Vallhagen Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 Tjena! Precis ny hĂ€r pĂ„ forumet, och med fullstĂ€ndigt ny utrustning har jag fsts en massa undringar. Först ut Ă€r "optimera-PCn-för-ljudinspelningar-frĂ„gan": Jag har en bĂ€rbar HP-Compac NX7010 och ett Audiophile USB-ljudkort. Maskineriet verkar funka (det lĂ„ter) efter diverse om-och-avinstallationer (SP2 fĂ„r t ex vĂ€nta...) Till ljudkortet följde adapted-versioner av Reason och Ableton Live; dessa program tillsammans med Sonar 3-trial frĂ„n Studio nr 6 ger mig tillrĂ€ckligt att leka med fram till jul Ă„tminstone đ Jag fick (för en vecka sen) en hint om en bra webplats för PC-optimering; www.xpmusic.net. Nu har jag inte kunnat lĂ€sa den sidan (pĂ„ en vecka). NĂ„n som vet var den tagit vĂ€gen? Eller nĂ„n som har andra tips pĂ„ hemsidor, eller kanske goa tips att presentera hĂ€r pĂ„ forumet? Jag vill konfigurera burken för fler anvĂ€ndare; en "musik-boot" och ett par vanliga "surfa-rita-skriv-i-word-anvĂ€ndare". mvh Bengan
MusicGene Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 tja, det Àr ju bara att lÀsa igenom de otaliga trÄdar som skrivits i frÄgan.
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 sök pÄ XP + tips 'n trick, optimizing och liknande i nÄn sökmotor du gillar sjÀlv hittar jag det mesta via eniro och google Botten upp!
Fredster Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 Ska du ha datorn primĂ€rt för inspelning av musik/audio kan du göra mycket för att fĂ„ den mer lĂ€mplig för detta Ă€nda mĂ„l. MĂ„ste man vara datatekniker för att ha hjĂ€lp av datorn i musikskapandet? Ja, tyvĂ€rr Ă€r det sĂ„. Men du har tur idag đ , för hĂ€r nedan kommer din utbildning för detta Ă€ndamĂ„l. Du slipper exprimentera och studera sĂ„dana hĂ€r saker i ett Ă„rtioende (som vi fĂ„tt göra). Följ bara detta: KABLAR Byt ut de vanliga IDE-kablarna mot ATA133 kablage. De har samma kontakter som vanliga IDE-kablar men dubbelt sĂ„ bred buss (fler kablar), vilket ger förutsĂ€ttning för snabbare hĂ„rddiskhantering, förutasatt att hĂ„rddisken stödjer detta (vilket de flesta nya hĂ„rdiskar klarar). En sĂ„dan kabel kostar bara nĂ„gra tior. BIOS Du kan aktivera PnP operative system i BIOS, för enklare instĂ€llningar. Men mĂ„nga anvĂ€ndare föredrar att göra instĂ€llningar i BIOS i stĂ€llet. HĂ RDDISKAR Ha tvĂ„ snabba hĂ„rddiskar som snurrar med minst 7200rpm (varv/minut). PĂ„ hĂ„rddisk 1 gör du tvĂ„ partitioner och pĂ„ hĂ„rddisk 2 gör du 1 partition (eller eventuellt fler). PĂ„ den första IDE-bussen sĂ€tter du hĂ„rdisk 1 (master) och CD-spelare/brĂ€nnare eller liknande (slave). Dessa enheter delar busshastigheten med varandra. PĂ„ den första partitionen lĂ€gger du alla program och sĂ„nt. Den andra partitionen har du för det virtuella minnet, ljudbibliotek, till ghostfilerna, samt kanske som temporĂ€r backupdisk för dina wav-filer. PĂ„ den andra IDE-bussen sĂ€tter du hĂ„rddisk 2 (master) som du har till wav-filerna (ljudfilerna). Denna hĂ„rddisk delar nu inte busshastighet med nĂ„got annat, och Ă€r alltsĂ„ snabbare. SCSI-hĂ„rddiskar Ă€r kĂ€nda för snabbhet. De kan lĂ€sa och skriva samtidigt, vilket inte IDE-diskar kan. Men de moderna IDE-diskarna Ă€r idag nĂ€stan lika kraftfulla. Ett bra köp Ă€r IBMs Deskstar-hĂ„rddiskar, som Ă€r bĂ„de billiga och har hög