Pmm Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Hej! Har sökt lite pÄ nÀtet om kyrkotonarter. TÀnkte om nÄn som kan vill reda ut begreppen lite. HÀr nedan Àr lite info som jag hittat.... ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- Modala skalor (Kyrkotonarterna ingÄr i den) allt Àr bara C-dur, men frÄn olika startpunkter. ---------------- Skalor som endast anvÀnder vita tangenter men som inte börjar pÄ c eller a kallas för kyrkatonarter eller modala skalor. Dessa skalor Àr Àldre Àn dur och moll skalorna. Modala skalor förekommer i europisk folkmusik och ibland i populÀr musik. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- StÀmmer det att kyrktonarterna Àr "beslÀktade" med C-dur och a moll? Att man bara spelar pÄ dom vita tangenterna och skillnaden endast Àr startpunkten? En jonisk skala Àr det detsamma som en c-dur skala? En Eloisk samma som a-moll skala? Vad Àr vitsen med att kunna kyrktonarter Om tonerna Àr samma som i c-dur amoll? Visst blir klangen annorlunda men jag trodde kyrktonarter var svÄrt att lÀra sig. Vad Àr det jag missat? Tar man ackorden annorlunda jÀmfört med c-dur och a-moll skalor?
Johan Royen Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 StĂ€mmer det att kyrktonarterna Ă€r "beslĂ€ktade" med C-dur och a moll?Att man bara spelar pĂ„ dom vita tangenterna och skillnaden endast Ă€r startpunkten? En jonisk skala Ă€r det detsamma som en c-dur skala? En Eloisk samma som a-moll skala? Ja, nja, ja och ja, om du syftar pĂ„ eolisk. Eloise Ă€r en lĂ„t av Arvingarna. Vad Ă€r vitsen med att kunna kyrktonarter Om tonerna Ă€r samma som i c-dur amoll? đ Det intressanta Ă€r intervallen som blir möjliga med modala skalor. Exempelvis Ă€r den mixolydiska skalan i C identisk med durskalan förutom att B:et Ă€r sĂ€nkt en halvton till Bb. Visst blir klangen annorlunda men jag trodde kyrktonarter var svĂ„rt att lĂ€ra sig.Vad Ă€r det jag missat? Tar man ackorden annorlunda jĂ€mfört med c-dur och a-moll skalor? Okej, du har tre sekunder pĂ„ dig att rĂ€kna upp tonerna i en lokrisk skala som utgĂ„r frĂ„n F#! đ Det du har missat (tror jag) Ă€r att kyrkotonarterna bara handlar om intervall. Transponera skalorna som blir om du spelar pĂ„ de vita tangenterna till C sĂ„ förstĂ„r du. Nej eller ja beroende pĂ„ hur du menar. AnvĂ€nd tonerna som finns i skalan för att skapa ackord precis som du gör i dur eller moll. Och mina musikteoriskills Ă€r lite rostiga, sĂ„ ta allt jag skriver med en nypa salt. Det finns en del att förkovra sig i pĂ„ Wikipedia ocksĂ„.
VacUm Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Vad Ă€r vitsen med att kunna kyrktonarter Om tonerna Ă€r samma som i c-dur amoll? đVisst blir klangen annorlunda men jag trodde kyrktonarter var svĂ„rt att lĂ€ra sig. Vad Ă€r det jag missat? Tar man ackorden annorlunda jĂ€mfört med c-dur och a-moll skalor? Att förstĂ„ hur kyrkotonarter funkar Ă€r en förutsĂ€ttning för att kunna hĂ€nga med om du vill förkovra dig mer inom jazzharmonik. Ăven om b lokrisk och c jonisk innehĂ„ller samma toner har skalorna tvĂ„ helt olika funktioner (just pĂ„ grund av att roten Ă€r b och inte c).
Plankis Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Det Àr inget svÄrt med kyrkotonarter, det Àr bara det att folk gör det svÄrare Àn vad det Àr...
