Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebÀr det om man kvantiserar nÄgot i 1/8 eller 1/64. Vad stÄr vÀrdena för?

AlltsÄ,hur ska man tÀnka nÀr man ska kvantisera?

HjÀrtligt tack frÄn lrs

Annons
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebÀr det om man kvantiserar nÄgot i 1/8 eller 1/64. Vad stÄr vÀrdena för?

AlltsÄ,hur ska man tÀnka nÀr man ska kvantisera?

HjÀrtligt tack frÄn lrs

Om du jobbar med en trummaskin t.ex. sÄ kan 1/8 eller 1/64 innebÀra att antalet platser i tiden som du kan lÀgga in ett slag pÄ Àr 8 resp 64 stycken - men du kan Àven lÀgga tvÄ olika ljud "ovanpÄ" varandra (samtidigt) pÄ samma plats. 1/64 innebÀr en större nyansering eller noggrannhet. Om antalet delar av en sekund Àr 64 och inte 8, sÄ innebÀr det att varje 64-del Àr mindre i tiden. Finns det en öppen taktdel (lÄt sÀga 96/96) frÄn början pÄ trumspÄret och du kvantiserar till 1/8, sÄ kommer vissa taktslag kanske att flyttas rÀtt lÄngt. Med 1/64 sÄ borde de inte flyttas lika lÄngt, det blir ju inte lika lÄnga strÀckor att flytta de felaktiga taktslagen.

Kvantisering kan göra att lĂ„tar blir stela och overkliga, sĂ„ dĂ€rför jobbar jag aldrig med kvantisering. Å andra sidan jobbar jag ofta med latencytider pĂ„ mer Ă€n 400 ms ocksĂ„ utan problem... Jag Ă€r inte sĂ„ kĂ€nslig för "taktfel", som att det ska vara rĂ€tt frekvens.

😆

:musik

Redigerat av musik
Postat
Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebÀr det om man kvantiserar nÄgot i 1/8 eller 1/64. Vad stÄr vÀrdena för?

AlltsÄ,hur ska man tÀnka nÀr man ska kvantisera?

HjÀrtligt tack frÄn lrs

Om du jobbar med en trummaskin t.ex. sÄ kan 1/8 eller 1/64 innebÀra att antalet platser i tiden som du kan lÀgga in ett slag pÄ Àr 8 resp 64 stycken - men du kan Àven lÀgga tvÄ olika ljud "ovanpÄ" varandra (samtidigt) pÄ samma plats. 1/64 innebÀr en större nyansering eller noggrannhet. Om antalet delar av en sekund Àr 64 och inte 8, sÄ innebÀr det att varje 64-del Àr mindre i tiden. Finns det en öppen taktdel (lÄt sÀga 96/96) frÄn början pÄ trumspÄret och du kvantiserar till 1/8, sÄ kommer vissa taktslag kanske att flyttas rÀtt lÄngt. Med 1/64 sÄ borde de inte flyttas lika lÄngt, det blir ju inte lika lÄnga strÀckor att flytta de felaktiga taktslagen.

Kvantisering kan göra att lĂ„tar blir stela och overkliga, sĂ„ dĂ€rför jobbar jag aldrig med kvantisering. Å andra sidan jobbar jag ofta med latencytider pĂ„ mer Ă€n 400 ms ocksĂ„ utan problem... Jag Ă€r inte sĂ„ kĂ€nslig för "taktfel", som att det ska vara rĂ€tt frekvens.

😄

:musik

Tack musik!

bra förklaring,tror jag fattar nu!

drloop (oregistrerad)
Postat

En liten rÀttning, antalet slag Àr inte per sekund utan per takt.

Dvs kvantiserar man med 1/16 upplösning, sÄ har man 16 slag per takt.

VÀldigt vanligt att man kvantiserar med 1/16 pÄ trummor.

Speciellt med dansmusik.

Sedan finns det mer avancerade kvantiseringar man kan göra.

Till exempel: Har man en REX fil av trummor (REX en typ av loop) som svÀnger bra sÄ kan man "sno" svÀnget och kvantisera basen sÄ att den hÀnger pÄ trummisen. Mycket praktiskt.

DÄ behÄller man ett "riktigt" svÀng och kvantiserar inte efter en exakt 1/16 kvantisering.

drloop (oregistrerad)
Postat
Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebÀr det om man kvantiserar nÄgot i 1/8 eller 1/64. Vad stÄr vÀrdena för?

AlltsÄ,hur ska man tÀnka nÀr man ska kvantisera?

HjÀrtligt tack frÄn lrs

Om du jobbar med en trummaskin t.ex. sÄ kan 1/8 eller 1/64 innebÀra att antalet platser i tiden som du kan lÀgga in ett slag pÄ Àr 8 resp 64 stycken - men du kan Àven lÀgga tvÄ olika ljud "ovanpÄ" varandra (samtidigt) pÄ samma plats. 1/64 innebÀr en större nyansering eller noggrannhet. Om antalet delar av en sekund Àr 64 och inte 8, sÄ innebÀr det att varje 64-del Àr mindre i tiden. Finns det en öppen taktdel (lÄt sÀga 96/96) frÄn början pÄ trumspÄret och du kvantiserar till 1/8, sÄ kommer vissa taktslag kanske att flyttas rÀtt lÄngt. Med 1/64 sÄ borde de inte flyttas lika lÄngt, det blir ju inte lika lÄnga strÀckor att flytta de felaktiga taktslagen.

