Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan allesammans!!

Först och främst måste jag tacka alla som har hjälpt mig med alla frågor jag har skrivit upp här på forumet, TACK SÅ MYCKET!!

Nu är det så att jag har köpt ett par studiomonitorer (KRK VXT 8) och tycker dem fungerar super och leveraerar ett jätte bra ljud 😄

Nu är det så att jag undrar om man skulle behöva några vanliga högtalare (ej monitorer) i sin studio för att höra hur ens musik låter i OLIKA högtalare, så att säga. Är detta en nödvändighet, och om det nu är så, vad finns det för ärliga "vanlkiga" högtalare att köpa då?

Jag fick denna ide när jag tittade på "Charles dye - mixit like a Record" där han hade ett par små men som hans kallade dem "ärliga" datorhögtalare, som han växlade mellan.

MVH//John !!Tack på förhand!!

Annons
Postat

Huvudsaken är att du lär dig hur dina monitorer låter! Om de är bra (och det ska de du köpt vara!) och om du kan dem bra, så ska det inte behövas andra högtalare. Men å andra sidan skadar det aldrig att dubbelkolla sin mix...

Så börja med att lyssna, lyssna och åter lyssna i dina nya monitorer. Lyssna på sådan musik du kan utan och innan, så att du känner hur det låter i dina nya monitorer.

Postat
Hejsan allesammans!!

Först och främst måste jag tacka alla som har hjälpt mig med alla frågor jag har skrivit upp här på forumet, TACK SÅ MYCKET!!

Nu är det så att jag har köpt ett par studiomonitorer (KRK VXT 8) och tycker dem fungerar super och leveraerar ett jätte bra ljud 😄

Nu är det så att jag undrar om man skulle behöva några vanliga högtalare (ej monitorer) i sin studio för att höra hur ens musik låter i OLIKA högtalare, så att säga. Är detta en nödvändighet, och om det nu är så, vad finns det för ärliga "vanlkiga" högtalare att köpa då?

Jag fick denna ide när jag tittade på "Charles dye - mixit like a Record" där han hade ett par små men som hans kallade dem "ärliga" datorhögtalare, som han växlade mellan.

Det kan ju vara bra att ha en liten budgetstereo ståendes vid mixplats som är inkopplad så att man kan skifta lätt och kolla hur det låter. Det är ju bara bra om den låter lite sämre än monitorerna gör. Sen borde man ju ändå gå och lyssna på lite olika ställen i slutskedet av produktionen för att se hur det låter.

Postat

personligen har jag varit helt anal när det gäller att lyssna på mixen i olika högtalare. när det var som värst lyssnade jag i:

> sunkig mono-tv

> två olika par datorhögtalare.

> hemmastereon, med två olika par högtalare

> tre par hörlurar; slutna, halvöppna och snäckor.

> jobbstereon

> PA:t i en teatersalong

> PA:t i en klubbmiljö

jag jobbade på en teater och dj:ade som hobby.

föga överraskande var det svårast att få "fet techno" att låta bra i datorhögtalare.

Men jag tycker inte att du ska köpa nåt extra. lyssna via de ljudkällor du har.

drloop (oregistrerad)
Postat
personligen har jag varit helt anal när det gäller att lyssna på mixen i olika högtalare. när det var som värst lyssnade jag i:

> sunkig mono-tv

> två olika par datorhögtalare.

> hemmastereon, med två olika par högtalare

> tre par hörlurar; slutna, halvöppna och snäckor.

> jobbstereon

> PA:t i en teatersalong

> PA:t i en klubbmiljö

jag jobbade på en teater och dj:ade som hobby.

föga överraskande var det svårast att få "fet techno" att låta bra i datorhögtalare.

Men jag tycker inte att du ska köpa nåt extra. lyssna via de ljudkällor du har.

Skönt att höra att fler är som jag.

Lyssnar i

Hörlurar:

Sennhieser PX100

Beyerdynamics DT-220

Högtalare:

Blue Sky MediaDesk.

Dali nåt

Philips sub sat system i köket.

Philips SB290 resehögtalare

Bilen...

Med mera...

Ja, så är livet... höhö

Leeroy (oregistrerad)
Postat
Hejsan allesammans!!

Jag brukar alltid dubbelkolla med nån helt vanlig hemmasterio, typ nått man har i köket, för det är ju sånna största delen av befolkningen har. Inte så många som har dyra system och djurar musik i dom. Så jag skulle rekomendera att köpa nån på siba eller nåt för typ 499:-

Postat

Lär dig "känna" dina monitorer jämtemot ditt tidigare primära val vid lyssning av musik, då brukar man få en väldigt bra uppfattning om hur det låter generellt.

Du kan också spela den klara mixen i hemmastereon och i ett par bra lurar samt ett par usla snäckor (då dessa är helt olik den andre).

Kan också rekommendera att spela i en bilstereo också om du har en sådan att tillgå.

(Dessa färgar hela ljudbilden så man ligger i pöl av tårar.)

Postat

Tack så mycket allesammans, jag får se vad jag kan hitta på när det gäller "vanliga" högtalare så att säga.

En annan liten fråga som jag funderat på nu under siskussionen, om man nu ska lära klänna sina monitorer, är det då inte bra att lyssna på mixen i ett par andra högtalare för att få reda på om man tolkat ljudbilden man lärt sig höra i sina monitorer, är "rätt", så att säga.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.