Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå

Jag har en Fender The Twin stärkarkombo. Då jag mest spelar metal spelar jag oftast med effektpedal eftersom stärkaren dels inte är optimal för metal och dels eftersom halva stan behöver stå ut med mitt lirande om jag skall få ut lite dist ur den. Därför kör jag oftast med en Boss ME-200 effektpedal men jag har tröttnat på det rätt trista ljudet man får ur små effektpedaler och digitala förstärkare och dessutom vill jag kunna växla ljud med foot switch.

Nu har jag sett att högtalar-delen och förstärkardelen verkar vara separata på förstärkaren. Betyder det att jag kan skaffa en ny förstärkartopp och koppla in? Är det något speciellt jag behöver tänka på i så fall?

Mvh

Annons
Postat

Jo, det går bra. se bara till att totala impedansen på högtalarna ( 4 Ohm om jag minns rätt ) inte är lägre än utgångsimpedansen på förstärkaren kräver.

& att kombon ska vara avslagen förstås.

Postat
Ok tack!

Tänk på att lådan ska palla trycket från stärkaren oxå. Att koppla in en 300-wats topp i en låda anpassad för 50 watt är ett stort no-no.

Postat

Jag har för mig att förstärkaren är på 180 W. Eventuellt 100 W. Mitt problem är att jag har svårt att få roligt ljud ur den vid låg volym så jag hade snarare tänkt mig en mindre stärkare.

Gitarrspelandet har legat helt nere för min del i snart 10 år och jag har precis upptäckt att effekterna har blivit betydligt bättre än när jag spelade sist. Så nu kanske det blir en multieffekt istället och så gör jag den på den rena kanalen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.