y4r0ze (oregistrerad) Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 Okej börjat upptäcka att min sång börjat utvecklats rätt mkt senaste tiden. MEN ett problem är att jag alltid sjunger i fel tonart o inte vet vilken ton jag sjunger. Provat hålla en stämmapparat o sjunga utan instrument för o se tonen...funkar la sådär.... Andra problemet är att jag alltid sjunger i en knas tonart o har svårt att hålla tonen. Något smidigt sätt att göra om en låt som går i tx.e D till A? Ibland går det ju o använda capo som om en låt går i Am o man vill göra om till Cm, men i detta fallet tx.e kan det ju bli ganska problematiskt.
Anders F Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 En bra hjälpmeldel vid transponering är att använda sig av kvintcirkeln. Då kan du kolla hur många steg det är mellan am-cm exempelvis, sedan går du lika många steg med alla ackord och på det sättet får du ut ackorden i den nya tonarten. Andra sättet att tänka vid transponering skulle kunna vara att du tänker på ackordets funktion, t.ex tonika, subdominant, dominant osv och tar fram dem i den nya tonarten. Det är olika vilket man tycker är lättast. //Anders
Stinkey Zwei Postat 9 maj 2008 Postat 9 maj 2008 Om du sjunger toner i en gitarrstämmare och det stämmer "så där" kan du ju snedstämma din gitarr lika mycket vilket borde underlätta att sjunga.
musik (oregistrerad) Postat 9 maj 2008 Postat 9 maj 2008 Okej börjat upptäcka att min sång börjat utvecklats rätt mkt senaste tiden. MEN ett problem är att jag alltid sjunger i fel tonart o inte vet vilken ton jag sjunger. Andra problemet är att jag alltid sjunger i en knas tonart o har svårt att hålla tonen. Innan du hade utvecklats - har du någon inspelning på hur det lät då? Det kan vara en ny genre... 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.