Jump to content
Annons

Cascada bas?


djstyler

Recommended Posts

Har alla plugins han använder och alla samplepacks men hittar ändå inte den basen han använder i många av Cascadas* låtar och även många egna. Har försökt med en pitchbass variant av dom flesta i Vengeance Ultimate Bass, men låter ändå inte som den.

Någon som råkar veta hemligheten? 🙂 Håller på att bli galen över detta!

Vill endast ha seriösa svar!

*T.ex: A never ending dream (http://youtube.com/watch?v=A0nXZJjRlYE)

Redigerat av djstyler
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag tycker det låter som en vanlig Pitch Bass. Här är ett exempel: Bass

Förstår dock inte varför du måste ha exakt samma som han. Skapa något eget istället 😆.

Peace

Jag har bara fått för mig att återskapa låtar, vet inte varför eftersom jag inte gör något när jag väl har det framför mig... 🙂

t.ex: Jag vet kick, clap och hihat som basshunter och cascada och kobojsarna använder. Även saw leads för all dom tre... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tycker det låter som en vanlig Pitch Bass. Här är ett exempel: Bass

Förstår dock inte varför du måste ha exakt samma som han. Skapa något eget istället 😆.

Peace

Jag har bara fått för mig att återskapa låtar, vet inte varför eftersom jag inte gör något när jag väl har det framför mig... 🙂

t.ex: Jag vet kick, clap och hihat som basshunter och cascada och kobojsarna använder. Även saw leads för all dom tre... 😆

Dessutom är det inte en sån bass jag är ute efter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Emili01 är inne på rätt spår, men du behöver väl skruva till ljudet lite för att det ska låta rätt. Typ lite mer portamento (det är vad det brukar kallas i Reason iaf) eller liknande. Annars finns det en massa samplingsbibliotek med Hardstyle basar som man kan använda i vanliga Euro Dance låtar som Basshunter, Cascada mfl.

Lyssna på demot:

http://www.bestservice.de/detail.asp/fr/be...44a66p249p71p13

Redigerat av morge
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Emili01 är inne på rätt spår, men du behöver väl skruva till ljudet lite för att det ska låta rätt. Typ lite mer portamento (det är vad det brukar kallas i Reason iaf) eller liknande. Annars finns det en massa samplingsbibliotek med Hardstyle basar som man kan använda i vanliga Euro Dance låtar som Basshunter, Cascada mfl.

Lyssna på demot:

http://www.bestservice.de/detail.asp/fr/be...44a66p249p71p13

Det är exakt den första basen jag är ute efter men hittar den inte och jag har förresten det samplepacket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid bra att lära sig hur andra gör av det man gillar, men att ta det ett steg längre för att göra ditt eget avtryck på resultatet är ett starkt råd jag kan ge. Förena nytta med nöje s.a.s.

Lyssnar nu på Vengeance demo't som det länkas till och.. nu har jag inte lyssnat på det du gör, men det ligger en hel del effekter på Vengeancedemot vilket gör otroligt mycket för den subjektiva lyssningsupplevelsen.. speciellt delayer är väldigt effektivt för att liva upp en annars stel ljudbild, men att lägga på delay på bas måste hanteras varsamt för att inte sabba kickens feta bakdel.

Ett trick man kan använda är att skicka basen till en sendeffekt och dämpa bort bas på den delayade signalen för att få rumslokalisering utan att gröta lågbasen för kicken

Kan också nämna att det är ofta handlar om små nyanser som 'makes or breaks' en annars bra mix.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid bra att lära sig hur andra gör av det man gillar, men att ta det ett steg längre för att göra ditt eget avtryck på resultatet är ett starkt råd jag kan ge. Förena nytta med nöje s.a.s.

Lyssnar nu på Vengeance demo't som det länkas till och.. nu har jag inte lyssnat på det du gör, men det ligger en hel del effekter på Vengeancedemot vilket gör otroligt mycket för den subjektiva lyssningsupplevelsen.. speciellt delayer är väldigt effektivt för att liva upp en annars stel ljudbild, men att lägga på delay på bas måste hanteras varsamt för att inte sabba kickens feta bakdel.

Ett trick man kan använda är att skicka basen till en sendeffekt och dämpa bort bas på den delayade signalen för att få rumslokalisering utan att gröta lågbasen för kicken

Kan också nämna att det är ofta handlar om små nyanser som 'makes or breaks' en annars bra mix.

Lycka till

Tack så väldigt mycket, ibland blir man missnöjd med alla jokrar som svarar oseriöst medans det finns bra människor som svarar seriöst och då blir man stolt över Sverige! Tack alla som svarat på detta inlägget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...