Pmm Postat 7 april 2008 TrÄdstartare Postat 7 april 2008 citat: Det intressanta Àr intervallen som blir möjliga med modala skalor. Exempelvis Àr den mixolydiska skalan i C identisk med durskalan förutom att B:et Àr sÀnkt en halvton till Bb. Hej! Precis det Àr intervallen som skiljer! Jag börjar förstÄ. En frygisk C-skala har ett sÀnkt B alltsÄ Bess (Bb) Det blir som F-dur som ocksÄ har ett sÀnkt B fast man utgÄr frÄn C. Men hur vet man intervallerna med dom modala skalorna? Hur rÀknar man ut en frygisk E skala? C-durskalan rÀknar man ju helt,helt,halvt,helt,helt,helt,halvt
VacUm Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 citat:Det intressanta Àr intervallen som blir möjliga med modala skalor. Exempelvis Àr den mixolydiska skalan i C identisk med durskalan förutom att B:et Àr sÀnkt en halvton till Bb. Hej! Precis det Àr intervallen som skiljer! Jag börjar förstÄ. En frygisk C-skala har ett sÀnkt B alltsÄ Bess (Bb) Det blir som F-dur som ocksÄ har ett sÀnkt B fast man utgÄr frÄn C. Men hur vet man intervallerna med dom modala skalorna? Hur rÀknar man ut en frygisk E skala? C-durskalan rÀknar man ju helt,helt,halvt,helt,helt,helt,halvt Nope. Nu har du fattat fel. Det du tror Àr frygisk C Àr mixolydisk C. Frygisk C Àr: C, Db, Eb, F, G, Ab, Bb Intervallen rÀknas ut genom att rÀkna halvtoner mellan tonerna. JÀmför intervallen mellan frygisk E (bara vita tangenter) och frygisk C sÄ mÀrker du att det Àr samma.
Pmm Postat 7 april 2008 TrĂ„dstartare Postat 7 april 2008 C-durskalan rĂ€knar man ju helt,helt,halvt,helt,helt,helt,halvt Nope. Nu har du fattat fel. Det du tror Ă€r frygisk C Ă€r mixolydisk C. Frygisk C Ă€r: C, Db, Eb, F, G, Ab, Bb Intervallen rĂ€knas ut genom att rĂ€kna halvtoner mellan tonerna. JĂ€mför intervallen mellan frygisk E (bara vita tangenter) och frygisk C sĂ„ mĂ€rker du att det Ă€r samma. Jo, jag skrev fel.. đ Ja menade att en frygisk A skala har ett sĂ€nkt B alltsĂ„ Bess (Bb) (inte c som jag skrev) Och en dorisk A skala har ett höjt F alltsĂ„ F# och en lydisk C skala har ett höjt F LĂ€ser lite exempel ur en bok... Försöker bara fatta principen.. RĂ€tt mig om jag har fel. Jag Ă€r sĂ„ insnöad i dur och moll skalor... Men det klarnar.. Jag ska jĂ€mföra intervallerna som du sa genom att rĂ€kna ut halvtoner och prova göra olika modala skalor. Inte bara dom exempel som finns i boken. Tack för hjĂ€lpen. Ă terkommer senare.
VacUm Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 Nope. Nu har du fattat fel. Det du tror Ă€r frygisk C Ă€r mixolydisk C. Frygisk C Ă€r: C, Db, Eb, F, G, Ab, Bb Intervallen rĂ€knas ut genom att rĂ€kna halvtoner mellan tonerna. JĂ€mför intervallen mellan frygisk E (bara vita tangenter) och frygisk C sĂ„ mĂ€rker du att det Ă€r samma. Jo, jag skrev fel.. đ Ja menade att en frygisk A skala har ett sĂ€nkt B alltsĂ„ Bess (Bb) (inte c som jag skrev) Och en dorisk A skala har ett höjt F alltsĂ„ F# och en lydisk C skala har ett höjt F LĂ€ser lite exempel ur en bok... Försöker bara fatta principen.. RĂ€tt mig om jag har fel. Jag Ă€r sĂ„ insnöad i dur och moll skalor... Men det klarnar.. Jag ska jĂ€mföra intervallerna som du sa genom att rĂ€kna ut halvtoner och prova göra olika modala skalor. Inte bara dom exempel som finns i boken. Tack för hjĂ€lpen. Ă terkommer senare. presajsly! Grejen Ă€r att man bör ha sĂ„ pass bra koll pĂ„ detta sĂ„ man inte ska behöva tĂ€nka. NĂ€r man har kyrkotonarterna i ryggraden kan man börja analysera jazzmusik och relativt enkelt lista ut vilka skalor som gĂ€ller pĂ„ varje ackord. Sen övar man i nĂ„gra Ă„r och blir en trĂ„kig jazzmusiker som spelar rĂ€tt precis hela tiden (och blĂ€nger pĂ„ folk som spelar frygisk nĂ€r det ska vara dorisk). đ
