Jump to content
Annons

Uppmickning och Mixningsfrågor live


vippran

Recommended Posts

Hejhej!

Jag vet inte om detta är rätt plats att fråga det här men jag kunde inte hitta någon bättre.

Jag och mitt jazzfusion/soul-band ska spela live på ett torg om några dagar och min plan är då, med risk för blåst osv, att mica upp vårat trumset, lineá bas och gitarrförstärkare, och på något sätt mica upp saxofonen (vi har ingen mic man fäster på saxen).

Det jag undrar är:

Vad jag kan använda för mic till saxofonen?

Är en bra idé att lineá både bas och gitarrförstärkare?

Hur ska man på ett bra sätt mixa de olika instrumenten (i stora drag) på mixerbordet, för att sång ska komma fram bra?

Ha det bra!

mvh / Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

det mesta beror på vad ni har för grejor att tillgå. En klassiker är ju att micka gitarrförstärkaren med en SM57:a. Det brukar funka bra även om man ibland får skruva lite. Basen brukar gå bra att linea efter förstärkaren.

det allra bästa att micka en saxofon med är såklart en mick man sätter på klockan, t.ex. Beta 98H/C. Annars är det vanligt att man använder dynamiska mickar typ SM57. Själv föredrar jag kondensatormickar (både när jag spelar själv och när jag mixar). AKG C535 och Shure Beta 87a är mina favoriter men det mesta funkar nog. Man får ta det lite försiktigt så det inte rundar bara...

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...