Jump to content
Annons

Idéer till album


Warpfuz

Recommended Posts

Tjoho 😄

HÄller för nÀrvarande pÄ med mitt fjÀrde album. TÀnkte ha ett slags tema över albumet, "en dag". Jag skall alltsÄ med 11 lÄtar skildra förloppet av en dag hos en mÀnniska. nÀr man vaknar pÄ morgonen till stilla fÄgelsÄng och morgonsol, sen nÀr man vÀl ger sig av till jobbet, och dagen sakta flyter pÄ mot kvÀllen dÄ man ger sig ut pÄ fest för att sedan avsluta dagen i stillsamhet under stjÀrnorna, reflekterande över dagen. Titlarna Àr redan klara i princip, och första lÄten Àr mer eller mindre fÀrdig.

1. 06 AM

2. Tranquil

3. Warm Up

4. On Your Way

5. For Life

6. Home (Original Mix)

7. Chill Out

8. Nyomikai

9. Cloud

10. Home (Dreamvibe’s Late Shore Mix)

11. Astronomy

Genren pÄ musiken Àr uplifting trance/chill out. Första lÄten, "06 AM", Àr en ganska lugn lÄt rakt igenom. Lugna pads med fÄgelsÄng i bakgrunden och lite ljusa pianotoner pÄ avstÄnd. Har Àven gjort sista lÄten (hur nu det kom sig...) som Àr en renodlad uplifting trance-lÄt, lite nedstÀmd. Just nu försöker jag komma nÄgon vart med lÄt nummer 2, skall vÀl illustrera tiden nÀr man har gÄtt upp pÄ morgonen, kanske tar en stilla frukost eller bara njuter av ett morgonlandskap badande i dagg och morgonsol. NÄgon som har idéer om hur jag skulle kunna göra rent produktionsmÀssigt? TÀnker dÄ pÄ uppbyggnad, specifika instrument, etc.

Tacksam för svar! 😉

Redigerat av Warpfuz
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Kan tyvÀrr inte komma med nÄgra ordentliga tips men vill bara sÀga att det var en riktigt bra album idé. SjÀlv hade jag gjort lÄt nummer 2 som du beskrev den första, och lÄt nummer ett skulle sjÀlvklart börja med en vÀckarklocka som ringer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

. Första lÄten, "06 AM", Àr en ganska lugn lÄt rakt igenom. Lugna pads med fÄgelsÄng i bakgrunden och lite ljusa pianotoner pÄ avstÄnd. . Just nu försöker jag komma nÄgon vart med lÄt nummer 2, skall vÀl illustrera tiden nÀr man har gÄtt upp pÄ morgonen, kanske tar en stilla frukost eller bara njuter av ett morgonlandskap badande i dagg och morgonsol.

Tacksam för svar! 🙂

kÀnner inte alls igen mig i din morgon:

klockan ringer, göra mackor och matlÄda till jobbet, vÀcka barnen, ta fram klÀder Ät dem, ta fram nya klÀder för de vÀgrar ta pÄ de första om de inte Àr sÄ trötta att jag fÄr klÀ pÄ dem, fÄ dem att börja ta pÄ ytter klÀder och det gÄr inte fort, tjata att de ska skynda sig sÄ jag inte kommer försent till jobbet, det Àr fortfarande mörkt ute och kallt, ingen fÄgelsÄng, de brÄkar och krÄnglar, vÀgrar sitta pÄ sina platser i bilen, tar inte med de saker de saker deska ha till skola och dagis, hittar inte sina skor mm. lÀmnar pÄ först dagis sen skola, springer till bilen, kör som en galning, springer in och stÀmplar men kommer för sent ÀndÄ. sen vÀntar en heldag pÄ industrin!

hÀr Àr det inget njuta av fÄgelsÄng och frukost och landskap.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns vÀl en anledning till varför du frÀmst sysslar med punk och inte "uplifting trance/chillout"...

Men spĂ€nnande idĂ© Warpfuz. Som nĂ€sta projekt tar du det Ă€nnu lĂ€ngre. Albumet ska dĂ„ tĂ€cka in 24 timmar. Sista lĂ„ten Ă€r fem timmars tystnad. 🙂

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

raso (oregistrerad)

jag tror det kan bli riktigt svĂ„rt, men framförallt riktigt bra. 😆

Nu Àr det inte min musikstil direkt men, ja.

Vad tror du om att lÄta lÄtarna "glida in" i varandra? kanske inte ha refrÀnger och verser i nÄgon lÄt utan skapa ett eget mönster....

Hade varit fint med "myrornas krig" brus i lĂ„ten efter jobbet... kanske inte igenom hela lĂ„ten 😆

Stort lycka till 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaren alla. 🙂 sixties: Hehe, ja, det kan jag tro, men man fĂ„r ju tĂ€nka lite poetiskt... 😉 raso: Ja, hade tĂ€nkt mig nĂ„got Ă„t det hĂ„llet i alla fall. Skall försöka skippa det vanliga med vers/refrĂ€ng, men Ă€ndĂ„ ha nĂ„gon form av Ă„terkommande melodi, sĂ„ att man kan kĂ€nna igen sig i lĂ„tarna.

Har satt upp som ett mĂ„l att fĂ„ klart albumet till slutet av sommaren 08. FĂ„r se hur det gĂ„r, just nu hĂ„ller jag pĂ„ och bygger om studion (Ă€r lite liten för nĂ€rvarande, byter bord, interiör, hĂ„rdvara, m.m.), men hoppas pĂ„ att hinna. 😆

Redigerat av Warpfuz
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 8 mĂ„nader senare...

Well, sommaren Ă€r sedan lĂ€nge förbi, och albumet Ă€r inte klart Ă€nnu. đŸ€Ș Har jobbat alltför mycket med singelprojekt, och det jag har gjort pĂ„ albumet har jag inte blivit nöjd med. FĂ„r se om det blir klart tills nĂ€sta sommar, vore kul i alla fall.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skulle du inte kunna posta första lĂ„ten sĂ„ man fĂ„r höra 😐. Det vore nice, lĂ€ttare att spĂ„na ideer med lite inspiration frĂ„n dig sjĂ€lv och vad det Ă€r för musik.

Men det med vĂ€ckarklockan i början Ă€r ju ett mĂ„ste, iden Ă€r super mĂ„ste jag sĂ€ga 😛.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...
Skulle du inte kunna posta första lĂ„ten sĂ„ man fĂ„r höra 😐. Det vore nice, lĂ€ttare att spĂ„na ideer med lite inspiration frĂ„n dig sjĂ€lv och vad det Ă€r för musik.

Men det med vĂ€ckarklockan i början Ă€r ju ett mĂ„ste, iden Ă€r super mĂ„ste jag sĂ€ga 😎.

Har helt missat ditt meddelande. 😛 JodĂ„, vill du sĂ„ kan du fĂ„ höra. Jag skickar ett pm till dig med min msn ifall du Ă€r intresserad.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...