Jump to content
Annons

Använder ni pattern clips i FL studio?


knuteknut

Recommended Posts

Vad är egentligen skillnaden mellan ett pattern clip och ett vanligt pattern man lägger ut i playlisten? Den enda skillnaden jag kan se är att man ser en bild av innehållet i clipet. Det är ju praktiskt iofs, men det känns ändå som om jag missar något.

Det jag tycker sämst om i FL är just playlisten, jag vill helst ha det som i Reason eller Cubase där varje instrument har sin kanal där man lägger ut clips som alla är unika. Ofta har man ju patterns som kanske bara används en gång, eller så vill man lägga in små variationer i t.ex. trummorna då och då. Då känns det ganska onödigt att behöva hålla på och skapa nya patterns hela tiden tycker jag. Trodde jag hade hittat lösningen i och med pattern clips, men det verkar ju bara vara samma sak.

Någon som kan reda ut det hela lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Darteis (oregistrerad)
Vad är egentligen skillnaden mellan ett pattern clip och ett vanligt pattern man lägger ut i playlisten? Den enda skillnaden jag kan se är att man ser en bild av innehållet i clipet. Det är ju praktiskt iofs, men det känns ändå som om jag missar något.

Det jag tycker sämst om i FL är just playlisten, jag vill helst ha det som i Reason eller Cubase där varje instrument har sin kanal där man lägger ut clips som alla är unika. Ofta har man ju patterns som kanske bara används en gång, eller så vill man lägga in små variationer i t.ex. trummorna då och då. Då känns det ganska onödigt att behöva hålla på och skapa nya patterns hela tiden tycker jag. Trodde jag hade hittat lösningen i och med pattern clips, men det verkar ju bara vara samma sak.

Någon som kan reda ut det hela lite?

Fört och främst vill jag säga: Jag håller med, playlisten är det jobbigaste just nu iomed att den är tvådelad på det sätt den är. Pattern väljaren finns endast i den övre rutan, vilket orsakar en massa irritation när man har mycket clips i den nedre, skärmen räcker ju inte till. Om de sket i tvådelad ruta, en för patterns och en för automationclip verktygen skulle lösningen vara mycket bättre. Ha patternväljar scrollen så långt ned det går, tuan att den döljs av att du gör clip fönstert större likssom, så det bara påverkar storleken på patternsequencer fönstret.. det är vad jag har att säga om saken. Blev lite klumpigt utryckt nu men jag hoppas ni förstår.

Nog om mitt tycke här är skillnaden: Du kan klippa ut delar av ett patternclip, mycket smidigt. På såvis kan man ofta göra mycket snygga saker som fill rolls på synthar osv, tänk på att justera stegupplösningen så kan du göra tightare fills. Sen kan man ochså t ex skära av ett pattern på mitten och göra lika dant med nästa och passa ihop dem.. Man får helt enkelt litet större utrymme för kreativiteten på ett lätt sätt skulle jag vilja påstå. ha kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Dateis: Det är ju faktiskt en hyfsat användbar skillnad. Tack för tipset.

Nexustwins: Jo, jag har sett den funktionen. Det kan ju vara smidigt förvisso, men i princip är det ju samma sak som att välja Clone pattern.

Redigerat av knuteknut
Link to comment
Dela på andra sajter

Med clips kan man scrolla i playlisten och välsignas med att få höra ljudet vid den tidpunkt där playlistens markör är. Det är rena guldet om du kört bounce på ett långt spår. Lägger man den i stepsequencern eller pianoroll måste den ju triggas från start.

Sen finns det säkert loads-0-crap man kan ställa till med via cliprutan men jag har inte riktigt behövt det hittills. borde kanske ta mig tid att utforska vad mer man kan ha den till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med clips kan man scrolla i playlisten och välsignas med att få höra ljudet vid den tidpunkt där playlistens markör är. Det är rena guldet om du kört bounce på ett långt spår. Lägger man den i stepsequencern eller pianoroll måste den ju triggas från start.

Sen finns det säkert loads-0-crap man kan ställa till med via cliprutan men jag har inte riktigt behövt det hittills. borde kanske ta mig tid att utforska vad mer man kan ha den till.

Men nu pratar du om audioclips va? Det jag menade var pattern (midi) clips kontra vanliga patterns. Det funkar förresten alldeles utmärkt att börja spela mitt i ett pattern. Dock inte mitt i en midinot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...