Jump to content
Annons

PreSonus FP10


Recommended Posts

Tjena, jag är ju ingen fena på teknisk mumbo jumbo, så jag slänger ut en fråga.

Har tänkt att köpa ljudkortet PreSonus FP10, men så kom jag att tänka på att jag har en massa mikrofoner som behöver ström för att fungera, hur gör jag då? Måste jag ha en "pipeline" för att få det att fungera?

Länk till ljudkortet: http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=3

Min tanke är att köpa ny musikdator efter sommaren och använda mig av ett firewire ljudkort, är det här den bästa lösningen, eller finns det smartare lösningar? Andra ljudkort som tex kan skicka strömmen?

/ fredrik

Ps: Om jag köper grejer från tex USA fungerar de här då, tex en analog kompressor, eller måste man ha någon slags omvandlare så att det inte blir knas med strömmen? Mitt huvud är inte riktigt med mig just nu...

Redigerat av FredrikMikaelsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om dina mickar behöver ström (dvs phantom power) kan du aktivera det i grupper om fyra på FP10:an. Det sitter två knappar längst till vänster som lyser blått när phantom power är på.

Om du köper grejjer från USA behöver du en sorts transformator som växlar om strömmen till svensk dito - alternativt att du hittar en europeisk strömadapter.

Jag köpte ny dator samt ett FP10 förra sommaren och de skickade med en europeisk strömadapter. Det här var visserligen från ett företag som specialicerar sig på att bygga musikdatorer. Jag vet inte om du kan få samma service från Music123 eller liknande affär i USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tycker du ljudkortet fungerar, + - ? Vad saknar du, vad är du mest nöjd med?

/ F

Om dina mickar behöver ström (dvs phantom power) kan du aktivera det i grupper om fyra på FP10:an. Det sitter två knappar längst till vänster som lyser blått när phantom power är på.

Om du köper grejjer från USA behöver du en sorts transformator som växlar om strömmen till svensk dito - alternativt att du hittar en europeisk strömadapter.

Jag köpte ny dator samt ett FP10 förra sommaren och de skickade med en europeisk strömadapter. Det här var visserligen från ett företag som specialicerar sig på att bygga musikdatorer. Jag vet inte om du kan få samma service från Music123 eller liknande affär i USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerar hur bra som helst. Jag har inga klagomål förutom att av/på-knappen sitter på baksidan av ljudkortet vilket är lite krångligt då jag har satt fast det i ett rack.

Annars är latencyn låg och kvaliteten bra. Det är möjligt att jag köper ett nytt ljudkort om något år men då blir det i en helt annan prisklass. Och dessutom vill jag verkligen kunna höra skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...