Jump to content
Annons

Effekter på gitarr, vid inspelning eller vid mixning


Davidiot

Recommended Posts

Halloj!

Hittade ingen tråd som gav svar på detta så jag skapar en.

Låt säga att jag spelar in gitarr med reverb och delay från själva förstärkaren. Kommer då det bli ett helvette för den som ska mixa och ha sig när det reverb som jag använder och det delay jag använder inte är "samma" som han/hon har tillgång till i sitt program. Tanken är väl att man vid mixning håller på med effekter till hela mixen? Är helt ny på detta med inspelning och särskilt mixning så därför måste jag ställa en så dum fråga. tack för tips och hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om poängen med reverbet är att det ska vara ett schysst fjäderreverb från en bra Fenderstärkare, använd det då redan vid inspelningen. Vill du bara få ljudet lite luftigare kan du vänta till mix. Om du vet att det är just det reverbet och delayet som ska vara med så finns det ingen anledning att vänta med det. Men är du osäker så kan du ta det senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Hittade ingen tråd som gav svar på detta så jag skapar en.

Låt säga att jag spelar in gitarr med reverb och delay från själva förstärkaren. Kommer då det bli ett helvette för den som ska mixa och ha sig när det reverb som jag använder och det delay jag använder inte är "samma" som han/hon har tillgång till i sitt program. Tanken är väl att man vid mixning håller på med effekter till hela mixen? Är helt ny på detta med inspelning och särskilt mixning så därför måste jag ställa en så dum fråga. tack för tips och hjälp

om du inte är HELT säker på att effekten du använder vid inspelning är den du verkligen vill ha - använd den inte

speciellt inte reverb

Link to comment
Dela på andra sajter

tack Emil och Demonproducenten, låt säga att jag vet att det är det reverd/ljud jag vill ha på gitarren , men blir det konstigt att ha ett reverb på solon, och ett annat på andra delar och den andra gitarren?

det behöver det inte bli, det är mest en fråga om tycke å smak

ibland vill man ge illusionen av att allt spelas i "samma rum" å då försöker man ha samma klang på reverb

ibland vill man bara ha en effekt man tycker låter bra passar ett visst instrument å det kan funka lika bra även om det ligger annat reverb på andra saker

inte alls ovanligt att det ligger ett rum på trummor men en plate på tex sång

sololjud kan ofta skilja från kompljud

Link to comment
Dela på andra sajter

tack Emil och Demonproducenten, låt säga att jag vet att det är det reverd/ljud jag vill ha på gitarren , men blir det konstigt att ha ett reverb på solon, och ett annat på andra delar och den andra gitarren?

det behöver det inte bli, det är mest en fråga om tycke å smak

ibland vill man ge illusionen av att allt spelas i "samma rum" å då försöker man ha samma klang på reverb

ibland vill man bara ha en effekt man tycker låter bra passar ett visst instrument å det kan funka lika bra även om det ligger annat reverb på andra saker

inte alls ovanligt att det ligger ett rum på trummor men en plate på tex sång

sololjud kan ofta skilja från kompljud

Spinner på vidare.

Man kan lägga samma rumsklang på solot som på sången. Det kan kännas naturligt.

Om solot ligger ensamt. Ligger det solo bakom sången ( läs samtidigt ) kan man peta på lite extra rumsklang på solot för att plocka det en bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...