prestanda. HĂ„rddisk 1 (systemdisken) behöver inte vara större Ă€n 20Gb. HĂ„rddisk 2 (till ljudfilerna) ska vara sĂ„ stor som möjligt, och lite till. I Windows 98 med FAT32 fĂ„r diskenheterna dessa beteckningar: HĂ„rddisk 1 IDE-bus 1 (master) Partition 1 C:\ HĂ„rddisk 1 IDE-bus 1 (master) Partition 2 E:\ CD IDE-bus 1 (slave) G:\ eller sista enhetsbeteckning HĂ„rddisk 2 IDE-bus 2 (master) Partition 1 D:\ HĂ„rddisk 2 IDE-bus 2 (master) Partition 2 F:\ om du har 2 partitioner I Windows XP med NTFS fĂ„r diskenheterna dessa beteckningar: HĂ„rddisk 1 IDE-bus 1 (master) Partition 1 C:\ HĂ„rddisk 1 IDE-bus 1 (master) Partition 2 D:\ CD IDE-bus 1 (slave) E:\ HĂ„rddisk 2 IDE-bus 2 (master) Partition 1 F:\ HĂ„rddisk 2 IDE-bus 2 (master) Partition 2 G:\ om du har 2 partitioner OPERATIV SYSTEM Windows 98 och Windows XP (pĂ„ NTFS) Ă€r de bĂ€sta Windows-operativsystemet för musik/audio-inspelning pĂ„ PC idag. TyvĂ€rr finns det inte sĂ„ mycket varken program eller drivrutiner till Windows 2000. Windows Millenium sĂ€tter ner prestandan betydligt i sequenserprogrammen, dessutom Ă€r det lĂ„ngt ifrĂ„n fĂ€rdigutvecklat (dvs. det Ă€r mĂ„nga buggar i systemet som lurar). Men det Ă€r dĂ€remot ett bra operativsystem för en speldator. INSTALLATION Installera ett sĂ„ rent system som möjligt. FĂ„ först all hĂ„rdvara med dess drivrutiner att fungera, innan du börjar installera programmen. GRAFIK KORT En av de vanligaste orsakerna till att en dator krĂ„nglar och lĂ„ser sig Ă€r grafikkortet. Normalt ska du ha et sĂ„ kraftfullt grafikkort som möjligt, men för musik och ljudinspelning gĂ€ller detta absolut inte - tvĂ€rtom. De kraftfulla spelgrafikkorten drar sĂ„ mycket prestanda som möjligt frĂ„n annat till grafiken. Frigör dessa resurser till ljudet istĂ€llet. Grafikkorten kan anvĂ€nda nĂ„gon av dessa tvĂ„ olika bussar: PCI-bussen (vit pĂ„ moderkortet) AGP-bussen (brun pĂ„ moderkortet och mindre Ă€n PCI-bussen). Alla PCI-bussar (med norrmalt 4-5 kortplatser) delar pĂ„ en bandbredd (132 Mb/s.). AGP Ă€r flera gĂ„nger snabbare. Detta kan skapa problem. Men ett AGP-kort Ă€r bĂ€ttre Ă€n PCI-kort i alla fall. De tar det inte resurser frĂ„n PCI-bussen. Vid utvĂ€rderingar vi gjort med PCI kort och AGP-kort i samband med inspelning av musik har det visat i ett flertal fall att problemen dramatiskt minskat med AGP-kort. Skulle det vara grafikkorts relaterade problem - byt grafikkort! Matrox och S3-baserade grafikkort fungerar ofta bra. Rena spelkort som 3dfx/Voodoo och Geforce-baserade grafikkort Ă€r inte sĂ„ jĂ€ttelĂ€mliga för Ă€ndamĂ„let. Ett Matrox grafikkort Ă€r ett sĂ€kert kort. OPTIMERA WINDOWS XP FĂR INSPELNING AV AUDIO & MUSIK Genom att anpassa resurserna i datorn för audio kan man vinna mycket prestanda i Windows genom att Ă€ndra följande parametrar i Windows XP: VĂ€lj bort ACPI under installationen av Windows XP Under uppstarten av Windows XP och 2000 installationen kommer efter en kort stund ett meddelande som sĂ€ger 'Press F6 if you need to install a third-party SCSI or RAID driver'. Tryck pĂ„ datorns F5 tangent istĂ€llet. VĂ€lj sedan 'Standard PC'. Detta vĂ€ljer bort ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) Prestanda Start -> Kontrollpanelen -> (i klassiskt lĂ€ge) System -> Avancerat -> Prestanda: - Visuella Effekter: Justera för bĂ€sta prestanda - Avancerat -> SchemalĂ€ggning Av Processor: BakgrundstjĂ€nster - Avancerat -> Virtuellt minne-> Ăndra Ăndra det virtuella minnet till en partition som inte innehĂ„ller operativsystemet eller wavfilerna. Om du bara har 2 partitioner sĂ„ lĂ„t det virtuella minnet vara pĂ„ C:\ ).Egen Storlek: Storleken ska vara dubbelt sĂ„ mycket Ă€n RAM-minnet, men behöver inte vara större Ă€n 768Mb. Om du har 1024 Mb RAM eller mer behöver du inte virtuellt minne alls. Avsluta med Aktivera - System Ă terstĂ€llning: SlĂ„ av Ă„terstĂ€llning av alla diskenheter - Advanced -> Error Reporting -> Disable Error Reporting This doesn't effect the performance but is a good thing to do for be excused from the annoying Error Reports to Microsoft at all times of the day SkrĂ€pfiler Start -> Sök -> Alla Filer Och Mappar: Markera allt under den första fliken och tryck pĂ„ OK Diskdefragmentering Start -> Alla Program -> Tillbehör -> Systemvertyg-> Diskdefragmenteraren: Kör detta program ofta pĂ„ alla hĂ„rddiskarna - det snabbar upp diskĂ„tkomsten, speciellt pĂ„ disken som wav-filerna lĂ€ggs pĂ„ ANTIVIRUS PROGRAM SjĂ€lvklart ska du ha ett bra antivirusprogram i datorn. (t.ex. Norton antivirus). Men nĂ€r sequenserprogrammet/audioprogrammet körs: stĂ€ng av antivirusprogrammet - det suger mycket resurser frĂ„n det du ska ha dem till (Norton Antivirus tar t.ex. 10% av systemresurserna). GHOST Ghost Ă€r ett program frĂ„n Norton/Symantex som man enkelt gör en backup med frĂ„n enhet C:\ pĂ„ nĂ„gra minuter . LĂ€gg ghostfilen som du gör av partition C:\ pĂ„ t.ex. hĂ„rddisk 1, partition 2, dvs. D:\. Gör först en ghost pĂ„ ett rent system dĂ€r all hĂ„rdvara fungerar och systemet Ă€r optimerat. Gör sedan nĂ„gra ghostningar efter hand som programmen installeras och du ser att systemet fungerar. Detta gör att du lĂ€tt, pĂ„ nĂ„gra minuter kan "backa bandet" dit du var nĂ€r allt fungerade. Detta kommer spara dig dagar - för varje gĂ„ng du Ă„terstĂ€ller C:\, vilket du ska göra ofta. Detta kommer hĂ„lla systemet rent och frĂ€cht. Rekommenderas varmt! AnvĂ€nder du ett operativsystem med NTFS som filsystem (t.ex. Windows XP) gĂ„r det enklast om du har Ghost 2002, Ghost 7.0 eller senare. Alla filer du skapar (audiofiler osv) lĂ€gger du pĂ„ nĂ„gon annan partition, sĂ„ skrivs de inte över nĂ€r du ghostar om systemet GĂRA EN GHOST FIL En Ghost-fil gör hela innehĂ„llet pĂ„ en partition till en fil - alla program och instĂ€llningar med drivrutiner osv. Man kan ha en massa olika Ghost-filer som man kan gĂ„ tillbaka till - t.ex. rent system, grundprogrammen, alla programmen, olika konfigurationer osv. De kan lĂ€ggas pĂ„ en hĂ„rddisk (inte samma partition som den som ska ghostas) eller/och CD. Man kan göra Ghostfilen frĂ„n Windows. Arbeta inte med nĂ„gra program under tiden du gör en Ghostning. Om du jobbar frĂ„n DOS anvĂ€nder du piltangenterna, TAB och ENTER. SĂ„ hĂ€r gör du: Ăppna Ghost.exe VĂ€lj Lokal VĂ€lj Partition VĂ€lj To Image VĂ€lj vilken hĂ„rddisk du ska göra en Ghsot-fil av. Vanligtvis den översta (C:\ ) = vĂ€lj den och tryck pĂ„ OK VĂ€lj vilken partition pĂ„ hĂ„rddisken. Vanligtvis den översta (C:\ ) = vĂ€lj den och tryck pĂ„ OK VĂ€lj var Ghostfilen ska lĂ€ggas och vad den ska heta. Tryck sedan pĂ„ OPEN PĂ„ frĂ„gan om du vill komprimera filen - om du har en nĂ„got sĂ„ nĂ€r