Kvantisering kan göra att lĂ„tar blir stela och overkliga, sĂ„ dĂ€rför jobbar jag aldrig med kvantisering. Å andra sidan jobbar jag ofta med latencytider pĂ„ mer Ă€n 400 ms ocksĂ„ utan problem... Jag Ă€r inte sĂ„ kĂ€nslig för "taktfel", som att det ska vara rĂ€tt frekvens.

😄

:musik

Spelar du in trumkomp med 400ms fördröjning och kvantiserar inte efterÄt.

Jag blir jÀttenyfiken pÄ hur det lÄter...

Postat
Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebÀr det om man kvantiserar nÄgot i 1/8 eller 1/64. Vad stÄr vÀrdena för?

AlltsÄ,hur ska man tÀnka nÀr man ska kvantisera?

HjÀrtligt tack frÄn lrs

Kvantisering flyttar noterna till nÀrmaste hela taktdel, utifrÄn vilken kvantiseringsmall du vÀljer. Undantaget Àr mallar med "svÀng", typ shuffle, swing osv, som oftast Àr 16-delsmallar med de jÀmna slagen förskjutna.

VÀrdena Àr notvÀrden. 1/16-mallen kvantiserar till nÀrmaste sextondel, till exempel.

Jag brukar kolla vad som Àr det minsta notvÀrdet (pauser inrÀknade) som förekommer. Har jag t ex nÄgot slag i en fras som ligger pÄ en sextondel kvantiserar jag för det mesta till sextondelar och fixar sedan slag som hamnat fel manuellt.

Postat
En liten rÀttning, antalet slag Àr inte per sekund utan per takt.

Dvs kvantiserar man med 1/16 upplösning, sÄ har man 16 slag per takt.

VÀldigt vanligt att man kvantiserar med 1/16 pÄ trummor.

Speciellt med dansmusik.

Sedan finns det mer avancerade kvantiseringar man kan göra.

Till exempel: Har man en REX fil av trummor (REX en typ av loop) som svÀnger bra sÄ kan man "sno" svÀnget och kvantisera basen sÄ att den hÀnger pÄ trummisen. Mycket praktiskt.

DÄ behÄller man ett "riktigt" svÀng och kvantiserar inte efter en exakt 1/16 kvantisering.

Aldrig tÀnkt pÄ! MÄste testas tack för tipset =)

Postat
En liten rÀttning, antalet slag Àr inte per sekund utan per takt.

Dvs kvantiserar man med 1/16 upplösning, sÄ har man 16 slag per takt.

VÀldigt vanligt att man kvantiserar med 1/16 pÄ trummor.

Speciellt med dansmusik.

Sedan finns det mer avancerade kvantiseringar man kan göra.

Till exempel: Har man en REX fil av trummor (REX en typ av loop) som svÀnger bra sÄ kan man "sno" svÀnget och kvantisera basen sÄ att den hÀnger pÄ trummisen. Mycket praktiskt.

DÄ behÄller man ett "riktigt" svÀng och kvantiserar inte efter en exakt 1/16 kvantisering.

Det dÀr med REX-filer lÄter intressant. Finns det nÄn sida med mer info om detta?

drloop (oregistrerad)
Postat

I Reason 4 can man kolla i manualen sidan 108:

Creating your own ReGroove patches

Eller sÄ nÀr du satt midiklippen frÄn Dr Rex till midispÄr sÄ höger klicka pÄ midispÄret och vÀlj "Get groove from clip".

Sedan can man pasta in "grooven" dÀr man behöver den, dvs quantize...

Coolt som bare den!

Postat
I Reason 4 can man kolla i manualen sidan 108:

Creating your own ReGroove patches

Eller sÄ nÀr du satt midiklippen frÄn Dr Rex till midispÄr sÄ höger klicka pÄ midispÄret och vÀlj "Get groove from clip".

Sedan can man pasta in "grooven" dÀr man behöver den, dvs quantize...

Coolt som bare den!

Jag anvÀnder Cubase studio 4. Finns det nÄt liknande dÀr?

drloop (oregistrerad)
Postat
I Reason 4 can man kolla i manualen sidan 108:

Creating your own ReGroove patches

Eller sÄ nÀr du satt midiklippen frÄn Dr Rex till midispÄr sÄ höger klicka pÄ midispÄret och vÀlj "Get groove from clip".

Sedan can man pasta in "grooven" dÀr man behöver den, dvs quantize...

Coolt som bare den!

Jag anvÀnder Cubase studio 4. Finns det nÄt liknande dÀr?

Japp, nÄt med ett Q i verktygen fixar grejen. Minns inte rikigt hur det funkar i Cubase...

  • 1 Ă„r senare...
Postat
Jag undrar hur kvantisering egentligen fungerar, vad innebÀr det om man kvantiserar nÄgot i 1/8 eller 1/64. Vad stÄr vÀrdena för?

AlltsÄ,hur ska man tÀnka nÀr man ska kvantisera?

HjÀrtligt tack frÄn lrs

Du kan ju se ett nice exempel hĂ€r 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.