Jump to content
Annons

Fixa mindre "hemstudio"?

Recommended Posts

Hej alla!

Efter att ha hållt på med musik i 7 år är det verkligen dags att fixa så man kan spela in lite här hemma. I mitt musikrum har jag ett antal instrument ex. gitarrer och keyboard. Allt detta har jag kopplat till min PA-anläggning (Alto 8.500). Sedan ett tag tillbaka har jag spelat in med hjälp av line-in ingången på datorn, då jag kopplat två rca-kontakter till h/v ut på mixern -> en 3.5 mm plugg.

Kvalitén på detta har väl varit hyfsat men krångligt som f*n. Jag har alltså 2 mikrofoner, två gitarrer, en keyboard och lite annat kopplat till min PA-anläggning. Hur ska jag göra för att kunna spela in på lättaste sättet? En av mickarna är en nyköpt Sennheiser-mikrofon (inte studio-mick alltså) för jag skulle ha den när man spelar ute. Denna är tänkt att jag ska använda till sången på mina inspelningar. Den andra micken är kass och används i princip aldrig.

x Lättast vore om jag kunde spela in med min bärbara, ex med ett USB-kort? Är detta att föredra isf?

x Ist för att använda RCA-utgångarna måste väl MAIN OUT (tele) h/v från mixern vara ett bättre alternativ?

x Hittils har jag spelat in lite med Cubase, finns det något lättare program (jag spelar i princip bara in spåret sen slänger dit lite reverb) så känns onödigt med så mycket funktioner.

x Kan man spela in allt samtidigt? Eller måste man spela in en kanal med gitarren, en med keyboard, en med sången osv.

Jag är som sagt inte så insatt i detta område, men min huvudfråga är ju som sagt hur jag bör koppla från anläggningen för att få ett så bra ljud som möjligt, och vilket ljudkort jag bör köpa.

Fler frågor kommer nog komma upp framöver.

Tacksam för hjälp!

/Jonathan

Annons

Om jag var du så skulle jag gå förbi PA-anläggningen helt och hållet. Jag skulle köpa ett ljudkort med minst två pre-amps i och DI-ingång på minst en av kanalerna, samt fantommatning.

Detta gör att du direkt kan koppla minst två mikrofoner, eller en mikrofon plus en elgitarr, osv och få två separata spår i din DAW åt gången. Om du vill spela fler instrument samtidigt (om du har band osv) så skulle jag köpa ett ljudkort med fler ingångar och pre-amps helt enkelt.

//Anders

Om jag var du så skulle jag gå förbi PA-anläggningen helt och hållet. Jag skulle köpa ett ljudkort med minst två pre-amps i och DI-ingång på minst en av kanalerna, samt fantommatning.

Detta gör att du direkt kan koppla minst två mikrofoner, eller en mikrofon plus en elgitarr, osv och få två separata spår i din DAW åt gången. Om du vill spela fler instrument samtidigt (om du har band osv) så skulle jag köpa ett ljudkort med fler ingångar och pre-amps helt enkelt.

//Anders

okej, jag kör dock bara akustisk gitarr, men ingen skillnad?

det blir alltså inte bra ifall jag skulle köra allting i anläggningen och köra det till ett spår på datorn?

helst vill jag komma undan så billigt som möjligt, då jag kanske ska köpa en ny gitarr snart också. jag har inget band utan det är högst 2 personen som ska lira samtidigt.

har du något förslag på ljudkort? helst externt som sagt, usb?

//Anders

det blir alltså inte bra ifall jag skulle köra allting i anläggningen och köra det till ett spår på datorn?

helst vill jag komma undan så billigt som möjligt, då jag kanske ska köpa en ny gitarr snart också. jag har inget band utan det är högst 2 personen som ska lira samtidigt.

Bra och bra, det beror helt på mixern du kör igenom och hur denna färgar, vilket jag antar du inte gillar eftersom frågan kommer på tal. Jag hade en liten PA-anläggningen med inbyggd mixer under mina år som trubadur, denna lät exempelvis inte alls bra att spela in igenom. Nackdelen blir ju också om du kör allt till ett spår att du inte kan ställa volymer och lägga effekter på de separata spåren i efterhand. En DI-ingång kan du även koppla akustisk gitarr till om denna har en mikrofon och utgång, exempelvis stålsträngade. Men det ljudet blir inte så bra, utan bättre är i så fall att micka upp gitarren. Förslag på ljudkort kan jag inte ge dig då jag inte själv testat så många fler än det jag har själv, men det finns många här som säkerligen kommer ge dig råd om det.

//Anders

//Anders

Bra och bra, det beror helt på mixern du kör igenom och hur denna färgar, vilket jag antar du inte gillar eftersom frågan kommer på tal. Jag hade en liten PA-anläggningen med inbyggd mixer under mina år som trubadur, denna lät exempelvis inte alls bra att spela in igenom. Nackdelen blir ju också om du kör allt till ett spår att du inte kan ställa volymer och lägga effekter på de separata spåren i efterhand. En DI-ingång kan du även koppla akustisk gitarr till om denna har en mikrofon och utgång, exempelvis stålsträngade. Men det ljudet blir inte så bra, utan bättre är i så fall att micka upp gitarren. Förslag på ljudkort kan jag inte ge dig då jag inte själv testat så många fler än det jag har själv, men det finns många här som säkerligen kommer ge dig råd om det.

//Anders

jag har alltså alto-mixern. hur denna "färgar" har jag ingen aning om.. men ljudet i den är mycket bättre än ljud jag hört där anläggningarna legat på minst dubbla priset.. det är inget man rekommenderar alltså att spela in allting samtidigt? tar ju så lång tid att köra ett och ett 🙂

jag skulle också gärna vilja ha lite förslag på ljudkort runt 1500 kr, då jag inte vill lägga ut för mycket pengar på det. vill först se om jag kommer använda det osv. på "E-mu Tracker Pre USB" finns det ju en stereo-ingång (verkar vara 3.5mm plugg). ingen bra kvalite med att köra genom denna eller om man nu skulle koppla main h/v ut på mixern till denna?

dessutom, jag har ju ingen studio-mik.. men hur stor skillnad är det egentligen? micken jag har, en helt vanlig dynamisk ligger på runt 1300 kr.

ljudet blir alltså inte bra om man kör gitarren via tele? xlr då? eller man måste micka upp den?

samt, någon som har lite nybörjar-guider osv som man kan tänka på när man börjar spela in?

tack för all hjälp hittils! : )

Edited by jonathanstensson