snabb dator svarar du HIGH - vilket gör filen till knappt halva storleken av innehĂ„llet pĂ„ partitionen du ska ghosta (vanligtvis C:\ ) NĂ€r Ghostfilen Ă€r klar Ă€r det bara att fortsĂ€tta med att anvĂ€nda datorn. Tips! Spara alla filer som t.ex. dokument, lĂ„tar, wav-filer osv pĂ„ en annan partition Ă€n C:\ sĂ„ skrivs inte de över nĂ€r du sedan Ă„terstĂ€ller partitionen frĂ„n Ghostfilen (som du bör göra ofta för att ha ett snabbt och sĂ€kert system) Ă TERSTĂLLNING FRĂ N EN GHOST FIL NĂ€r du aktiverar en ghostfil skrivs all information över pĂ„ den partition som du Ă„terskapar med Ghost - vanligtvis C:\. Kolla upp sĂ„ att det inte ligger nĂ„gra filer dĂ€r som du vill ha kvar. NĂ€r du Ă„terstĂ€ller en partition med Ghost mĂ„ste du göra det i DOS. AnvĂ€nd Piltangenterna och Tabulatorn för att ta dig fram. SĂ„ hĂ€r gör du: Ăppna Ghost.exe i DOS VĂ€lj Lokal VĂ€lj Partition VĂ€lj From Image Leta reda pĂ„ din fil VĂ€lj kĂ€ll partitionen - vanligtvis den översta = tryck ENTER VĂ€lj destinations hĂ„rddisk - vanligtvis den översta = tryck ENTER VĂ€lj destinations partition - vanligtvis den översta = tryck ENTER PĂ„ frĂ„gan om du ska fortsĂ€tta ladda partitionen svarar du Yes (Y) Nu laddas ghostfilen till partitionen. NĂ€r det Ă€r klart startar du om datorn, och den Ă€r exakt som den var nĂ€r du gjorde ghostfilen. Tips! Gör detta ofta sĂ„ hĂ„lls datorn frĂ€sch! Lycka till!! đ
Mossman Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 Jag fick (för en vecka sen) en hint om en bra webplats för PC-optimering; www.xpmusic.net. Nu har jag inte kunnat lĂ€sa den sidan (pĂ„ en vecka). NĂ„n som vet var den tagit vĂ€gen? antagligen Ă€r det sidan www.musicxp.net du menar. đ
Vallhagen Postat 19 oktober 2004 TrĂ„dstartare Postat 19 oktober 2004 Oj snabba bra svar! Tackar đ Javisst heter sidan ...musicxp... och inte ...xpmusic... Tack för det. Fredster: Tack för instruktionerna, ska genast börja meka.. Dock: jag ha en bĂ€rbar laptopmaskin, sĂ„ det dĂ€r med att fylla pĂ„ med flera interna HDar lĂ„ter sig icke göras. Ăr det fiffigt med extern (typ Firewire-) hĂ„rddisk? Eller Ă€r det överkurs tills den interna hĂ„rddisken Ă€r full? Och det dĂ€r med att konfigurera burken för fler anvĂ€ndare? Kan man t ex (i uppstarten) sĂ€tta en anvĂ€ndare (dvs jag/musik) att inte dra igĂ„ng Norton antivirus men lĂ„ta den stĂ„ kvar pĂ„ alla andra (alla tvĂ„) anvĂ€ndare? nu kör vi đ /Bengan
Vallhagen Postat 19 oktober 2004 TrÄdstartare Postat 19 oktober 2004 mitt system Àr XP pro. Det nÀmnde jag nog inte. Bengan igen
Fredster Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 mitt system Àr XP pro. Det nÀmnde jag nog inte.Bengan igen Man ska helst inte ha fler anvÀndarkonton......om det gÄr att undvika sÄ gör gÀrna det. Kör gÀrna en externt disk via firewire......det kan jag rekommendera.
Vallhagen Postat 22 oktober 2004 TrÄdstartare Postat 22 oktober 2004 Tackar för kreativa och bra tips. I huvudsak har jag följt rÄden ovan och "tunat" PC-n enligt musixp (eller var det xpmusic:D ) och hÄrd- o mjukvara rullar pÄ vettigt:) Det var nog 15 Är sen jag verkligen dök ner i en dator, sÄ man har lite att ta igen! Har kollat priser pÄ 160 GB FirewireHD oxÄ, men det fÄr vÀnta till efter jul. /Bengan tack igen Fredster m fl
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.