Pmm Postat 7 april 2008 TrĂ„dstartare Postat 7 april 2008 presajsly! Grejen Ă€r att man bör ha sĂ„ pass bra koll pĂ„ detta sĂ„ man inte ska behöva tĂ€nka. NĂ€r man har kyrkotonarterna i ryggraden kan man börja analysera jazzmusik och relativt enkelt lista ut vilka skalor som gĂ€ller pĂ„ varje ackord. Sen övar man i nĂ„gra Ă„r och blir en trĂ„kig jazzmusiker som spelar rĂ€tt precis hela tiden (och blĂ€nger pĂ„ folk som spelar frygisk nĂ€r det ska vara dorisk). đ NĂ„, fick jag till det??? Frygiskt E HALVT,HELT,HELT,HELT,HALVT,HELT,HELT SĂ„ledes borde FRYGISK C skalan bli.... C,Db,Eb, F,G,Ab,Bb Om jag inte virrat till det helt... Jag ska inte bli jazz musiker đ inte pĂ„ 10 Ă„r i alla fall.. LĂ€r ta den tid innan det sitter....
VacUm Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 NĂ„, fick jag till det??? Frygiskt E HALVT,HELT,HELT,HELT,HALVT,HELT,HELT SĂ„ledes borde FRYGISK C skalan bli.... C,Db,Eb, F,G,Ab,Bb Om jag inte virrat till det helt... Jag ska inte bli jazz musiker đ inte pĂ„ 10 Ă„r i alla fall.. LĂ€r ta den tid innan det sitter.... Alldeles riktigt.
Pmm Postat 7 april 2008 TrĂ„dstartare Postat 7 april 2008 Alldeles riktigt. Ăntligen blev det begripligt.. DĂ„ fattar jag i.a.f. đ Ska öva lite pĂ„ det hĂ€r... Tack för svaren!
Pmm Postat 7 april 2008 TrĂ„dstartare Postat 7 april 2008 (redigerat) đ Nu har jag skrivit ner alla Frygiska skalor. Kom pĂ„ att Frygisk C-skala Ă€r samma som Ab-dur och f-moll skalan. Hur ska man tĂ€nka med dessa modala skalor. Kan jag bygga upp ackorden pĂ„ liknande sĂ€tt som nĂ€r jag gör en lĂ„t i Fm? Ska jag se cm som tonikan i den Frygiska skalan nĂ€r jag tar ut ackorden? Jag tar mest 3-klang ackord. grund, ters,kvint.. Eller Ă€r det fel att försöka bygga upp lĂ„tar pĂ„ liknande sĂ€tt som i dur och moll.. Kan man se den frygiska C-skalan som en tonart som gĂ„r i moll? Eller tĂ€nker jag fel nĂ€r jag tĂ€nker i dur och moll nĂ€r det gĂ€ller kyrkotonarter? Redigerat 7 april 2008 av Pmm
ake Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 đ Nu har jag skrivit ner alla Frygiska skalor. Kom pĂ„ att Frygisk C-skala Ă€r samma som Ab-dur och f-moll skalan. Hur ska man tĂ€nka med dessa modala skalor. Kan jag bygga upp ackorden pĂ„ liknande sĂ€tt som nĂ€r jag gör en lĂ„t i Fm? Ska jag se cm som tonikan i den Frygiska skalan nĂ€r jag tar ut ackorden? Jag tar mest 3-klang ackord. grund, ters,kvint.. Eller Ă€r det fel att försöka bygga upp lĂ„tar pĂ„ liknande sĂ€tt som i dur och moll.. Kan man se den frygiska C-skalan som en tonart som gĂ„r i moll? Eller tĂ€nker jag fel nĂ€r jag tĂ€nker i dur och moll nĂ€r det gĂ€ller kyrkotonarter? Ofta(st) harmoniserar man modala lĂ„tar pĂ„ annat sĂ€tt de tradionella harmonivĂ€ndningarna för att ta fram karaktĂ€ren. Exempel pĂ„ en frygisk ackordföljd Ă€r den "spanskklingande" Eb-Db-cm. Ă ke
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.