Jump to content
Annons

Erfarenheter av IP-telefoni?


JJRockford

Recommended Posts

Kommer snart att ge oss in i Stockholms djungel av andrahandskontrakt. Eftersom det verkar väldigt rörigt att flytta med sig telefonen så har vi funderat på att antingen skaffa något slags mobil-abbonemang som är fördelaktigt för att ringa till det fasta nätet, eller att satsa på IP-telefoni.

Tips och erfarenheter? Mig veterligen har jag bara pratat med en IP-telefonist en enda gång, och det gick inte så bra, ljudet kom och gick lite som det ville.

Link to comment
Share on other sites

Annons
Kommer snart att ge oss in i Stockholms djungel av andrahandskontrakt. Eftersom det verkar väldigt rörigt att flytta med sig telefonen så har vi funderat på att antingen skaffa något slags mobil-abbonemang som är fördelaktigt för att ringa till det fasta nätet, eller att satsa på IP-telefoni.

Tips och erfarenheter? Mig veterligen har jag bara pratat med en IP-telefonist en enda gång, och det gick inte så bra, ljudet kom och gick lite som det ville.

Hej!

Jag har haft bredbandbolagets telefon sen ganska precis ett år. Jag ställde samma fråga som du, lite innan jag flyttade. Det har funkat bra men inte klockrent. Jag tänkte ungefär att det är billigt, och iom att man har mobiltelefon så är man inte dödsberoende av 100% uptime. För det har jag inte fått. Jag har "lidit" av att telefonen inte funkat tre kvällar under det gångna året.

Vanlig fast teliatelefon funkar ALLTID, men IPtfn är mycket billigare. Ungefär så:rolleyes:

Det var mina erfarenheter.

Kör hårt

Bengan

Link to comment
Share on other sites

Skype någon?

Tycker att det verkar konstigt att man skulle behöva IP-telefoni som en extra tjänst från telefonbolagen egentligen? Upplösningen på vanliga telefonförbindelser är väl 4 bitar eller något sånt, borde inte kräva så mycket bandbredd...

Kan i övrigt meddela att jag just nu är något irriterad på Telia. Fick tidigare idag, när jag försökte säga upp abbonemanget, veta att dom 2007 införde 3 månaders uppsägningstid på vanliga telefonabbonemang. Tycker att uppsägningstider borde förbjudas (om dom nu inte kan motiveras rent tekniskt). Är ju bara ett ohederligt sätt att suga ur dom sista slantarna ur sina kunder. Nu är dom för all del inte så osjyssta som Glocalnet som låter abbonemanget ligga kvar och blockera ledningen (fast det är låst att ringa ut från) för nästa hyresgäst, utan det sätts bara i någon slags karaktän som man får betala för. Det är tacken efter 8,5 år som kund... Och det gick faktiskt att stänga av övriga tjänster som nummerpresentation under de två månader abbonemanget kommer att ligga i karaktän. Även om vi fick lirka en hel del med dom (sambon har jobbat på deras kundtjänst och fick förklara för den hon pratade med hur hon skulle bära sig åt).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.