Jump to content
Annons

Mixa Live


Jocke_

Recommended Posts

Hej!

Nu har mitt band som spelar house/rock bestämt sig för att fimpa alla synthar och köra dom playback från I-poden istället. Ska bli fruktansvärt skönt.

Jag sitter nu och mixar låtarna som ska spelas live och undrar om någon har några tips att komma med? Främst jämfört med att mixa till skiva. Panorering? Mastring? Effekter?

Dela med er av er kunskap!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)
Hej!

Nu har mitt band som spelar house/rock bestämt sig för att fimpa alla synthar och köra dom playback från I-poden istället. Ska bli fruktansvärt skönt.

Jag sitter nu och mixar låtarna som ska spelas live och undrar om någon har några tips att komma med? Främst jämfört med att mixa till skiva. Panorering? Mastring? Effekter?

Dela med er av er kunskap!

/Jocke

Det är alltså någon form av backtracks du talar om?

Precis som Gain säger, väldigt sparsamt med panoreringar.

INGEN MASTERING! Kanske en sväng kompressor på hela paketet beroende på vad ni lirar och hur dynamiskt backtrackmaterialet är.

Pressa inte ihop det med nån vansinneslimiter för att få upp volymen, det är helt onödigt när det ska smälta in i er musik live och man ändå kan dra på hur mycket som helst på backtracket om man vill i bordet.

Jag printade backtracks åt ett band, de innehöll piano, cello, lite syntar och lite percussion. Det gjorde jag i mono och det funkar bra och låter lika stort live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...