Send-effekt. Jag skulle tro att det är lämpligare att du plockar ut signalen från Inserten på mixern, eftersom du troligen inte vill ha både originalsignalen OCH den som har gått igenom Pod:en, utan jag misstänker att du vill påverka hela signalen i Pod:en...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixerns utgång är linenivå, så den måste kopplas till en lineingång.

Frågan är om det blir så bra att köra det som Send-effekt. Jag skulle tro att det är lämpligare att du plockar ut signalen från Inserten på mixern, eftersom du troligen inte vill ha både originalsignalen OCH den som har gått igenom Pod:en, utan jag misstänker att du vill påverka hela signalen i Pod:en...?

Sorry för sent svar, glömde bort att jag skulle iväg några dagar.

Jaha, så om jag kör send och sen return så blir det två signaler, nä det vill jag ju inte direkt.

Hur menar du med att "plocka" ut signalen? Är det att man på nåt vis kör genom en utgång på mixern istället

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixerns utgång är linenivå, så den måste kopplas till en lineingång.

Frågan är om det blir så bra att köra det som Send-effekt. Jag skulle tro att det är lämpligare att du plockar ut signalen från Inserten på mixern, eftersom du troligen inte vill ha både originalsignalen OCH den som har gått igenom Pod:en, utan jag misstänker att du vill påverka hela signalen i Pod:en...?

Sorry för sent svar, glömde bort att jag skulle iväg några dagar.

Jaha, så om jag kör send och sen return så blir det två signaler, nä det vill jag ju inte direkt.

Hur menar du med att "plocka" ut signalen? Är det att man på nåt vis kör genom en utgång på mixern istället

/Anders

Tar du signalen från Inserten på mixern, så kopplas den bort från den normala signalvägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar du signalen från Inserten på mixern, så kopplas den bort från den normala signalvägen.

Ok, det står någonting om en speciel kabel i manualen för att använda inserten. Vad är det för sorts kabel egentligen?

Tack för hjälpen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det står någonting om en speciel kabel i manualen för att använda inserten. Vad är det för sorts kabel egentligen?

Tack för hjälpen 😉

en insertkabel

Ok, tackar.

Ska bara fråga en sista grej då.

Ska jag koppla den i mick ingången på poden eller som nån aux in?

HOSSTP20.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte micingången, utan det ska vara line både in och ut.

Micen går ju in i mixerns micingång och förstärks där till linenivå, så allting efter preampen är line.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte micingången, utan det ska vara line både in och ut.

Micen går ju in i mixerns micingång och förstärks där till linenivå, så allting efter preampen är line.

Men poden har ju en left/å en right utgång, hur gör jag då?

Stereopluggen i mixern, ena monon i ingången på poden å andra på ena utgången?

Sorry alla frågor men ja är inte så bra på det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...